Laksefrakt fra Evenes - Qatar/Virgin bekreftet

Re: Laksefrakt fra Evenes - Qatar bekreftet

Uten cargo i kabinen, er det vel kun pilotene. Er det cargo oppe, trengs det en per pax-seksjon som ‘brannvakt’ tror jeg. Men det virker som at praksisen varierer litt.

Hadde gjerne tatt noen flighter som 'brann-vakt' jeg.

Du kan ikke laste fisk i kabinen. Kun ‘tørrfrakt’ som smittevernutstyr og slikt.
Fisk er kompakt og hvis 50 tonn er maks, går det fint nede i lasterommene.
Men hvis de kan ta med maks 50t pga begrensinger på flymaskinen (maks take off vekt, f.eks.) vil de "frigi" vekt ved å ta ut de ganske så tunge business-setene. Forutsatt begrensingene ikke ligger på lasetrommene, selvsagt. Men det vet ikke jeg... Tenkte ikke på å laste fisken i kabinen...

Last edited:

Men hvis de kan ta med maks 50t pga begrensinger på flymaskinen (maks take off vekt, f.eks.) vil de "frigi" vekt ved å ta ut de ganske så tunge business-setene. Forutsatt begrensingene ikke ligger på lasetrommene, selvsagt. Men det vet ikke jeg... Tenkte ikke på å laste fisken i kabinen...

Det kommer an på om de er regnet inn fra begynnelsen kontraktsmessig. Det vet vi ikke. Men maks take off vekt er jo ikke statisk om vinteren, så sannsynligvis har de regnet inn litt slingringsmonn for å kunne få med seg alt som er booket. Man slakter jo fisk i henhold til kontrakt og planlagt last, så man må jo forholde seg til det.

Det er forøvrig ca 64 tonn som er maks nede i kjelleren ..

Har ingen erfaring eller kjennskap til flyfrakt av laks, så her må ekspertene bare korrigere med mine lek med tall.

En 777-300 har vel plass til 14 standard lastepaller på 2,44 x 3,18 m.
Det blir vel 24 kasser i hvert lag og 7 i høyden så 168 kasser på en palle.
Hver kasse har vel snitt ca 23 kg laks + 2 kg is så ca 25kg per kasse.
Det blir da en vekt på 4 200 kg per palle
14 paller utgjør da 58 800 kg last.

Har ingen erfaring eller kjennskap til flyfrakt av laks, så her må ekspertene bare korrigere med mine lek med tall.

En 777-300 har vel plass til 14 standard lastepaller på 2,44 x 3,18 m.
Det blir vel 24 kasser i hvert lag og 7 i høyden så 168 kasser på en palle.
Hver kasse har vel snitt ca 23 kg laks + 2 kg is så ca 25kg per kasse.
Det blir da en vekt på 4 200 kg per palle
14 paller utgjør da 58 800 kg last.

Som sagt, det er ikke vekta som er begrensningen. Max last for typen (i lasterommene) er ca 64 tonn. Kontrakten lyder på 50 tonn, og dette er av hensyn til forventede baneforhold. Ikke umulig at dette blir satt høyere hvis de fortsetter i sommersesongen.

fikst flyhttps://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=49573&stc=1&d=1607502610

Attachments

• 0FA93425-951C-45BA-855E-D6440B25FADB.jpg
    0FA93425-951C-45BA-855E-D6440B25FADB.jpg
    220.1 KB · Views: 937

Sånn rent praktisk om lasting av fisk på B777/300

Max 14 PMC i buken. Hver PMC tar maks 161bx = 2254kg. Det varierer litt hva airlines bruker i snittvekt, men ligger mellom 23 og 25kg i planlegging.
Så da ligger vi på maks vekt 51-56tonn

MEN, så har vi trimmen. Jeg er litt usikker på hvoran 777-300 trimmer. Men f.eks en A350 er naturlig fortung. DVS at vi ikke kan laste fullt antall paller, da maskinen blir for tung i nesa.
F.eks på en A350 laster man 10 paller i stedet for 11som er tilgjgnelig for å kunne trimme flyet.

DVS at for en QR 777-300 er det ingen behov for å ta ut setene, da den fint greier å løfte maks fysisk fiske last med setene på plass, det kommer ned til hvor mange PMC kan dytte inn og beholde trimmen.

S

Du kan ikke laste fisk i kabinen. Kun ‘tørrfrakt’ som smittevernutstyr og slikt.

Akk ja, fikk meg til å tenke tilbake til BU299 og et hav av blomsteresker i kabinen. Lengter tilbake til gammle dager:old

Laksefrakt fra Evenes - Qatar bekreftet

Akk ja, fikk meg til å tenke tilbake til BU299 og et hav av blomsteresker i kabinen. Lengter tilbake til gammle dager:old

Blomster, bildeler, aviser ... særlig lørdag morgen med 100 seter med setecontainere til diverse destinasjoner.

Regner med at BU229 var deres SK372 ....

Blomster, bildeler, aviser ... særlig lørdag morgen med 100 seter med setecontainere til diverse destinasjoner.

Regner med at BU229 var deres SK372 ....

Og ikke minst Sterling med SE-210 lørdag morgen til Møre med tre destinasjoner. Kabinen halvfull med aviser og post men uten setecontainere, pledd skjulte det meste.....

Og ikke minst Sterling med SE-210 lørdag morgen til Møre med tre destinasjoner. Kabinen halvfull med aviser og post men uten setecontainere, pledd skjulte det meste.....

Åh ? jeg husker langt tilbake i tid altså, men DETTE har gått meg hus forbi ? Hva var dette ?

Har ikke Qatar tatt ut business-seter på pax-flyene for å få med mer frakt + andre småelementer som er fjernet? Derfor de klarer mer enn 50 tonn på passasjerflyene sine?
Gjenstår ennå å se de kommer den 14/12 - men det hadde jo vært stilig. Nærmer seg uansett, virker det som.

Kalenderen min viser 14.12, men jeg ser ingen fly DOH-EVE på flightradar, og Avinor sine sider sier heller ikke noe om dette (men de vises kanskje ikke der uansett).

Noen som vet om de starter opp i dag, evt når de har ankomst / avgang EVE?

Hvis det blir noe så kommer nok maskinen opp fra europa et sted.
Maatricht, Liege, Amsterdam etc.

S

Ser at QTR8008 på vei nordover med kurs mot noe Europeisk. Antar Maastricht.

Vil ikke overraske meg om den kanskje kommer nordover senere...

S

Satt opp med ankomst i morgen også, da kl 13.00 med avgang 14.30.

Back