Laksefrakt fra Evenes - Qatar/Virgin bekreftet

Fra Fremover.no

« men frykten for nye koronautbrudd i Kina er trolig årsaken til at kundene avbestilte i siste liten.

Planen var at det torsdag skulle fraktes 90 tonn med fersk laks fra Evenes.»

Virgin er på vei nå

Ellers så har vel de som har leid inn Qatar et lite problem hvis de kun leverer til Kina?

Ser ut som Virgin hadde siste flyvning for en måned siden, og det er ting som tyder på at kanskje Qatar er også på vei bort? Det har vel ikke vært flyvninger her de siste ukene?

Ser at det både spiller inn at kapasiteten brukes på passasjerruter, men at flyselskapene sliter med å få næringen til å forplikte seg til nok volum til høye nok rater

Etter «pause» siden slutten av oktober vil frakten starte opp igjen i begynnelsen av januar. I første omgang til Asia, men fra februar også til USA. Dette melder PCN til Fremover.

Etter «pause» siden slutten av oktober vil frakten starte opp igjen i begynnelsen av januar. I første omgang til Asia, men fra februar også til USA. Dette melder PCN til Fremover.

Med Qatar?

Og hvor troverdige er PCN her? Da har jo jevnt over lovet mer enn de klarer å holde

Last edited:

Det blir spennende å se hvem som skal fly og med hvilken frekvens.

Espen

4 ukentlige står det i artikkelen.

@someone. Jeg tror nok det er hold i det. Årsaken til at det har vært en pause har vært sammensatte. Følgende nevnes:
  • Et ikke ukjent virus
  • Permittering av ansatte
  • Flytyper
  • Nødvendige godkjenninger

Men det er uansett ikke lenge til planlagt oppstart, så da får vi vel svar på det meste:)

4 ukentlige står det i artikkelen.

@someone. Jeg tror nok det er hold i det. Årsaken til at det har vært en pause har vært sammensatte. Følgende nevnes:
  • Et ikke ukjent virus
  • Permittering av ansatte
  • Flytyper
  • Nødvendige godkjenninger

Men det er uansett ikke lenge til planlagt oppstart, så da får vi vel svar på det meste:)

Dette viruset som vi referer til har ikke akkurat påvirket laksefrakten nevneverdig.

Det er nok dessverre en omskriving av at det er for stort sprik i de rater som ønskes for å komme med fly og hva man er villig til å betale.

Det største problemet er,har vært og vil være, at alle produsentene i området sier de vil ha fly i egen hage. Men når det kommer til å gjøre alvor av det så er det vel så greit å sende via OSL eller direkte til f.eks Helsinki, der har man har et hav av muligheter videre. Husk man blir begrenset til det ene selskapet som lander på Evenes for alle sine destinasjoner. Så man må ha match på kapasitet og salg.

Det ironiske er jo at akkurat nå er det bonanza rundt om kring. Jeg har kunder som nesten sitter og overbyr hverandre på enkelte destinasjoner, og flyselskap som blir happy hvis jeg jeg kansellerer fisk, så de kan hente ennå bedre betalt gods i europa....

S

Er det helt slutt på dette nå?

jeg har lurt på noe annet ang. dette. Vil man treffe begresninger på volum eller vekt når man laster 747F eller en 777 prakter f.eks.? Tenker her på en flyplass uten begrensinger.

Last edited:
Er det helt slutt på dette nå?

Ja, den varslede pausen var en full stopp. Så noen har solgt enn mer enn de kunne levere, og Learjet beskriver i grunn problemet: Alle vil ha en egen frakter, men ingen er villige til å betale ratene det krever

Da ser det ut som Qatar er tilbake fra i morgen tirsdag med laksefrakt fra Evenes. I følge fr24 skal de fly FRA-EVE-DOH med 777.

https://www.nrk.no/nordland/evenes-...nrknoapp&bridgeVersion=1.0.0&appVersion=5.3.1

Qatar tar med eget ekstra drivstoff pga drivstoffprisen på Evenes

Dette er vel noe de kan gjøre ganske så lett, siden flyene kommer til Evenes tomme. Men uansett, så skal det vel noen kroner forskjell for at det skal være verdt det.

Direktefly til Europa er vel mye mer sårbar, siden de blir vel nødt til å tanke en del på Evenes. Da er det vel ikke så rart at Tromsø får så mye direktefly før Evenes.

Dette er vel noe de kan gjøre ganske så lett, siden flyene kommer til Evenes tomme. Men uansett, så skal det vel noen kroner forskjell for at det skal være verdt det.

Direktefly til Europa er vel mye mer sårbar, siden de blir vel nødt til å tanke en del på Evenes. Da er det vel ikke så rart at Tromsø får så mye direktefly før Evenes.
Tviler på at pris forskjellen mellom Evenes og Tromsø er så stor, men stor forskjell fra der de kom fra.

Back