Kunsten å senke et flygbolag (SAS)

• Thread starter Thread starter SBT
  • Start date Start date
Re: Kunsten å senke et flygbolag (SAS)

Jeg har jo hørt fra folk i den kommersielle ledelsen i ditt selskap forklare at en LCC ikke var konkurrent fordi de fløy til en annen flyplass i gjeldende by (det var London). Det er riktignok en stund siden, men ikke så lenge siden at dette ikke blir helt feil...:)

Å takk for at de fleste av disse nå er ute av selskapet.
Skremmende at folk sier slik, og ikke ser at alle selskaper kjemper om de samme kundene.

Jeg har jo hørt fra folk i den kommersielle ledelsen i ditt selskap forklare at en LCC ikke var konkurrent fordi de fløy til en annen flyplass i gjeldende by (det var London). Det er riktignok en stund siden, men ikke så lenge siden at dette ikke blir helt feil...:)

Ei heller veldig lenge siden de uttalte at "de er ikke våre konkurrenter for de har en annen type reisende enn oss".
Og med den holdningen kan ting fort gå veldig galt.

Ei heller veldig lenge siden de uttalte at "de er ikke våre konkurrenter for de har en annen type reisende enn oss".
Og med den holdningen kan ting fort gå veldig galt.

Den uttalelsen kom vel om jeg ikke husker feil fra ditt selskap imm?
Dog same, same :-)
Uansett, så er nok den tiden definitivt over da man kunne si slikt og tro på det.

At man har ulike passasjerer i ulike markeder er jo riktig, men alle kjemper om de samme.

Boken det her er snakk om beskriver hvordan ting fort kan gå alt, når sjefer blir stormannsgale.

Det er vel strengt tatt ikke bare en system-evolusjon innen luftfarten selv som har skapt disse store problemer for SAS. Verden har jo endred seg markant siden 1900. Det hva mange ikke tenker av er ringvirkninger og multiplikator-effekter.

I minst i like stor grad som system-evolusjon LCC har skapt tröbbel for SAS, sa har ogsa en annen system-evolusjon hatt store invirkninger pa SAS. Nemelig system-evolusjon "Internet" i IT branjen.

En sete man fikk ofte a höre ved slutten av 90-tallene ble denne "Internet stjeler vare [Business]kunder". Dette ble selvsagt en grovt feilvurdering av realitaeten. Det hva skjedde ble en transformasjon. Og disse hadde selvsagt en inslag pa SAS, BU, DM og mange andre selskaper som har primaert operert pa korte sektorer.

En effekt av Internet ble nemelig den stigende Interaksjons-rekkevidde. Hadde du tidligere gjord Business i Norden, sa kunne du na gjöre dette over heile verden, og du plutselig trengte langt mindre tid for dette. Den andre effekt som mange ikke forutsa ble den volum-effekt som Internet ga og de utslagene dette kunne har for luftfarten.

Og mikser man disse to system-evolusjoner inn i mikser, sa kommer man hurtig ut til de problemer som mange regionale aktörer og mindre nettverkselskaper fikk. Det er jo ikke bare SAS. Og selvsagt kondenserer dette til slutt ned til den fasit: "A la rene ökonomer uten forstaelse av transport-, IT og luftfartbransjen styre en flyselskap er egentlig den direkte vei inn i konkurs"

Den uttalelsen kom vel om jeg ikke husker feil fra ditt selskap imm?
Dog same, same :-)
Uansett, så er nok den tiden definitivt over da man kunne si slikt og tro på det.

At man har ulike passasjerer i ulike markeder er jo riktig, men alle kjemper om de samme.

Boken det her er snakk om beskriver hvordan ting fort kan gå alt, når sjefer blir stormannsgale.

Nei, jeg har aldri sett denne uttalelsen komme fra Widerøe. Men fra et annet selskap. Og tdiden er definitivt over for å si sånn og tro på det? Jeg er forundret over at det i det hele tatt har vært en tid hvor folk har trodd at Ryanair ikke byr på konkurranse. Det er jo det jeg har sagt i alle år.

Ting kan fort gå galt når sjefer blir stormannsgale. Men i SAS sitt tilfelle så er det et virrvarr av grunner til hvorfor ting har gått galt. Ledelsen har noe av skylda, fagforeningene har noe av skylda, styret, eiere.... lista er sikkert lang og kan diskuteres opp og ned, frem og tilbake.

Aksjekursen ligger vel på drøye 7 kroner nå.
Kjøpte man 1000 aksjer i SAS for noen få år siden måtte man ut med over en halv million. Hadde man beholdt disse til i dag, hadde man sittet med verdier for ca 7000 kroner. At dette er gal retning må alle være enige i, uansett hvor entusiastiske man måtte være for et selskap. Og veien ned er ikke skapt av en stormannsgal sjef.

En utrolig arroganse samt en tung organisasjon med for mye byråkrati og uten evne til å snu seg. Av alle personlighetes uttalelser innen luftfart husker jeg fortsatt Lindegaard best: "Norwegian, hvem er det?"

Hadde ikke skandinaviske myndigheter samt de nå snart udaterte resebyråene, holdt sin hånd over SK å beskyttet de mot konkurranse hadde nok forfallet kommet før. De hadde rett å slett ikke evne til å klare seg ubeskyttet i den virkelige verden.

For de som vil ha boken i papir og er på reisefot så finnes den i stabler i bokhandelen på ARN T5 ved gate 1. (Takk til Savipix som sjekket opp)

Back