Langkawi desember.

SudCaravelle

ScanFlyer Rusty
Medlem
Jeg ser det er noen Malaysia trader her og noen diverse andre trader som inneholder Langkawi. Jeg husker også at Someone var på tur dit men tror det mangler en trip report?

Sommeren i år blir en nesten copy paste fra sommeren i fjor med DPS/HKG, men desember-turen er vi klare for noe helt «nytt».
Hvordan er Langkawi generelt? (Spesielt med en skokk unger) – hvordan er det sammenlignet med andre steder i Asia? Kvalitet, pris, maten menneskene osv? noen hoteller som skiller seg ut?

Vi tenker to dager i KL og deretter fly opp. Vi kikker så langt på Westin som ser meget hyggelig ut.

Takker.

Hvis du nokon gong har vore på Koh Samui så minnar Langkawi svært mykje om denne øya. Forholdsvis stor størrelse på øya, stort mangfold av aktiviteter (anbefale vannscooter-safari, sjølv med ungar). Menneskene på øya er svært hyggelige og kanskje ein del meir "relaxed" enn kva folk på fastlands-Malaysia er, men dei kjører bil som om både bil og bensin er stjåle.

Maten var stort sett veldig bra, men ingen kulinarsk høydare for min del, men til gjengjeld aldri nokon skuffandes opplevelsar heller.

Prisnivået når det gjeld overnatting er noko høgt på Langkawi, men dei fleste resortene er av ein ganske god kvalitet.

Heilt til slutt... ikkje for å omvelta ferieplanane dine eller noko sånt, men det ligg ei thailandsk øy som heiter Koh Lipe 1-1,5 times båttur frå Langkawi (du kjem der kun med båt, det er heller ingen vegar på denne øya).

Her ville eg sterkt vurdert eit 5+ dagars opphold, då det er (i mine auger) ei fantastisk øy. Avslappandes, snorklemuligheter på "dørstokken", og som mange andre plassar heilt fantastiske strender.

Bu på austsida av øya (Sunrise Beach), gjerne på eit resort som heiter Idyllic Concept Resort. Betjeninga er SVÆRT flinke med kids, og du har (ved lavvann) snorklemuligheter der du kan vassa ut til korallane og "akvariefiskane". Perfekt for kids, og voksne.

Orsak om dette vart ein stor avsporing, men eg vil i aller høgste grad anbefala Koh Lipe som er rett i nærleiken av Langkawi. Som også er ei veldig flott øy.

Hvis du nokon gong har vore på Koh Samui så minnar Langkawi svært mykje om denne øya. Forholdsvis stor størrelse på øya, stort mangfold av aktiviteter (anbefale vannscooter-safari, sjølv med ungar). Menneskene på øya er svært hyggelige og kanskje ein del meir "relaxed" enn kva folk på fastlands-Malaysia er, men dei kjører bil som om både bil og bensin er stjåle.

Maten var stort sett veldig bra, men ingen kulinarsk høydare for min del, men til gjengjeld aldri nokon skuffandes opplevelsar heller.

Prisnivået når det gjeld overnatting er noko høgt på Langkawi, men dei fleste resortene er av ein ganske god kvalitet.

Heilt til slutt... ikkje for å omvelta ferieplanane dine eller noko sånt, men det ligg ei thailandsk øy som heiter Koh Lipe 1-1,5 times båttur frå Langkawi (du kjem der kun med båt, det er heller ingen vegar på denne øya).

Her ville eg sterkt vurdert eit 5+ dagars opphold, då det er (i mine auger) ei fantastisk øy. Avslappandes, snorklemuligheter på "dørstokken", og som mange andre plassar heilt fantastiske strender.

Bu på austsida av øya (Sunrise Beach), gjerne på eit resort som heiter Idyllic Concept Resort. Betjeninga er SVÆRT flinke med kids, og du har (ved lavvann) snorklemuligheter der du kan vassa ut til korallane og "akvariefiskane". Perfekt for kids, og voksne.

Orsak om dette vart ein stor avsporing, men eg vil i aller høgste grad anbefala Koh Lipe som er rett i nærleiken av Langkawi. Som også er ei veldig flott øy.

Oj.. Takk for meget bra tilbakemelding.. Koh Samui "aktig" hoeres godt ut. Skal kikke litt paa denne Koh Lipe.

Den største forskjellen i forhold til Koh Samui er at det på Samui er ein del "småbyar" rundtomkring på øya med tilhøyrandes strender der du får eit veldig yrandes natteliv. Dette er det ikkje så veldig mykje av på Langkawi, så hvis du er ute etter noko natteliv alà Thailand vert du nok skuffa :)

Når eg sa eg ikkje hadde nokon gastronomiske høydare så var ikkje dette heilt sant med nærare ettertanke.

Eg åt middag (og drinkar) på ein restaurant som heiter La Sal, som er hotellrestauranten til hotellet Casa Del Mar. Bør bookast på førehand då hotellgjester får prioritet, men spør du fint så får du eit av dei bedre bordene heilt nederst på stranda (på kveldstid når det ikkje er nedbør står alle bordene på stranda).

Her kan du få servert "klassiske" rettar som risotto osv. i tillegg til ein guddommelig grillmat (kylling, fisk).

Hvis du endar opp med å ta turen til Koh Lipe så har eg og eit tips hvis de likar indisk mat. To indiske brødre som kan varta opp med den beste tikka masalaen og nanbrødet eg nokonsinne har smakt, i ganske shabby lokaler :)

Jeg har vært på både Langkawi og Loh Lipe.

På Langkawi har jeg bodd på Berjaya http://www.berjayahotel.com/langkawi/en/rooms. Egen strand og flere OK til gode restauranter.

Jeg følte ikke at jeg "traff" helt med Langkawi. For å unnslippe de litt påtatt stive restaurantene på hotellet tok vi noen turer til de større tettstedene på øyen. Disse hadde heller lite å by på og jeg fikk følelsen av en mer eller mindre mislykket utvikling trivselsmessig. Jeg er en stor fan av spisesteder i begge endre av skalaen, men her synes jeg ikke de hadde fått til mye. Vi var vel kanskje litt bortskjemt etter 5 dager i KL med et par meget lekre restaurantopplevelser, samt noen herlige opplevelser på den enkle siden i Jalan Alor. Høydepunktet ble utrolig nok en thairestaurant på hotellet, på påler i havet.

På Koh Lipe har jeg erfaringer med flere hoteller.... og her er det mye å si.

Øyen er virkelig smellvakker. Det er strand rundt neste hele, og det er noen av de flotteste strendene jeg har sett i sør-øst Asia. Det er som nevnt ovenfor heller ingen biler.

Så kommer det meget store og negative ankepunktet. Øyen er virkelig i ferd med å bli totalt ødelagt. Husk at øyen er veldig liten og at den mangler infrastruktur som veier o.l. Det er heller ingen brygge på øyen. Det er ikke et savn å spasere på asfalten eller slippe på bli våt på bena når man skal i land; det er bare herlig. Problemet er heller at det faktisk ikke funker å operere slik med det antallet turister som besøker øyen uten infrastruktur. To store problemer melder seg umiddelbart.

1) Søppel. All slags søppel brennes på øyen om nettene. Dette er i seg selv en miljøkatastrofe. Det er imidlertid etablert et sentralt søppeloppbevaringsanlegg, men dette koster penger å benytte og en rekke fristes derfor fortsatt til å brenne alt det selv. Avfallet som oppbevares på dynga blir heller ingen bedre historie. I mangel av brygge dytter man en enorm lekter opp på en av strendene og kjører i land bulldozer og lastebil for å få dette fra avfallsdeponiet og opp på lekteren. Jeg har vært her når dette har pågått og vannet rundt denne lekteren + anleggsmaskinene som kjører rundt i vannet gjør sitt med badelysten. Det hele toppes av at lekteren dumper alt innhold langt ute på havet da dette er rimeligere enn å trekke den til land.

2) Kloakk. Øyen har ingen forbindelser til vann og avløp. Det vil si at vannet i springen er regnvann og kloakken fungerer etter prinsippet om naturseptik. Dette er strålende løsninger i et system som håndterer det riktig og med et riktig antall brukere. Slik det er i dag er det imidlertid et par-1000 for mange brukere i døgnet, med den virkningen at naturseptisken blir overbelastet. Kloakken siver da ved regnskyll opp på overfalten og ut i vannet rundt hele øyen. Resten kan hitsettes fra hjemmesiden til et pågående miljøprosjekt på øyen: The island tries to 'regenerate' for six months during the low or off-season, but the more sewage and waste that is filtered, especially with the increase in Tourism as of late, the more contaminates have a chance to infiltrate the fresh water wells or filter onto the beach and ocean. The island will become saturated and no longer be able to filter the good from the bad. In other words, you will be bathing or swimming in others excrement! Det er visst nok gjort flere katastrofale målinger av vannkvaliteten rundt øyen, selv om det ser aldri så fristende ut.

Nå høres jeg sikkert ganske gal ut... Jeg er imidlertid veldig glad i slike herlige små tropiske øyer og søker meg stadig til nye slike opplevelser. Jeg er sikkert også et miljøsvin på andre måter. Men, etter å ha lest meg opp på Koh Lipe + snakket med flere hotelleiere og lokale, har jeg for en gangs skyld klart å få et visst miljøengasjement. Skulle jeg dratt tilbake ville jeg valgt å bo på Serendipiry Resort http://www.serendipityresort-kohlipe.com/ som er enkelt, men samtidig så lekkert og pent det kan bli på en slik øy, og som samtidig har en ansvarlig holdning mht. de oppståtte miljøproblemene.

Men som sagt: Utrolig vakkert for øyet, noen av de aller flotteste strendene jeg har sett, veldig enkle spisesteder som serverer mye herlig mat. Masse yngre mennesker, helst backpackere. Denne gruppen har nok feriert her i 20 år, som en uberørt perle. I dag populært for en mengde forskjellige mennesker i alle aldre og størrelser som klarer å komme i land uten brygge. En i utgangspunktet hippie og backpackerøy som bør oppleves før det er for sent, om det ikke er det.

Last edited:
Jeg har vært på både Langkawi og Loh Lipe.

På Langkawi har jeg bodd på Berjaya http://www.berjayahotel.com/langkawi/en/rooms. Egen strand og flere OK til gode restauranter.

Jeg følte ikke at jeg "traff" helt med Langkawi. For å unnslippe de litt påtatt stive restaurantene på hotellet tok vi noen turer til de større tettstedene på øyen. Disse hadde heller lite å by på og jeg fikk følelsen av en mer eller mindre mislykket utvikling trivselsmessig. Jeg er en stor fan av spisesteder i begge endre av skalaen, men her synes jeg ikke de hadde fått til mye. Vi var vel kanskje litt bortskjemt etter 5 dager i KL med et par meget lekre restaurantopplevelser, samt noen herlige opplevelser på den enkle siden i Jalan Alor. Høydepunktet ble utrolig nok en thairestaurant på hotellet, på påler i havet.

På Koh Lipe har jeg flere erfaringer.... og her er det mye å si.

Øyen er virkelig smellvakker. Det er strand rundt neste hele, og det er noen av de flotteste strendene jeg har sett i sør-øst Asia. Det er som nevnt ovenfor ingen biler heller.

Så kommer det meget store og negative ankepunktet. Øyen er virkelig i ferd med å bli totalt ødelagt. Husk at øyen er veldig liten og at den mangler infrastruktur som veier o.l. Det er heller ingen brygge på øyen. Det er ikke et savn å spasere på asfalten eller slippe på bli våt på bena når man skal i land, problemet er heller at det faktisk ikke funker å operere slik med det antallet turister som besøker øyen. To store problemer melder seg da.

1) Søppel. All slags søppel brennes på øyen om nettene. Dette er i seg selv en miljøkatastrofe. Det er imidlertid etablert et sentralt søppeloppbevaringsanlegg, men dette koster penger å benytte og en rekke fristes derfor fortsatt til å brenne alt det selv. Avfallet som oppbevares på dynga blir heller ingen bedre historie. I mangel av brygge dytter man en enorm lekter opp på en av strendene og kjører i land bulldozer og lastebil for å få dette fra avfallsdeponiet og opp på lekteren. Jeg har vært her når dette har pågått og vannet rundt denne lekteren + anleggsmaskinene som kjører rundt i vannet gjør sitt med badelysten. Det hele toppes av at lekteren dumper alt innhold langt ute på havet da dette er rimeligere enn å trekke den til land.

2) Kloakk. Øyen har ingen forbindelser til vann og avløp. Det vil si at vannet i springen er regnvann og kloakken fungerer etter prinsippet etter naturseptik. Dette er strålende løsninger i et system som håndterer det riktig og med et riktig antall brukere. Slik det er i dag er det imidlertid et par-1000 for mange brukere i døgnet, med den virkningen at naturseptisken blir overbelastet. Kloakken siver da ved regnskyll opp på overfalten og ut i vannet rundt hele øyen. Resten kan hitsettes fra hjemmesiden til et pågående miljøprosjekt på øyen: The island tries to 'regenerate' for six months during the low or off-season, but the more sewage and waste that is filtered, especially with the increase in Tourism as of late, the more contaminates have a chance to infiltrate the fresh water wells or filter onto the beach and ocean. The island will become saturated and no longer be able to filter the good from the bad. In other words, you will be bathing or swimming in others excrement! Det er visst nok gjort flere katastrofale målinger av vannkvaliteten rundt øyen, selv om det ser aldri så fristende ut.

Nå høres jeg sikkert ganske gal ut, men jeg elsker slike herlige feriesteder, men etter å ha lest meg opp på stedet på forhånd + snakket med flere hotelleiere og lokale har jeg for en gangs skyld klart å få et visst miljøengasjement. Skulle jeg dratt tilbake ville jeg valgt å bo på Serendipiry Resort http://www.serendipityresort-kohlipe.com/ som er enkelt, men samtidig så lekkert og pent det kan bli på en slik øy, og som samtidig har en ansvarlig holdning mht. de oppståtte miljøproblemene.

Litt artig at du nevner akkurat desse to hotellene, sida eg har budd på begge :)
Budde også på Berjaya, og det var ok valuta for pengane. Men som du var inne på kanskje litt i overkant stivt, og mangla ein skikkelig god "mingleplass".

Når det gjeld Koh Lipe, det er ein grunn til at eg anbefalte Sunrise Beach (austsida) som er skåna for desse problema du nevner som i all hovudsak dreier seg om Pattaya Beach (sørsida) der mesteparten bur.

Serendipity har eg som sagt budd på, og det er eit kjempekoselig lite resort (med svært god mat), men for min del vart eg etter kvart litt lei av å gå oppover trappene til bungalowen i jungel/tropehete midt på dagen :)

Nå var ikke vi veldig mye rundt på øya, da vi stort sett holdt oss på resorten, da litt av poenget der var og slappe av, og med en på 7 mnd samt at kona holdt på med en skoleoppgave var det enklest. Og heller ikke har jeg mye og sammenligne med, men vi trivdes i hvertfall

Men sånn sett vet jeg da mest om Westin resortet, som i hvertfall vi trivdes på og kan anbefale. Eneste klare minuset er for de som liker bade i sjøen, så er det langgrunt og gjørmete, men som en bassengfyr som meg som liker nærhet til baren og slippe og få sand her og der, så var det glimrende
cfc4e1135f280578dcb7aa34b9c7bc41.jpg

Vil bare si jeg likte Berjaya...fikk klar beskjed da vi flyttet inn...Hold dørene /vinduene lukket når du er ute, ellers overtar apene kåken og virkelig jobber hardt.

Vi var på Langkawi i 2012 og budde på Sheraton Beach Resort. Hotellet bar noko preg av slitasje då, men mat og opphold var dog bra. Vi var ein runde rundt øya, men opplevde at blant anna at akvariet i KL var langt bedre enn på Langkawi. Eagles place må jo besøkes, vi var på ein fruktplantasje som var grei nok. Kabelbanen må vel også besøkes -nb! Fare for lang kø. Vi havna i den, så vi gav det opp. Holdt oss ellers på hotellet som hadde restauranter med god, men dyr, mat. Som someone nevner, grumsete sjøvann gjorde bassenget vår venn. Eg trur, utan å ha prøvd Westin, at det er bedre ein Sheraton.
Masse apekatter -så ha balkongdører lukka. Syrisser som surrer på dagtid.

Dersom vi reiser tilbake til Malaysia, har vi fått anbefalt både øya Rendang på austsida og Penang på vestsida, så vi prøver då sikkert heller ein av disse.

Vi var på Langkawi i 2012 og budde på Sheraton Beach Resort. Hotellet bar noko preg av slitasje då, men mat og opphold var dog bra. Vi var ein runde rundt øya, men opplevde at blant anna at akvariet i KL var langt bedre enn på Langkawi. Eagles place må jo besøkes, vi var på ein fruktplantasje som var grei nok. Kabelbanen må vel også besøkes -nb! Fare for lang kø. Vi havna i den, så vi gav det opp. Holdt oss ellers på hotellet som hadde restauranter med god, men dyr, mat. Som someone nevner, grumsete sjøvann gjorde bassenget vår venn. Eg trur, utan å ha prøvd Westin, at det er bedre ein Sheraton.
Masse apekatter -så ha balkongdører lukka. Syrisser som surrer på dagtid.

Dersom vi reiser tilbake til Malaysia, har vi fått anbefalt både øya Rendang på austsida og Penang på vestsida, så vi prøver då sikkert heller ein av disse.

Hvis du skal til austsida er Perhentian Islands også å anbefale (ikkje langt frå Redang).
Reknar med du meinte Redang Island når du skreiv Rendang.

Back