Laksefly - Bodø som nordnorsk base(?)

jameson82

Flysitter
Laksefly - Bodø som nordnorsk base(?)

Trur ikke jeg har lest om dette før. Noen som veit hvilke selskap det er snakk om?

Tidligere har sjømat fra Nord-Norge blitt kjørt med tog eller vogntog til Oslo hvor det deretter flys ut til markedene i Europa, Østen eller USA.

Det er nå klart at Bodø blir den nordnorske basen for såkalte laksefly

Det betyr at store fraktfly som Boeing 777 og Airbus A330 kan ta med laks direkte ut fra Bodø lufthavn. Planen er at de første flyene skal lande i Bodø høsten 2020.
https://www.nrk.no/nordland/laksefl...aeringen-skeptisk-til-miljogevinst-1.15045817

Re: Laksefly fra Bodø

Normalt har det vært Finnair, fra Helsinki. Hvem som skal operere fra BOO vet jeg ikke.

Re: Laksefly fra Bodø

Her tror jeg det er noen som driver å tar nye ruter litt på forskudd. Foreløpig er det jo ingen nye ruter som kommer, men at det vel legges tilrette for infrastrukturen som kreves for dette. Dog så kreves det faktisk at betalingsvilligheten er tilstede, noe det tidligere har visst seg ved ymse fraktprosjekter i Nord Norge ikke alltid har stemt, og ønsketekning og realisme ikke alltid matcher 1:1

Men som sagt, er markedet nå villig til å betale så kan de heller ikke denne gangen skylde på at muligheten ikke fantes

Dog er det fortsatt billigere å ta det med lastebil til HEL og sende med fly derfra til Asia

Re: Laksefly - Bodø som nordnorsk base(?)

Uten å kjenne andre fakta enn det som står i artikkelen, så krever fiskeflygninger noe mer enn at noen bestemmer at «her skal det være.» Jeg nevner i fleng lagringskapasitet for fisk (i kort avstand fra flyplassen), gode flyparkeringsplasser som er tilrettelagt for på- og avlasting av cargo, godkjent atkomst til flyplassen, logistikkorganisasjon som koordinerer tilgjengelige fly mot etterspørsel og tilbud av fisk... etc etc. Med tanke på hvor tungrodd flybransjen tradisjonelt er, så virker det noe optimistisk at dette skal være klart i høst.

Back