Jeg har vært på både Langkawi og Loh Lipe.
På Langkawi har jeg bodd på Berjaya
http://www.berjayahotel.com/langkawi/en/rooms. Egen strand og flere OK til gode restauranter.
Jeg følte ikke at jeg "traff" helt med Langkawi. For å unnslippe de litt påtatt stive restaurantene på hotellet tok vi noen turer til de større tettstedene på øyen. Disse hadde heller lite å by på og jeg fikk følelsen av en mer eller mindre mislykket utvikling trivselsmessig. Jeg er en stor fan av spisesteder i begge endre av skalaen, men her synes jeg ikke de hadde fått til mye. Vi var vel kanskje litt bortskjemt etter 5 dager i KL med et par meget lekre restaurantopplevelser, samt noen herlige opplevelser på den enkle siden i Jalan Alor. Høydepunktet ble utrolig nok en thairestaurant på hotellet, på påler i havet.
På Koh Lipe har jeg flere erfaringer.... og her er det mye å si.
Øyen er virkelig smellvakker. Det er strand rundt neste hele, og det er noen av de flotteste strendene jeg har sett i sør-øst Asia. Det er som nevnt ovenfor ingen biler heller.
Så kommer det meget store og negative ankepunktet. Øyen er virkelig i ferd med å bli totalt ødelagt. Husk at øyen er veldig liten og at den mangler infrastruktur som veier o.l. Det er heller ingen brygge på øyen. Det er ikke et savn å spasere på asfalten eller slippe på bli våt på bena når man skal i land, problemet er heller at det faktisk ikke funker å operere slik med det antallet turister som besøker øyen. To store problemer melder seg da.
1) Søppel. All slags søppel brennes på øyen om nettene. Dette er i seg selv en miljøkatastrofe. Det er imidlertid etablert et sentralt søppeloppbevaringsanlegg, men dette koster penger å benytte og en rekke fristes derfor fortsatt til å brenne alt det selv. Avfallet som oppbevares på dynga blir heller ingen bedre historie. I mangel av brygge dytter man en enorm lekter opp på en av strendene og kjører i land bulldozer og lastebil for å få dette fra avfallsdeponiet og opp på lekteren. Jeg har vært her når dette har pågått og vannet rundt denne lekteren + anleggsmaskinene som kjører rundt i vannet gjør sitt med badelysten. Det hele toppes av at lekteren dumper alt innhold langt ute på havet da dette er rimeligere enn å trekke den til land.
2) Kloakk. Øyen har ingen forbindelser til vann og avløp. Det vil si at vannet i springen er regnvann og kloakken fungerer etter prinsippet etter naturseptik. Dette er strålende løsninger i et system som håndterer det riktig og med et riktig antall brukere. Slik det er i dag er det imidlertid et par-1000 for mange brukere i døgnet, med den virkningen at naturseptisken blir overbelastet. Kloakken siver da ved regnskyll opp på overfalten og ut i vannet rundt hele øyen. Resten kan hitsettes fra hjemmesiden til et pågående miljøprosjekt på øyen:
The island tries to 'regenerate' for six months during the low or off-season, but the more sewage and waste that is filtered, especially with the increase in Tourism as of late, the more contaminates have a chance to infiltrate the fresh water wells or filter onto the beach and ocean. The island will become saturated and no longer be able to filter the good from the bad. In other words, you will be bathing or swimming in others excrement! Det er visst nok gjort flere katastrofale målinger av vannkvaliteten rundt øyen, selv om det ser aldri så fristende ut.
Nå høres jeg sikkert ganske gal ut, men jeg elsker slike herlige feriesteder, men etter å ha lest meg opp på stedet på forhånd + snakket med flere hotelleiere og lokale har jeg for en gangs skyld klart å få et visst miljøengasjement. Skulle jeg dratt tilbake ville jeg valgt å bo på Serendipiry Resort
http://www.serendipityresort-kohlipe.com/ som er enkelt, men samtidig så lekkert og pent det kan bli på en slik øy, og som samtidig har en ansvarlig holdning mht. de oppståtte miljøproblemene.