Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL

Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Yup, booket derfor om billettene våre fra NY og flyr nå via ARN og direkte derfra til TRD.

Kaoset på OSL skal de få for seg selv.. Hehe

Kim

Samme her. Flyr også hjem via HEL og ARN i sommer. Ellers er det jo LHR som er min normale port inn i Republikken..

Re: Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL

I det minste hadde de åpnet opp for bruk av automatene i passkontrollen når jeg ankom fra London forrige uke. De har jo ellers bare stått til pynt samme hvor mye eller lite kø det har vært.

At de trengte tre ansatte for å passe på tre åpne sluser var dog litt moro... Litt av effekten forsvinner vel da....

Og det er lange køer både inn og ut av Schengen. Når skal de med flyavgang 06:00 til Larnaka egentlig møte opp på OSL?

Noen som vet hvordan trøkket på Schengen avgang fordeler seg gjennom døgnet? Reiser med United 11.25 på onsdag

Må politiet ha ferie i høysesongen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Noen som vet hvordan trøkket på Schengen avgang fordeler seg gjennom døgnet? Reiser med United 11.25 på onsdag
10:55 SAS Dublin
11:10 SAS New York
11:15 Turkish Istanbul
11:25 United New York

Dette er vel det travleste halvtimen gjennom døgnet og det er store fly.

Dublin?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Dublin i Irland som er utenfor Schengen. Den flighten er i alle fall idag, er ikke sikker på om den går alle dager.

:D Ja. Blandet ømu og schengen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

OSL_02.jpg

Må politiet ha ferie i høysesongen?

På generell basis, ja iht. ferieloven:

§ 7.Tiden for ferie

Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni - 30 september. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som tiltrer etter 15 august i ferieåret.

Takk Edvard! Ser ut som det er antall personer med lavt, medium og høyt intervall?

Ser jo rimelig safe ut i perioden, men tar nok ingen sjanser uansett basert på Roberts kommentar...

På generell basis, ja iht. ferieloven:

Det står kan, det kan vel planlegges, men jeg vet jo ikke hvor mange de har totalt

Det står kan, det kan vel planlegges, men jeg vet jo ikke hvor mange de har totalt

Derfor jeg sa på generell basis. Så lenge arbeidstaker og arbeidsgiver er enig, så trenger du ikke ta ut en eneste dag på sommerhalvåret, men arbeidstaker kan ikke nektes sammenhengende ferie i sommermånedene om han ønsker dette.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

Derfor jeg sa på generell basis. Så lenge arbeidstaker og arbeidsgiver er enig, så trenger du ikke ta ut en eneste dag på sommerhalvåret, men arbeidstaker kan ikke nektes sammenhengende ferie i sommermånedene om han ønsker dette.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

Enig i det, men det er vel neppe en bombe at det er mange reisende i ferietiden, slik at ting kan planlegges. Men lite overrasker meg lenger, enten er det flyvere, flygeledere eller politi.

Man bør med andre ord ikke henge i gullstua for lenge dersom man skal avsted utenfor Schengen med avgang omkring kl. 11. Selv før ferien bet jeg meg merke i at køene til passkontrollen var brutalt lange og nesten stillestående, så gudene vet hvordan det er nå i fellesferietider.

Enig i det, men det er vel neppe en bombe at det er mange reisende i ferietiden, slik at ting kan planlegges. Men lite overrasker meg lenger, enten er det flyvere, flygeledere eller politi.

Du har nevnt 3 yrkesgrupper du mener ikke skal kunne ha ferie sammen med barna sine. Er det flere du vil nevne?

Folk i luftfart skal altså avstå fra å ha sommerferie om sommeren fordi alle andre skal ha det.

Det er faktisk arbeidsgivers ansvar å sørge for adekvat bemanning i henhold til lovverk og forventet produksjon, ikke arbeidstageres ansvar å hjelpe arbeidsgiver å se bort fra loven.

Arbeidsmiljøloven sier at arbeidstager har krav på 3 ukers sammenhengende ferie i sommerperioden, om han/hun så ønsker det.

Det er mange bransjer der man er nødt til å ha en viss overhøyde med ansatte resten av året for å ta hensyn til ferieavvikling og annet uforutsett fravær. Det dreier seg nødvendigvis om yrkesgrupper med kompetanse og kvalifikasjoner som ikke så lett lar seg erstatte av sommerjobbende studenter

Arbeidsmiljøloven sier at arbeidstager har krav på 3 ukers sammenhengende ferie i sommerperioden, om han/hun så ønsker det.

Greit nok det, men ferieperioden omfatter jo også starten av juni og hele september. På min arbeidsplass er det en avdeling der man bare kan få 1 uke sammenhengende samtidig med barna i skoleferien. Likevel følger man loven....

Men - mer til saken - fører dette ikke til at en rekke mennesker ikke rekker flyet sitt? I så fall, litt merkelig at man ikke hører om det - eller er selskapene litt fleksible og tar høyde for det?

Back