Kunnskap om ILS søkes…

eibr

Newcomer
Kunnskap om ILS søkes…

Hei alle sammen!

Som noen av dere vet så jobber jeg med en bok om Operafjellulykken på Svalbard i 1996. Jeg er i sluttfasen av kildeinnsamling av skriftlige kilder fra logger og arkiver, og har begynt på intervjuene av involverte. Jeg jobber også med å få på plass en passende dramaturgi på det hele.

Det er på noen områder jeg trenger mer kompetanse for å kunne formidle og illustrere ting på en god måte for leserne. Det som er mest prekært er dette med ILS-flygninger og landinger på flyplasser uten rader med en offset LLZ approach. Jeg kjenner til en del begreper og har lest meg opp så mye som mulig gjennom informasjon på nettet.

Her er noe tatt fra toppen av hodet mitt.
• Hvordan foregår en ILS inflygning steg for steg?
• Hvilke ILS hjelpemidler er tilgjengelig og hva gjør de konkret (NDB, DME osv)?
• Spesielt trenger jeg kunnskap om LLZ/LOC
• Hvilke instrumenter ombord bruker man på de ulike hjelpemidlene (HSI, CDI osv)
• Hvordan foregår en "back course" LLZ approach
• Hvordan tolker man informasjonen i Jeppesen-kartene?


Finnes det kanskje lærebøker tilgjengelig som jeg kan prøve meg på?
Eller er det fagkyndige i Tromsø/Bardufoss-området som kunne tenke seg å bruke litt tid sammen med meg for å gi meg den nødvendige innsikt?

mvh.

Eirik Berger
 
Re: Kunnskap om ILS søkes…

Wikipedia har endel informasjon;
http://en.wikipedia.org/wiki/Instrument_landing_system

Du har iallefall FAA's Instrument Flying Handbook
http://www.faa.gov/library/manuals/aviation/instrument_flying_handbook/
som du kanskje kan titte litt i, dette er den "offisielle" teorien til instrumentflygesertifikatet i USA.

Om du er interessert i hvordan instrument prosedyrene lages, kan du titte på PANS-OPS
http://dcaa.slv.dk:8000/icaodocs/Doc 8168 - Aircraft Operations/
 
Re: Kunnskap om ILS søkes…

Hei. Har du studert havarikommisjonens rapport fra ulykken? Det er en del forskjellig presentasjon av informasjon i cockpit på vestlige og russiske fly. Lykke til (-:
 
Re: Kunnskap om ILS søkes…

Takk for alle linker. Nyttige greier.

Jeg har klippet rapporten i småbiter, og skal til Lillestrøm for å se på bakgrunnsmaterialet senere i vinter...
 
Re: Kunnskap om ILS søkes…

Skal du gjøre et skikkelig stykke arbeid så ville jeg tatt utgangspunkt i europeiske regler, prosedyrer og bestemmelser - og legge amerikanske FAA-dokumenter på hylla. Derfor er det vel bare PANS-OPS, nevnt i det første svaret ovenfor, jeg anbefaler av de som tidligere er blitt nevnt. PANS-OPS Edition 5 kom i 2006, så du er i så fall ute etter Edition 4. Lykke til med det!

Resten av dine spørsmål bør jeg ha tid til å besvare på en lørdag som dette, hvor vi er i ferd med å blåse på havet på Andøya! (Oppfølger med PM).

Ellers var rapporten som Cato "linket til" veldig interessant, og den understreker åpenlyst viktigheten av å bruke alle tilgjengelige nåler i flyet til noe nyttig; noe som kan være med på å bekrefte flyets faktiske posisjon - selv om det innebærer bruk av navigasjonsutstyr som egentlig ikke var nødvendig for å utføre en innflyging.
 
Back
Top