• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kva linse bør ein bruke?

Torbjørn

ScanFlyer Blue
Kva linse bør ein bruke?

Hei!

Kor stor linse bør ein ha for å ta gode bileter av fly? Eg tenker på lang avstand :) Har Nikon D60. Bruker Sigma 70-300mm... Er det bra nok?
Nokon gode forslag? Noko som kanskje er spesiellt bra for flyfotografering?

Torbjørn

Last edited:
Re: Kva linse bør ein bruke?

Kommer vel an på hvor langt unna metallrørene suser forbi deg. For egen del bruker jeg 70-300 Canon med IS USM.

Cato

Du kan bruke et hvilket som helst objektiv som gir deg et skarpt bilde og som lar flyet bli tilstrekkelig stort på bildet - så da er spørsmålet om du skal ta bilde på avstand eller nære. De aller fleste her ser ut til å ta bilder på avstand og de bruker derfor "teleobjektiver". Du finner teleobjektiver med og uten zoom. De uten er som regel mye skarpere, men de med zoom gir deg fleksibilitet i å endre brennvidde ("Zoome").

Valg av objektiv burde ta høyde for hvor skarpe bilder du ønsker, hvor stor zoom-range du ønsker (større zoom-range går ofte på bekostning av skarphet), hvilket merke du har i kamera allerede og ikke minst hvor mye penger du skal legge inn i det.

Minimum 400mm tenker jeg da. Kanskje en 300mm med 2x teleconverter eller noe i den duren?
Eller skal du ta overflygninger? Da bør du snakke med "Motard" om teleskopene hans. :)

Eg brukeret 70-200mm objektiv,- og det holder stort sett for meg der jeg befinner meg. Er mest ved Flesland, og avstanden til rullebanen er vel fra 50-200 meter eller deromkring. Har også en 2x converter men den er skjelden i bruk. Er man lengre borte fra rullebana eller flyene må man nok ha et større objektv....

Takk for mykje bra svar!

Har som sagt sigma 70-300mm..... Er heilt topp synest eg. Men då har jo ikkje prøvd andre typer da...

Eg brukeret 70-200mm objektiv,- og det holder stort sett for meg der jeg befinner meg. Er mest ved Flesland, og avstanden til rullebanen er vel fra 50-200 meter eller deromkring. Har også en 2x converter men den er skjelden i bruk. Er man lengre borte fra rullebana eller flyene må man nok ha et større objektv....

Okei... kor på Flesland er det best å stå?
Fant ein gong ein ei fly-spotting side. Men kart over gode ståplassart på mange tusen flyplassar.... Veit du kva den heiter?

Stor fleksibilitet- ok kvalitet- rimelig: Kjøp Tamron 200-500mm. Koster knappe 7000,- på Japan Foto!

Dag :)

Back