Laksefrakt fra Evenes - Qatar/Virgin bekreftet

Hvis man skal stole på Qatars egen schedule ser det ut som de er tilbake på Evenes 3. august med neste 10. august. Altså en flyvning i uka. Men jeg finner kun de to inntil det dukker opp 3 flyvninger pr. uke fra slutten av oktober.

Ser du planlagt flytype også?

Espen

Hadde 747-prakter vært aktuell på en sånn rute, eller er det for dyrt? Det ser jo ikke ut til at denne typen har vært særlig mye brukt til dette det siste året.
Hvor mye får en sånn maskin i buken, 45-50 tonn? Til gjengjeld er det jo da plass til masse fuel og rekevidden vil være stor.

Hadde 747-prakter vært aktuell på en sånn rute, eller er det for dyrt? Det ser jo ikke ut til at denne typen har vært særlig mye brukt til dette det siste året.
Hvor mye får en sånn maskin i buken, 45-50 tonn? Til gjengjeld er det jo da plass til masse fuel og rekevidden vil være stor.

Tanken er ikke helt borte, men en B747 tror jeg bare tar ca 9 PMC pos i buken + 2 mindre containere. Mens en B777-300 kan ta inntil 14PMC. Så blir kanskje ineffektivt å fly en maskin som da er dyrere å operere og tar mindre frakt.

S

Ser du planlagt flytype også?

B77 Prakter i følge selskapet egne nettsider

Ingen Qatar fra Bodø i dag, og gjerdene er pakket sammen. Virker som det er slutt på laks fra Bodø allerede nå. Tilbake på Evenes neste uke eller hva er status her?

Var jo også prat om å fortsette med eget fly fra Bodø, men det ble vel ikke noe av?
Qatar planla etter 15/7 å fly en gang i uka Bodø + en gang i uka Evenes. Ble ikke noe av. Hvorfor? Spør Qatar. Skudd i blinde; De har kanskje problemer med tilgangen til fly? Satt noen A350 på bakken pga sprekkdannelser (vet ikke hvor) - er sikkert "politikk" opp mot Airbus i dette også.

Virgin er klare for å fortsette fly på Evenes - kanselleringen deres er markedsrelatert

Virgin er klare for å fortsette fly på Evenes - kanselleringen deres er markedsrelatert

Har jeg forstått det rett har Virgin egentlig gjort dette uten risiko og fått betalt det som det koster å sende flyet uansett. Så ikke så rart de er klare.
Derimot har vel utfordringen vært å få de som sender fisken til å betale det som det koster, når de har kunnet spare noen øre kiloen ved å trucke fisken sørover

Snakket med noen på Cargo i Bodø, å de sa Onsdag egentlig aldri ble noe av. De fløy noen Onsdager istedet for Tirsdag i Mai når det var mye inneklemte dager.

Årsaken til at det ikke ble 3 dager i uken skal ha vært mangel på folk til å stable om. Ble for tøft for de med 3 dager på rad visstnok. Om det er tilfellet vet jeg ikke, men de har værtfall ikke flydd hver Onsdag til nå.

Snakket med noen på Cargo i Bodø, å de sa Onsdag egentlig aldri ble noe av. De fløy noen Onsdager istedet for Tirsdag i Mai når det var mye inneklemte dager.

Årsaken til at det ikke ble 3 dager i uken skal ha vært mangel på folk til å stable om. Ble for tøft for de med 3 dager på rad visstnok. Om det er tilfellet vet jeg ikke, men de har værtfall ikke flydd hver Onsdag til nå.

Unnskyld, men jeg tviler sterkt på at en eneste «manglende» avgang, noen gang skyldes på at de ikke fant folk som kunne stable kasser….

Første Fedex den gang i 2004
large.jpg

Og som sagt i morgen starter Virgin opp med LHR-EVE-JFK.

I tillegg har Qatar lagt inn BRU-EVE-DOH med 777F hver torsdag fra 5. august og ut måneden i hvertfall.

Da er VS503(EVE-JFK) på veg med G-VWOO .
Skal blir spennende å se hvor lenge denne ruta varer. Forhåpentligvis lengre en 12 aug , da jeg har planer om å overvære dette selv.:old

Jeg ser at det har vært en økning på fisk til USA på rundt 35%
Dette pga av at bl.a Chile ikke greier å levere godt nok til USA om dagen. Så da blir det handlet inn, og til ganske alrigte priser sett med eksportørens øyne. Så de har råd til å betale litt ekstra for transporten...

Jeg vil tro at dette er en kontrolert operasjon av spediøren som styer, dvs at de betaler for hele flyet uansett. Skal ikke mange kansellerte sendinger før regnskaps kontoret i Sveits begynner å stille spørsmål. Jeg har en viss ide om hva det koster å fly en maskin den distansen, samt lokale kostnader, og for å få det til å gå rundt så må man ha full house hver gang.

S

Ser ut som hverken Virgin eller Qatar kommer i dag.

A7-BFP er oppført og står som kansellert. Den passerer akkurat Toronto etter å ha vært en tur i Atlanta i natt, så den ville uansett blitt veldig forsinket. Mulig den blir reskedulert.

Virgin er oppført i morgen.

A7-BFP er oppført og står som kansellert. Den passerer akkurat Toronto etter å ha vært en tur i Atlanta i natt, så den ville uansett blitt veldig forsinket. Mulig den blir reskedulert.

Virgin er oppført i morgen.

Cola istedenfor laks?

Back