Lade flyplass

KnutW

ScanFlyer Rusty
Medlem
Noen som vet om flyplassen på Lade (Trondheim) hadde asfalt- eller betongrullebane, eller var det bare grus?
 
Så vidt jeg vet, så hadde rullebanen treverk i rutemønster med grus i "rutene".
Etter krgen rev så flyklubbene treverket opp på dugnad, og som finasierte kjøp av fly. (Piper Cuber).
(Trondheim Flyklubb og Norges Tekniske Høyskoles Flyklubb)

Senere hadde den grusdekke.
(Skal se om jeg kan finne igjen kildene til dette.)
 
Den eneste betongen på Lade som jeg vet om er noe foran hangarene ned mot Devlebukta, og foran den store Hangaren som etter krigen ble disponert av Flyvåpenet. (Og som fremdeles står som trelastlager med mulig ombygning til kjøpesenter
 
Ja, jeg leste nok dette avsnittet litt for raskt og tolket det feil:
Fullt utbygget ble rullebanen 1150 meter
lang, og banebredden var 40 meter.
Adkomstbanene (taxeveiene) mellom
parkeringsplasser og hangarer og
hovedrullebanen
fikk etter hvert fast betongdekke
som stedvis enda i dag er
kjørbare.

Får heller overlate dette til mer lokalkjente... :rolleyes:
 
Linker til Trondheim Flyklubbs historie som stedvis omhandler temaet:

http://www.trondheimflyklubb.no/images/stories/filer/flyklubb historie.pdf

Fin historie det der og mange kjente navn, takk for det.


Det som var igjen av rullebanen på Lade flyplass ble brukt litt som drag stripe på 70 årene, noen ivrige medlemmer av Am-Car gjengen måtte prøve 1/4 mila på lyse sommernetter. (Minst en av dem dro sidelengs inn i en lysstolpe i høy hastighet og ble sittende fast men berget livet mens bilen så ut som en kringle)
 
Fin historie det der og mange kjente navn, takk for det.





Det som var igjen av rullebanen på Lade flyplass ble brukt litt som drag stripe på 70 årene, noen ivrige medlemmer av Am-Car gjengen måtte prøve 1/4 mila på lyse sommernetter. (Minst en av dem dro sidelengs inn i en lysstolpe i høy hastighet og ble sittende fast men berget livet mens bilen så ut som en kringle)



Her er «kringla» etter det noe uheldige dragracet...

b181f07f1edebfa60a5d553b80ddab81.jpg


Men bilen ble faktisk bygget opp igjen senere og den lever (i motsetning til eieren) i beste velgående.

7a616c8ffb14ac0c5fb4e33c07ddb790.jpg
 
Gå inn på kart.finn.no og zoom inn på Trondheim.

På fliken Historiske velg f.eks. Skaun 1957.
Du finner flyplassen NordØst for sentrum.

edit:
Du fant svaret selv, mens jeg skrev mitt innlegg ::)

På fotoet fra 1964 ser en den nye Haakon VII's gate under bygging.
Mange tar feil, og tror at denne var den gamle flystripa.

edit2:

På fotoet fra 1957 ser en et fly foran den store hangaren.
Dette var Mosquito FB.VI RI-G. En av to som fikk radar på prøve.
Etter utrangering ble den gitt til NTH-Norges Tekniske Høyskole,
og trolig hugget på Lade da Flyvåpenet la ned virksomheten der.
 
Last edited:
Tenk så sentral flyplass det kunne vært i Trondheim. Men hadde vel blitt utfordringer med terrenget og støy.
 
. På fotoet fra 1964 ser en den nye Haakon VII's gate under bygging.
Mange tar feil, og tror at denne var den gamle flystripa.

Trodde det Ja, har tatt feil i mange år da.:8:
 
Back
Top