Læger får ekstra bonus hos LH

Re: Læger får ekstra bonus hos LH

Jeg fløy til NYC en gang med ørebetennelse og ble plassert ved siden av en lege ombord. Var rimelig takknemlig for den gode hjelpen jeg fikk av han på turen over!

Er litt søtt at de tilbyr legene sigaretter da...

En flaske whisky er sikkert hyggelig å få etter å ha reddet et liv. Det er vel vanlig skikk å bruk å takke for hjelpen på en eller annen måte. På den annen side så er jeg sikker på at de fleste leger er glad for å kunne hjelpe, uansett.

En flaske whisky er sikkert hyggelig å få etter å ha reddet et liv. Det er vel vanlig skikk å bruk å takke for hjelpen på en eller annen måte. På den annen side så er jeg sikker på at de fleste leger er glad for å kunne hjelpe, uansett.

Det er ganske delte meninger om slikt blandt leger og annet medisinsk personell, spesielt ombord i amerikanske fly, eller fly til/fra USA, på grunn av kulturen om å saksøke alt og alle med puls der borte.

-A

Lufthansa har et system hvor de tilbyr leger som ønsker det opplæring og gjennomgang av det som finnes ombord i flyene sine. Disse legene blir så avmerket spesielt på passasjerlister slik at de kan kontaktes diskret dersom noe oppstår underveis. Til gjengjeld holder Lufthansa legene erstatningsfrie dersom søksmål skulle oppstå.

Mvh,

Det er ganske delte meninger om slikt blandt leger og annet medisinsk personell, spesielt ombord i amerikanske fly, eller fly til/fra USA, på grunn av kulturen om å saksøke alt og alle med puls der borte.

-A

SAS (og sikkert også de fleste andre flyselskaber) har et dokument som kaptajnen underskriver og udleverer til lægen, som fritager lægen for al ansvar ift. søgsmål m.v. efterfølgende. Ansvaret flyttes til SAS (og sikkert deres forsikringsselskab).

Dette netop fordi - specielt amerikanske læger - ofte er meget tilbageholdende med at hjælpe i sådanne situation - af frygt for evt. søgsmål.

Men mon ikke de fleste flyselskaber (og/eller pax) som får hjælp fra læger giver en eller anden form for "tak-for-hjælpen" efterfølgende. Personligt ville jeg da forsøge at få kontakt til en læge som har hjulpet mig, hvis jeg skulle have i sådan en situation - og give ham en flaske eller en anden ting som tak for indsatsen.

Min "ekstra-pappa" er kirurg(amerikansk sådan) - og helped out ombord hos BA(mener jeg bestemt det var) på en tur over til Europa - og ble etter at pasienten ble satt av i Canada moved up til First - og en upgrade (usikker på om det var til C eller F i farten) ventet også for returen - men det begynner jo å bli en del år siden.

Man kan jo få et lettere inntrykk av at leger er et omflakkende folk, da det vel i 95% av tilfeller av akutt sykdom ombord kan leses at vedkommende fikk pleie/behandling av en lege på samme flight...

Man kan jo få et lettere inntrykk av at leger er et omflakkende folk, da det vel i 95% av tilfeller av akutt sykdom ombord kan leses at vedkommende fikk pleie/behandling av en lege på samme flight...

I følge SSB er det ca 25000 leger i Norge, og med et folketall på 4,8 mill blir det én lege pr 192 personer. Jeg vil tro at forholdet er noenlunde likt i resten av den vestlige delen av verden. Så i et fly med 200-300 passasjerer skal det dermed i følge statistikken alltid være minst én lege ombord;)

Tja, med 150+ pax ombord er det altid en rimmelig stor sjanse for at det finnes en lege, rørlegger og advokat ombord. Tror ikke det har så mye med legeyrket å gjøre tror jeg.

I følge SSB er det ca 25000 leger i Norge, og med et folketall på 4,8 mill blir det én lege pr 192 personer. Jeg vil tro at forholdet er noenlunde likt i resten av den vestlige delen av verden. Så i et fly med 200-300 passasjerer skal det dermed i følge statistikken alltid være minst én lege ombord;)

Statistikk er artig, og på bakgrunn av disse tallene trenger man altså ikke bekymre seg for å forbli ubehandlet om noe akutt skulle oppstå mid air. ;)

Jeg vet ikke om det er så bra med "forhåndbetaling" til leger. Hvilket flyselskap skal de syke fly med da? LH? Litt på kanten spør du meg.

Jeg vet ikke om det er så bra med "forhåndbetaling" til leger. Hvilket flyselskap skal de syke fly med da? LH? Litt på kanten spør du meg.
Å kalle det forhåndsbetaling er vel å dra det noe langt - jeg antar leger som de fleste andre passasjerer nowadays stort sett velger billigste leverandør av flyreisene sine.

Å kalle det forhåndsbetaling er vel å dra det noe langt - jeg antar leger som de fleste andre passasjerer nowadays stort sett velger billigste leverandør av flyreisene sine.

Leger får bonus points hos LH er det å lese. Jeg tolker det mot en fortjenste for leger. Om det er på forhånd eller ikke er irrellevant
Uansett så håper jeg ikke dette vil bli en trend blandt flyselskapene.

Det er vel heller 64% sannsynlighet for at det vil være en lege ombord i et fly med 200 passasjerer og 79% dersom det er 300 passasjerer (forutsatt at det er 1/192-dels sjanse for at en passasjer er lege). Reduserer du til 100 passasjerer så er man nede i 40% sannsynlighet.

Back