• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kuleste innflyvning i Norge med SAS B737?

Eventuelt er det bare én. Dersom mørketiden virker likt over alt når den først slår til så er det lyst midt på dagen så langt sør som Evenes ;-) ... Tipper det hele blir enda penere med solnedgang-aktig landskap på innflyging med sola i ryggen. Snø derimot? Kanskje på toppene selv i desember. Stetind og omegn blir nok flott å se på sammen med lofotveggen og litt manøvrering på finalen siden innflygigen ikke tar seg til RWY men nærmere strandlinja sør for Evenes (mot Evenes VOR, radiofyr).

Satser på fint vær da, i desember... SHRASNGS ;-)

Last edited:
Jeg tenkte litt på det, og nå er det mulig at SAS gjør ting litt annerledes enn oss. Allikevel, Evenes er fint inn på bane 35 i knallfint vær, men det er ikke voldsomt mye manøvrering. Det er jo nesten rett frem. I så måte er bane 25 i Bodø mer spenstig.

Jeg vil også slå et slag for visual på bane 27 på Værnes, ned over kollen og inn i dalen der. Er av mine personlige favoritter. :) Naturmessig er vel kanskje Evenes eller Tromsø det beste alternativet, men alt avhenger jo av været.

Eventuelt er det bare én. Dersom mørketiden virker likt over alt når den først slår til så er det lyst midt på dagen så langt sør som Evenes ;-) ... Tipper det hele blir enda penere med solnedgang-aktig landskap på innflyging med sola i ryggen.
Skjønner dette er en ukjent fenomen for flere. Under mørketiden blir det ikke lyst midt på dagen, det er mørkt som navnet sier. Helt i slutten og begynnelsen av perioden med mørketid har man grålysning vel en time midt på dagen.

Man har ikke mørketid sør for polarsirkelen og nord for dette blir perioden lengere jo lengere nord man kommer.

I desember må man være forberedt på en nattelanding på Evenes og Trømsø,

Skjønner dette er en ukjent fenomen for flere. Under mørketiden blir det ikke lyst midt på dagen, det er mørkt som navnet sier. Helt i slutten og begynnelsen av perioden med mørketid har man grålysning vel en time midt på dagen.

Man har ikke mørketid sør for polarsirkelen og nord for dette blir perioden lengere jo lengere nord man kommer.

I desember må man være forberedt på en nattelanding på Evenes og Trømsø,

Tror nok du bør ta deg en realitetssjekk. Selv på det mørkeste rundt Jul er det flere timer midt på dagen med godt dagslys i Tromsø. På Svalbard derimot....

Tror nok du bør ta deg en realitetssjekk. Selv på det mørkeste rundt Jul er det flere timer midt på dagen med godt dagslys i Tromsø. På Svalbard derimot....

Tja. Dagslys på sparebluss vil jeg si ;) Lyset er nokså "flatt", men det lar seg absolutt gjøre å finne en flylanding som ligger innenfor de timene med noe lys.

Tror likevel jeg heller ville tatt turen i oktober el. slutten av feb/mars.

Tja. Dagslys på sparebluss vil jeg si ;) Lyset er nokså "flatt", men det lar seg absolutt gjøre å finne en flylanding som ligger innenfor de timene med noe lys.

Tror likevel jeg heller ville tatt turen i oktober el. slutten av feb/mars.

Drar man til Finnmark er det ganske lite lys selv midt på dagen, men klarer du å få turen feb/mars eller April, så er du godt innenfor perioden hvor det er fint å lyst.

Kveldsturer til Ålesund om vinteren når det er klart vær og måneskinn blir jeg aldri lei av :)

Drar man til Finnmark er det ganske lite lys selv midt på dagen, men klarer du å få turen feb/mars eller April, så er du godt innenfor perioden hvor det er fint å lyst.

Ute i april blir ikke nattehimmelen lenger helt mørk i nord.

Og forresten ligger TOS og KKN på så og si samme breddegrad, KKN ørlite lenger nord, men en godt stykke østover.

Last edited:
Ute i april blir ikke nattehimmelen lenger helt mørk i nord.

Og forresten ligger TOS og KKN på så og si samme breddegrad, KKN ørlite lenger nord, men en godt stykke østover.

Det er korrekt, og etter å ha bodd der et år ( nesten på KKN) så kan jeg bekrefte at det er fryktelgi mørkt om vinteren. litt grålysning midt på dagen. ellers svarte natt.

Men det blir litt avsporing

Etter mitt første besøk på Svalbard i mørketida der fant jeg ut at Tromsø egentlig harganske mye lys i november/desember...:) Det er i alle fall ikke noe problem å se ganske mye midt på dagen selv i denne perioden.
Min utheving selvfølgelig, men good understatement som vanlig fra nord ;)

Back