Lang lading med nesehjulet over bakken i 60 sek - Cessna 172

LN-DAG

ScanFlyer Pensjonist
Den 3 september gikk det et leirras ved Lyngseideidet og journalistene brukte alle tilgjengelige luftfartøyer.

Dette flyet så ut som det var godt lastet, og ut fra landingstidspunktet antar jeg at det hadde vært i Lyngen.

Det jeg lurte på med denne landingen var hvorfor det holdt nesehjulet oppe så lenge.
Grunnen til at det virket spesielt var at dette er første gang jeg ser det på et småfly,
(har tatt noen bilder av dem gjennom årene). Er det en landingsmetode jeg har gått glipp av ?
(Har kun sett lignende med F-16 og en 737 på TOS, flydd av en tidligere F-16 pilot, noen på forumet ?? :) )

Her følger bildeserien:
IMG_8199-2x3_resize.jpg


IMG_8216-2x3_resize.jpg


IMG_8222-1_resize.jpg


IMG_8225-16x9_resize.jpg


IMG_8226-2x3time_resize.jpg


IMG_8235-16x9_resize.jpg


IMG_8244-16x9_resize.jpg


IMG_8257-16x9-txt_resize.jpg


IMG_8293-16x9_resize.jpg


IMG_8304-16x9time_resize.jpg


IMG_8316-16x9_resize.jpg


Understreker at det overhodet ikke var noe dramatikk i dette. Kun ren og skjær nyskjerrighet så jeg kan lære mer.
 
Tja, kanskje å lande "langt" inn på banen, om flyklubben holder hus i enden, da sparer du endel tid i taxing.
 
Det er ikke vanskelig å holde nesehjulet oppe så lenge man vil på en 172. Det er bare å gi litt gass etter landing, så kan man taxe på bakhjulene. 20-25kt bør holde, i alle fall hvis det er en av de nyere C172.
 
Det ser ut som at BRJ er på vei ut for take-off ergo må 172 fort ut av RWY. Ser det ganske ofte på OSL. Madman kan vel bekrefte det!
 
Det ser ut som at BRJ er på vei ut for take-off ergo må 172 fort ut av RWY. Ser det ganske ofte på OSL. Madman kan vel bekrefte det!

Er dette noe man må?
I mitt hode kan en pilot bruke så lang tid han føler han trenger på rullebanen etter landing.
Om BRJ eller noen andre er på vei til take-off spiller ingen rolle.:)
 
For å holde trafikkflyten må man fort av RWY, men selvfølgelig kommer sikkerheten foran alt. Artig å stå langs RWY på OSL og se hvor tett det er i peak-periodene. Da går det rimelig kjapt i avkjøringene.
 
Hei og takk for svarene.
Når det gjelder taxe-hastigheten så har jeg ikke tatt tiden tidligere på den lengden på "vanlige" landinger.
Men hvis man taxer raskere på to hjul, så kan det være at journalistene hadde ei deadline, for tidligere så har ruteflyene/ambulanseflyene måtte vente den tid det tok å komme seg til klubben.
(selvfølgelig har småflyene fått beskjed om å vente hvis det har vært et akutt oppdrag)

For meg virker det som et kunststykke å kjøre på to hjul så langt med halepartiet i samme høyde. (hørte ingen skrapelyder ;) )
 
Det går ikke fortere å taxe på to hjul, men for å få nok effekt av høyderoret til å holde nesehjulet over rullebanen, må man opp i en viss hastighet. Husker ikke nøyaktig hva denne er, men vil anslo ca 20-25kt.
Det er heller ikke spesielt vanskelig, siden man skal dra ganske mye ekstra i stikka for å skrape nedi med halen. Det er omtrent som å lære seg å sykle uten å ha hendene på styret. Ser vanskelig ut til man har prøvd noen ganger, men så går det av seg selv.
 
Det har hendt jeg har gjort det samme noen ganger for moro skyld, har ingen videre hensikt. Har gjort det noen ganger med Dash-8 og, men det er jo ikke akkurat den riktige måten å gjøre det på i et slikt fly.

Spesielt vanskelig er det ikke. Bruker stikka til å holde pitchen, ikke verre.
 
...har ingen videre hensikt.

Med mindre man er på en bane uten asfalt - da sparer man neseleggen for mye juling fremfor å kline nesehjulet nedpå med en gang. (Det var ikke tilfelle her, men bare en saksopplysning)
 
Når jeg lander på andre baner enn asfalt/betong flyr jeg ikke fly med nesehjul :) men rett skal være rett, jeg har faktisk holdt nesehjulet litt av eller i det minste avlastet det på noen av de dårligere banene jeg har vært på i Ukraina eller Romania med Q400.
 
Som nevnt her, så er det ikke noe tidsmessig å spare på dette.

Men uansett underlag (også asfalt) kan det være en del vedlikeholdskostnader spart om man praktiserer taxing med stikka i magen. Sparer nesehjulsleggen for mye unødvendig belastning.
 
Tipper flygeren så en kar med kamera (deg) og skulle være litt showoff. Aerodymanisk bremsing er unødvendig for et sådant fly på en sådan rullebane :-) Det er vel heller ikke det som er vanlig for slike fly etter hva jeg har sett. Var hensikten derimot å lande langt inne kunne han vel fordelaktig kommet høyere inn i stedet for å treske bortover rullebanen med høy angrepsvinkel og være sårbar low and slow før han satte seg.
 
Tipper flygeren så en kar med kamera (deg) og skulle være litt showoff. Aerodymanisk bremsing er unødvendig for et sådant fly på en sådan rullebane :-) Det er vel heller ikke det som er vanlig for slike fly etter hva jeg har sett. Var hensikten derimot å lande langt inne kunne han vel fordelaktig kommet høyere inn i stedet for å treske bortover rullebanen med høy angrepsvinkel og være sårbar low and slow før han satte seg.

Synes det var noe kjent med piloten :) Tenkte på en teori om det kunne være tungt lastet.
3 fullvoksne karer og "et tonn" med kamera/video utstyr baki. Bladfjærene spriker godt :))
Det var god mulighet å lande nærmere klubben, men småfly trenger vel også en viss sikkerhets landings-strekning.
 
Back
Top