• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Lauda Air / Star Tour '87

andreas_a

ScanFlyer Gold
Driver og går gjennom noen bilder, og ser på bilder fra påsken 87. Jeg var da på Lanzarote og irriterer meg litt over at jeg ikke husker hvilket flyselskap som fløy. Jeg har noen svake minner om en logo som kan ligne på/er Lauda Air. Kan det stemme at Star Tour benyttet disse, og i så fall er det noen som vet hvilke fly ble benyttet?
 
Driver og går gjennom noen bilder, og ser på bilder fra påsken 87. Jeg var da på Lanzarote og irriterer meg litt over at jeg ikke husker hvilket flyselskap som fløy. Jeg har noen svake minner om en logo som kan ligne på/er Lauda Air. Kan det stemme at Star Tour benyttet disse, og i så fall er det noen som vet hvilke fly ble benyttet?

Hvis det var Lauda air som fløy dere den gangen må det ha vær et av de 2 737-300 maskinene de anskaffet i 1985
Før den tid hadde de bare 2 Fokker F27 så den ville du ha husket :)

Link til lauda Airs historie
http://www.laudaair.com/site/index....1/modules/vwar/convert/mvcw_conver.php?step=1
 
Hvis det var Lauda air som fløy dere den gangen må det ha vær et av de 2 737-300 maskinene de anskaffet i 1985
Før den tid hadde de bare 2 Fokker F27 så den ville du ha husket :)

Link til lauda Airs historie
http://www.laudaair.com/site/index....1/modules/vwar/convert/mvcw_conver.php?step=1

F27 var det ikke ;) Mener vi gikk ut i ræva på flyet, så 737 passer dårlig. Ser noen One-Eleven Lauda på airliners, det kan kanskje ha vært det, selv om jeg tenkt nok på noe mer Dc-9 ...

Jeg ser ganske så klart for meg Lauda-logoen, men det er klart det kan ha vært en annen som ligner, eller så er det mulig at den har brent seg fast i hodet mitt en helt annen gang i historien ;)
 
Ja, og Sterling Airways fløj også charter fra Norge. Så det kan næsten kun have været en Sterling 727 eller en Super Caravelle.
 
Ja, og Sterling Airways fløj også charter fra Norge. Så det kan næsten kun have været en Sterling 727 eller en Super Caravelle.

Såvidt jeg kan se så har ikke Caravellen lang nok rekkevidde, så da står vi igjen med Sterling og 727 ... Jeg tror jeg kan la hjernen min hvile med det :)
 
He he, gjorde samme research´n en gang; var på vår første chartertur i 1986 uten å være så veldig flyinteressert. Måtte noen år senere sjekke bilder fra turen for å finne ut at det var en 727-200 vi hadde flydd med til Sousse/ Tunisia. Husket at det var Sterling, men håpet i det lengste at det var en Caravelle som ville åpenbare seg på ´billedbeviset´. :)
 
Da er nok sjansene store for at det var en 727 store her også gitt ;)

Så forresten at Caravelle 12 hadde ganske grei rekkevidde. Den ville vel klart OSL - ACE
 
Sterling hadde flest Caravelle 12 "SuperCaravelle" (pluss noen Caravelle 6 "CityCaravelle"), så det kan ha vært en slik dere reiste med også, Sterling hadde dem vel i flåten frem til '90 eller ´91.
 
Sterling hadde flest Caravelle 12 "SuperCaravelle" (pluss noen Caravelle 6 "CityCaravelle"), så det kan ha vært en slik dere reiste med også, Sterling hadde dem vel i flåten frem til '90 eller ´91.

Sterling brugte ofte at mellemlande på vej til Kanarieøerne for at tanke mere fuel i Faro. Har selv prøvet det i Caravellen flere fange.

Hvis nogen skulle komme til Danmark, så er der faktisk en full scale Caravelle udstillet i SAS-farver på Teknisk Museum i Helsingør. Det er muligt at komme ombord i denne...
 
Vi har faktisk en SAS-Caravelle på teknisk museum her i Oslo også, men så vidt jeg husker (det må være over 20 år siden jeg var der) henger den i taket og man kan ikke gå inn i den.
 
Det er korrekt LCH. Haledøren er åpen så man kan se inn i cabinen, men ikke bevege seg innover. De tillater ombordstigning ved spesielle anledninger, etter hvordan jeg forsto skiltet (jeg var der søndag).
 
Så skal I næsten tage en tur til Helsingør Tekniske Museum. Som FlyHi nævner, står der en SAS Caravelle med fuldt interiør, hvor man kan gå ombord - både foran og via aft airstair. Man kan sætte sig til rette i passagerstolene og pille ved tingene i galleyet foran. Cockpittet er vist afdækket med glasplade, men man kan kigge ind over. Absolut et besøg værd.
 
Back
Top