• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

'Kun 200 valgte Sterling'

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Kun 200 av anslagsvis 33.000 statsreisende floey NB mellom OSL og CPH ... til tross for avtale ..

http://www.aftenposten.no/reise/article934126.ece

Replying to Topic ''Kun 200 valgte Sterling''

Hyppigere avganger (les: mange mange flere avganger) og ikke minst fortsatt mulighet for poeng. Siste punkt blir kanskje mindre og mindre aktuelt... Men hvis statsansatte også skal videre er det ikke rart det blir SAS.

En generell fråga: Får de statsanställda tillgodoräkna sig poäng på tjänsteresor ? Privatanställda där arbetsgivaren betalat för biljetten ? Hur är, i korta drag, skattelagstiftningen på den punkten i Norge?

Originally posted by RolfL

En generell fråga: Får de statsanställda tillgodoräkna sig poäng på tjänsteresor ? Privatanställda där arbetsgivaren betalat för biljetten ? Hur är, i korta drag, skattelagstiftningen på den punkten i Norge?

Som statsansatt og ansatt i private foretag har du mulighet til å opptjene bonuspoeng selv om arbeidsgiver betaler billetten (det er kanskje enkelte private selskaper som ikke gir denne muligheten, men det er ikke regelen).

Man er i prinsippet skattepliktig for verdien av disse poengene dersom man benytter poengene (opptjent på arbeidsgivers regning) til private reiser, men det er opp til den enkelte å rapportere dette inn til skattemyndighetene.

Bonuspoeng opptjent på tjenestereise betalt av arbeidsgiver kreves ofte tatt ut i forbindelse med tjenestereise i den grad det er mulig (noe det svært ofte ikke er), og dette gjelder i såvel staten som i mange private selskaper.

jy

OK, som i Sverige i princip. Och precis som i Sverige går det väl en ström av brev från de statsanställda till skattemyndigheten när man utnyttjat poäng ....

SAS har vært veldig bevisste på å legge til rette for minimalt innsyn i bonusopptjening både fra statens og arbeidsgivernes side bl.a. ved å separere Eurobonus og TPC, som jo egentlig burde vært integrert. Smart, siden svært få ønsker å dele bonuspoengene med jobben sin.

Originally posted by RolfL

Och precis som i Sverige går det väl en ström av brev från de statsanställda till skattemyndigheten när man utnyttjat poäng ....

Regner med det.....:D

PS! Den tidligere arbeids- og administrasjonsminister Victor Norman måtte sende inn en slik melding til skattemyndighetene etter at han ble minister, fordi han "avslørte" at han hadde benyttet poeng til private formål....

jy

Som en kuriositet kan jeg legge til at da det fremdeles var bonuspoeng innenlands i Norge fikk ikke militære som reiste med den såkalte "flysamordningen" (dvs. militære som reiser med sivile fly etter at Forsvarets egne flyruter ble lagt ned i 1992) lov til å tjene opp bonuspoeng i det hele tatt. Folk gjorde det selvsagt likevel, og valgte SAS der det var mulig, selv om rabattene var dårligere enn hos Braathens. Som lojalitetsprogram har Eurobonus fungert glimrende.

Hoved problemet til Sterling må være at de ikke er tilgjenglig i alle salgskanaler, men at man må inn i en egen OpenSky løsning for å kjøpe billett. Samtid er produktet relatert til ferie og fritid. Det er nok langt flere statsansatte som benytter Sterling når de tar med familien på ferie!

Medlemsvilkårene til SAS EuroBonus (Norge) sier klart at medlemmer som skal opptjene poeng på tjenestereiser plikter å underrette sin arbeidsgiver på forhånd om dette.

Det står også klart at i følge statens regelverk kan statsansatte ikke benytte poeng opptjent på tjenestereiser til private formål.

Om dette etterleves i praksis er jo en annen sak...

Originally posted by Falcon

Som en kuriositet kan jeg legge til at da det fremdeles var bonuspoeng innenlands i Norge fikk ikke militære som reiste med den såkalte "flysamordningen" (dvs. militære som reiser med sivile fly etter at Forsvarets egne flyruter ble lagt ned i 1992) lov til å tjene opp bonuspoeng i det hele tatt. Folk gjorde det selvsagt likevel, og valgte SAS der det var mulig, selv om rabattene var dårligere enn hos Braathens. Som lojalitetsprogram har Eurobonus fungert glimrende.

Å jada, det ble tjent poeng i fleng. Vi fikk fullprispoeng på disse billettene også. Vi som skulle fra nord og til Oslo fløy ofte med chartrede maskiner eller de Herc(ules), men av og til fikk vi fly SAS rutefly og det var ikke den soldat som ikke benyttet seg av muligheten til litt gratispoeng. Jeg huser særlig de fra Haugesund, hvor det ikke er militær flyplass, fikk alltid fly med SAS, gjerne med to mellomlandinger slik at det kunne bli 7200 poeng på en t/r reise, slikt blir det poeng av på en 6-7 t/r reiser i året.

Tilbudet til Sterling mellom de to byene har ikke vært særlig imponerende. Nå ser det vel ut som om Norwegian (også de med statsavtale) kan få til et bedre tilbud!!!

Hvem som tilbyr hva, er nå en sak. Mulig jeg ikke er helt oppdatert, men hvor mange statsansatte har egentlig behov for tjenestereiser til CPH ? (mulig jer er i feil "etat"....:) )

Ja, det må jeg si at jeg lurer på også... Skulle gjerne sett "analysen" til denne Roger Axelsson i Airline Management.

Noen som vet hvor mange Telenoransatte som benytter Sterling....De har vel også valgt de røde mellom Oslo og København...

jeg tror nok tallet på 30.000 er ALT FOR stort! det skulle tilsi 100 statsansatte per arbeidsdag ponit-to-point OSL-CPH. I don't think so. Det mange (jeg tror ogsp Sterling når de først åpnet ruten) glemmer er at det aller meste at den trafikken som går OSL-CPH (med SK) ikke skal til København, men videre ut i verden med SK eller partnere. Dette er trafikk Sterling (eller Norwegian når den tid kommer) ikke får tak i. Det kan godt hende at 30.000 statsansatte flyr mellom OSL og CPH i året, men jeg tipper at mindre enn 1/4 av disse faktisk skal til Køben

Av og til kan nok feriereisende bruke NB/DY til København og billigere billetter med SAS fra Danamrk. jeg sparte flere tusen på å kjøpe CPH-SEA for seg og DFDS en vei og Sterling den andre veien mellom Oslo og København. Selv med middag og tax-free handling ombord ble det billigere enn å kjøpe OSL-SEA....

Originally posted by CK

Det kan godt hende at 30.000 statsansatte flyr mellom OSL og CPH i året, men jeg tipper at mindre enn 1/4 av disse faktisk skal til Køben

Jeg vil tro at jeg selv (som statsansatt - på statens regning) reiste 3-4 ganger via CPH i fjor uten at jeg skulle stoppe i CPH. I fare for å generalisere litt vel mye ut fra egen erfaring så tror jeg nok likevel at sannheten ligger mye nærmere det CK indikerer enn at dette er en undergraving av statsavtalen med NB.

Back