Kjære forumister.
Jeg har noen spm jeg håper noen kan svare meg på.
Jeg fløy i går med WF dash 8 på kortbane i nord. Ved hver landing kjentes det ut som motorene ble satt i reverse før flyet traff bakken. Det føltes nesten som om flyet bremset kraftig opp i luften med motorene i full reverse før de ble satt i normal igjen hvor farten økte rett før hjulene til bakken. Hva er det egentlig som skjer når det føles slik i fly maskinen? Er det egne innstillinger på propellene for landing osv, eller er det bare endring av "turtall" som høres / kjennes? I tillegg registrerte jeg at hjulene var i lås når piloten satt på take off trust. Hvorfor dette? Det må jo være slitsomt for dekkene å bli dradd på asfalten i låst tilstand. Er dette normal prosedyre?
Jeg har noen spm jeg håper noen kan svare meg på.
Jeg fløy i går med WF dash 8 på kortbane i nord. Ved hver landing kjentes det ut som motorene ble satt i reverse før flyet traff bakken. Det føltes nesten som om flyet bremset kraftig opp i luften med motorene i full reverse før de ble satt i normal igjen hvor farten økte rett før hjulene til bakken. Hva er det egentlig som skjer når det føles slik i fly maskinen? Er det egne innstillinger på propellene for landing osv, eller er det bare endring av "turtall" som høres / kjennes? I tillegg registrerte jeg at hjulene var i lås når piloten satt på take off trust. Hvorfor dette? Det må jo være slitsomt for dekkene å bli dradd på asfalten i låst tilstand. Er dette normal prosedyre?