Land som ikke liker stempel fra andre land i passet?

Stempel fra serbia gir problem i Kosovo? Eller er det det motsatte du prøver å si? Og gjelder dette bare ved reise mellom landene?

Tror at det er snakk om at hvis du lander i Pristina og skal over til Serbia, så kommer du ikke inn. Du må ha kommet fra Serbia til Kosovo hvis du skal tilbake igjen.

Har selv allerede vært i Serbia og kunne tenkt meg en tur til Kosovo. Kan heldigvis ikke se at jeg fikk noe stempel i passet da jeg besøkte Sebia.

Har opplevd at de dropper stempel i Serbia eller stempler det på boardingkortet hvis man flyr fra Beograd.

Stempel fra serbia gir problem i Kosovo? Eller er det det motsatte du prøver å si? Og gjelder dette bare ved reise mellom landene?

Har selv allerede vært i Serbia og kunne tenkt meg en tur til Kosovo. Kan heldigvis ikke se at jeg fikk noe stempel i passet da jeg besøkte Sebia.

Stempel fra Kosovo gir problem i Serbia. Kosovo løsrev seg fra Serbia- som var en del av Serbia i flere hundre år- i 2008. De fleste av de helligste stedene til den serbisk-ortodokse kirka, som er veldig viktig i serbisk samfunn, ligger nettopp i Kosovo, noe som gjør dette til et svært sensitivt tema..The other way around føler albanerne, som med tid og stunder har blitt majoritet i Kosovo, at Serberne undertrykker dem og ser på dem som undermennesker.

Uansett, du kommer inn i Kosovo fra Serbia, men du kommer ikke direkte inn i Serbia tilbake. Mange krysser grensa fra Kosovo til Makedonia og så til Serbia for å løse biffen, men om det er Kosovo du vil til så er det nok like greit å fly t/r til Pristina. Var der i November, og kan dønn ærlig si at det ikke var noe særlig til opplevelse å se selve Pristina, men Mitrovica, som er delt i to mellom Serbere og Kosovoalbanere, var en veldig spesiell opplevelse.. Om du finner ut at du skal dit, så er det bare en regel; Ikke si et ord om Serbia :)

Skal du til land som ikke aksepterer stempel fra hverandre kan du uansett søke om ekstra pass.

Skal du til land som ikke aksepterer stempel fra hverandre kan du uansett søke om ekstra pass.
Joda, men da må man uansett vite hvilket av passene man skal vise frem når man kommer frem til luken. Om de først har funnet ett stempel de ikke liker er det vel ikke noe sjakktrekk å vise dem enda ett pass.

Har selv 2 pas, det ene er til de lande du selv nævner, UAE, Saudi, Yemen, Libanon samt afrikanske lande og jeg bruger det andet til når jeg skal til USA og andre "venligtsindede lande" og selvfølgelig kan du styre hvilket pas du skal bruge hvor, praktiserer at kun have et pas med selv ad gangen, så man ikke får unødvendige spørgsmål hvorfor 2 pas...

Et lille tip, den bedste investering jeg har lavet er et "e-gate pass" til UAE, koster 220 AED og gælder i 2 år.. - du kommer ind i Dubai og ud af Dubai på mindre end 1 minut! Alle pengene værd for frekvent travellers..

Jeg vet ikke om det fortsatt er slik, men stempel fra den tyrkiskokkuperte delen av Kypros kunne gi problemer i Hellas. Israelske stempler er vel det klareste eksemplet paa at man kan nektes innreise i flere arabiske land. Cuba gir deg en innreisetillatelse paa papir av rent praktiske grunner, de oensker turister og vil ikke gi dem problemer senere. Det er jo uansett flere indikasjoner paa at USA skal lette paa restriksjonene.

Hvordan ser det ut når man får 2 norske pass? Er det noe spesielt i passene som avslører at man har 2 og som kan gi ekstra spørsmål?

Tja, det står ikke noe om det i selve forskriften (kun NOUen), så det skader vel ikke med et forsøk.

§ 11. Ekstrapass

Innehaver av ordinært pass kan gis ekstrapass når det dokumenteres at tjenstlige eller andre grunner gjør det påkrevet å reise til flere land og det mellom disse landene råder slike politiske forhold at pass benyttet i ett land ikke kan benyttes i et annet.

Ekstrapass kan videre utstedes når tjenstlige eller andre grunner gjør det påkrevet å reise til flere land og en eller flere reiser vanskeliggjøres fordi passet i anledning annen reise må innleveres til utenlandske myndigheter i forbindelse med utstedelse av visa.
http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-19991209-1263-0.html

Diskutert i tråden USA-visum, ESTA m.m. så er ESTA til USA ikke lengre gyldig om man har vært innom Iran, Irak, Syria eller Sudan etter 1. mars 2011. De er i ferd med å utvide det til å også omfatte Libya, Somalia og Yemen.

Men hvordan er det med det som har ekstra pass. Er det noen land som ikke liker ekstrapass som jo har kortere gyldighet?

Diskutert i tråden USA-visum, ESTA m.m. så er ESTA til USA ikke lengre gyldig om man har vært innom Iran, Irak, Syria eller Sudan etter 1. mars 2011. De er i ferd med å utvide det til å også omfatte Libya, Somalia og Yemen.

Men hvordan er det med det som har ekstra pass. Er det noen land som ikke liker ekstrapass som jo har kortere gyldighet?

Aldri hørt om det med ekstrapass så lenge det er innafor landets krav til gyldighet (6 måneder som jo er vanlig). Israel er vel det eneste landet jeg kan tenke meg vil stille spørsmål rundt det.

Back