Landing med WF dash8

peace

Newcomer
Kjære forumister.

Jeg har noen spm jeg håper noen kan svare meg på.
Jeg fløy i går med WF dash 8 på kortbane i nord. Ved hver landing kjentes det ut som motorene ble satt i reverse før flyet traff bakken. Det føltes nesten som om flyet bremset kraftig opp i luften med motorene i full reverse før de ble satt i normal igjen hvor farten økte rett før hjulene til bakken. Hva er det egentlig som skjer når det føles slik i fly maskinen? Er det egne innstillinger på propellene for landing osv, eller er det bare endring av "turtall" som høres / kjennes? I tillegg registrerte jeg at hjulene var i lås når piloten satt på take off trust. Hvorfor dette? Det må jo være slitsomt for dekkene å bli dradd på asfalten i låst tilstand. Er dette normal prosedyre?

Re: WF dash8

Eg har berre greie på dette som passasjerer, berre så det er sagt. Ang takeoff er vel bremsa på slik at ein ikkje "sløsar" med rullebane den tida det tek for motorane å spinne opp. Så det skjer vel alltid?

Eg har også lurt på kor mykje dei bremsa opp i lufta før landing. Det er vel vriiding på propellblada som blir sett slik at det blir drag og ikkje framdrift. Eller blir det faktisk trust bakover? Vil også her anta at det blir brukt høgt turtal slik at motoren er klar til innsats om landing må avbrytast?

Grunnen til at dekkene er ''låst'' skyldes da normalt at de vil ha høyest mulig turtall på motorene før take off slik at flyet akselererer maksimalt siden rullebanene på kortbanenettet bare er ca 800 meter lang.

Flapsen er veldig effektiv på STOVL fly, så full flaps bremser ganske kraftig opp i luften ja.

Last edited:
Når flygerne setter RPM fra cruise (900) til 1050 og til slutt 1200 før landing så blir det finere pitch og mindre trekkraft og man "henger i selene".

(Fjernet unødvendig teknisk språk)

Last edited:
De reverserer ikke prop i lufta, men det kan føles slik når man setter condition levers på max, 1200 RPM som Seilfly skriver.
På kortere baner er det normalt å øke motorkraft før man slipper bremsene, men det er ikke ønskelig å skli på låste hjul. Da tråkker man enten for lite i bremsene eller har dårlig bremsekraft, underlag.

Flapsen er veldig effektiv på STOVL fly, så full flaps bremser ganske kraftig opp i luften ja.

Og bare for å pirke, Dash 8 er et STOL-fly, ikke STOVL. (Short TakeOff and Landing vs. Short TakeOff, Vertical Landing :) )

Når propellene settes i 1200 RPM før landing kan dette oppleves som at flyet bremser en del opp og man henger i selene. Hvis man i tillegg er nær det som heter Flight Idle blir denne effekten forsterket. Det at det kan merkes som at man "sklir" litt bedre før landing kommer av at man helst følger på med litt positive thrust gjennom slutten av innflygingen, første del av utflatingen. Dette kan gi en litt annerledes og dypere brummelyd. Noe vanskelig å forklare. Motorene er aldri i revers i lufta. Det hadde ikke gått så bra... På kortbanene holdes gjerne bremsene til man har fått opp litt guff på motorene (veldig sjelden T/O pwr, men kanskje rundt 60%) før man slipper opp. Hjulene sklir ikke bortover asfalten. De holder fast ved full power på tørr asfalt, men det er ikke å anbefale.

Last edited:
Back