Lander flyene i medvind eller motvind ??

En artig historie !
Braathens hadde i gamle dager en flight Fornebu/Kjevik/Fornebu som hadde flightnummer 221 til Kjevik og 222 Kjevik/Fornebu.
Som de fleste vet så er baneretningen på Kjevik 22 mot syd.
Flg. hørtes på radioen: BU222 request taxi ! BU222 taxi to holding 22 ! Taxi to holding 22, BU222. BU222 ready holding 22 ! BU222 line up 22 ! BU222 lining up 22 ! BU222, wind 220 22knots, cleared takeoff 22. Cleared takeoff 22, BU222 !
:p

Bra folkens mye bra sakelig meninger og mye bra info i mitt spørsmål - " Lander flyene i medvind eller motvind ?? "

Men når det gjelder gradene 01L - så er det 10 grader !! Hvor er dette punktet ? er midt på banen eller er det siste strek på banen eller er det gradene målt via ILS punkt eller ???????? ^_^

Litt mere meningsutveksling - dette må vi få vite :angry:

Jan

Se litt til høyre - engm osv :old

Attachments

• 11-04-07.jpg
    11-04-07.jpg
    193.6 KB · Views: 94
Originally posted by ATC-flyradar

Men når det gjelder gradene 01L - så er det 10 grader !! Hvor er dette punktet ? er midt på banen eller er det siste strek på banen eller er det gradene målt via ILS punkt eller ???????? ^_^

Med mindre banen svinger, noe de færreste rullebaner gjør, selv ikke på OSL, så er det jo hele banen som er 10 grader (eller 16 som den egentlig er på OSL)

Men når det gjelder gradene 01L - så er det 10 grader !! Hvor er dette punktet ? er midt på banen eller er det siste strek på banen eller er det gradene målt via ILS punkt eller ????????

Det er magnetisk retning på rullebanen som gir navnet, enkelt og greit.:)

Originally posted by F35Landing

Men når det gjelder gradene 01L - så er det 10 grader !! Hvor er dette punktet ? er midt på banen eller er det siste strek på banen eller er det gradene målt via ILS punkt eller ????????

Det er magnetisk retning på rullebanen som gir navnet, enkelt og greit.:)

Og siden magnetisk nordpol forflytter seg i forhold til geografisk nordpol vil magnetisk retning på banen også forandre seg med tiden. I våre trakter blir gradtallet mindre. På Gardermoen er det ikke veldig lenge siden banen var 017 grader, Arlanda var banen 007 grader, nå er den 006 grader.

Må ellers innrømme jeg er imponert over WF`s vindbegrensninger. Det må være verdensrekord blant ruteflyselskaper. 20 kts for landing og avgang med vinden i hekken!!!!

Originally posted by Kua
Må ellers innrømme jeg er imponert over WF`s vindbegrensninger. Det må være verdensrekord blant ruteflyselskaper. 20 kts for landing og avgang med vinden i hekken!!!!

Siden også andre Dash-operators har samme begrensninger må de nok dele den rekorden isåfall ;)

Originally posted by xbrave

I dag er rullebanene på OSL 015 grader og 195

Kan det stemme at det ble endret for ca en mnd siden?
Jeg satt i cockpit ut fra OSL 15.mars, og da satt de med nye plates, 15 grader for første gang.

Originally posted by CFM

Originally posted by Kua

Siden også andre Dash-operators har samme begrensninger må de nok dele den rekorden isåfall ;)

I min uvitenhet må jeg bare spørre. Hva er det som er så unikt med Dashene?
Alle fly kan sikkert lande i 20kts medvind, de bruker bare lengere bane.
Allikevel har de operatører jeg kjenner til, uansett flytype, en begrensning på 10kts. Om dette er PansOps, SOP eller flytyperelatert vet ikke jeg (holder en knapp på PansOps), men alt over 10kts medvind må defineres som sjeldent?

Originally posted by Dag Viking

Originally posted by xbrave

I dag er rullebanene på OSL 015 grader og 195

Kan det stemme at det ble endret for ca en mnd siden?
Jeg satt i cockpit ut fra OSL 15.mars, og da satt de med nye plates, 15 grader for første gang.

Yep
Datoen på de nye platene er 28 feb 07

Back