• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ladet gevær gikk av i innsjekket bagasje i CPH

krølle

ScanFlyer Crusty
Ladet gevær gikk av i innsjekket bagasje i CPH

men hvordan skal en sjekke det? Skal innsjekk fysisk be kunden om og åpne våpenet? Viser ikke en patron i kammeret på røntgen maskinen?
Uansett, enda bra det gikk godt:

[QUOTERamt af geværskud i Københavns Lufthavn][/QUOTE]

http://ekstrabladet.dk/112/article1601873.ece

Re: Ladet gevær gikk av i innsjekket bagasje i CPH

Derimod skal han nok være glad for, at skuddet blot strejfede medarbejderen i armen - og ikke på kroppen. Så havde sigtelsen formentlig været en ganske anden.

Han bør og være veldig glad at det ikke ble såpass turbulens slik at et skudd ikke gikk av under flight.

Dette basert på følgende utsagn:

- Våbenet lå i en våbenkasse, men der opstod åbenbart så store rystelser under flytningen, at våbenet gik af og kuglen gik gennem kassen og strejfer manden på armen, siger vagtleder i Station Lufthavnen, Claus Hoffmann, til tv2.dk.

Det ser ud til at ikke blot en ansat blev ramt, men også flyet. SAS overvejer nu om de skal kræve erstatning for beskadigelse af flyet.

Haglene flåede våbenkassen fra hinanden, ramte en metalplade på vognen og fortsatte op på vingen af flyet, før de rikochetterede og til sidst ramte den ansatte.

http://ekstrabladet.dk/112/article1601954.ece

Pax påstår at våpnet ikke var ladd?
Folk slutter å bruke hodet titt og ofte ser det ut som ja.

Pax påstår at våpnet ikke var ladd?
Folk slutter å bruke hodet titt og ofte ser det ut som ja.

Ja, det er jo nok ikke bagage-handlerne eller check-in personalet, der har puttet patroner i geværet :headbang

Uanset hvad pax påstår, så viser facts jo ligesom noget andet...

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10081457
En 76-årig nordmann fremstilles tirsdag for retten i København etter at geværet hans gikk av ved et uhell på Kastrup.
Nå kjenner ikke jeg reglene rundt transport av våpen i detalj, men at våpen og amunisjon skal transporteres separat har jeg fått med meg. Så kjenner jeg en på innsjekk (OSL) som har nevnt noe om at enkelte deler av våpenet skal være demontert under transport.

Hvorvidt et våpen er ladd eller ikke er forøvrig ikke noe du skal huske fra sist du brukte våpenet, det skal dobbeltsjekkes hver gang du tar våpenet frem for bruk eller transport. Det lærte jeg som liten av min far... Men man kan vel ikke forvente at alle er like godt oppdratt...

Det er krav om at en vital del av våpenet skal være i adskilt bagasje. For hagle betyr det som regel underbeslag, kolbe eller løp skal pakkes for seg i annen bagasje. For rifle som regel bolten. For pistol, løp eller sleide i annen bagasje. Problemet er revolver. Kan tønnen demonteres skal den i annen bagasje. Kikkertsike kan medtas i kabin som håndbagasje. Det holder ikke bare å pakke magasinet i annen bagasje, da det ikke regnes som vital del.

Det er ikke innsjekkingspersonale som skal tømme våpenet. De skal kun påse at våpenet ikke kan brukes. Dette kan gjøres ved å be om å få se vital del av våpenet som nevnt ovenfor pakket i annen bagasje.

Vidar

BT said:
Ejeren er en 76-årig mand, der er fra Skandinavien, men er bosiddende i USA. Han kom med flyet fra Orlando, hvor han skulle videre til Norge.

Han skulle have forklaret til politiet, at geværet ikke var ladt, da han checkede geværet ind, men det kan øjensynligt blive svært for den ældre mand at modbevise.
Han bliver i dag fremstillet i et grundlovsforhør i Københavns dommervagt sigtet efter straffelovens § 252 for i grov kådhed at forvolde andres liv i fare.

Det er ulovligt at transportere ladte våben ombord i EU.

Søren Hedegaard Nielsen, pressechef for Københavns lufthavn, oplyser til bt.dk, at EU's retningslinier ikke er fulgt fra amerikansk side, da et gevær ikke må være ladt. Desuden skal geværets bundstykke være taget helt af.
http://www.bt.dk/krimi/gevaer-gik-af-en-ramt-af-skud-i-koebenhavns-lufthavn

Viser ikke en patron i kammeret på røntgen maskinen?

Løpet og kammeret er laget av stål, meg bekjent "ser" ikke røntgenstråler igjennom så veldig mange metaller. Om noen?

Denne personen risikerer vel også å miste sin jaktlisens? Dette er tross alt et vådeskudd, og da er det en mulig konsekvens. Og en nordmann uten norsk jaktlisens får problemer med å få tillatelse til å jakte de fleste, om ikke alle steder i verden. Iallefall lovlig.

Nå fikk han jo 4mnd i buret så kanskje han tenker at neste gang han skal ta fly så demonterer han skytevåpenet.

Det var vel betinget fengselsstraff han fikk, så ingen tid bak lås og slå...

Pax fløj fra Orlando til Norge via ORD-FRA-CPH. Kunne det være et mileage run? :D

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10081457

Nå kjenner ikke jeg reglene rundt transport av våpen i detalj, men at våpen og amunisjon skal transporteres separat har jeg fått med meg. Så kjenner jeg en på innsjekk (OSL) som har nevnt noe om at enkelte deler av våpenet skal være demontert under transport.

Hvorvidt et våpen er ladd eller ikke er forøvrig ikke noe du skal huske fra sist du brukte våpenet, det skal dobbeltsjekkes hver gang du tar våpenet frem for bruk eller transport. Det lærte jeg som liten av min far... Men man kan vel ikke forvente at alle er like godt oppdratt...
Dette har jeg lært og.
Dette er jo bare helt helt utrulig! :O
Et våpen skal "aldri" være ladd annet enn når det brukes akkurat der og da.
Gådd dæmn! Fatter ikke hva folk tenker med jeg. :S
esten så jeg tenker at det skulle vært inndratt våpenlisens og. Gaah.

Han kommer fra MCO og der må han i tillegg fylle ut et skjema og skrive under på at våpenet er tomt og pakket iflg forskriftene ... Huff ....

Han kommer fra MCO og der må han i tillegg fylle ut et skjema og skrive under på at våpenet er tomt og pakket iflg forskriftene ... Huff ....

jasså? Så det du sier er at han "løy" eller skreiv under på noe han ikke var sikker på`??

For en kronidiot, han burde fått deler av
straffen ubetinget etter min mening - men da
måtte vel enten død eller enda større materielle
skader ha skjedd tydeligvis.

Hva tenker du med lissom når du legger ei ladd hagle i baggasjen???
Ikke det hue som er på toppen iallefal.

Men helt enig Black , han skulle heller sittet inne ja....

Back