Krugerparken

jb1

ScanFlyer Rusty
Medlem
Jeg skal sannsynligvis en tur til Johannesburg i februar, og jeg tenkte aa ta en tur til Kruger National Park i samme slengen. Kan noen gi noen tips om hvor lenge man boer vaere der, hvor man boer bo, og hvor man bestiller. Gjerne annen info ogsaa.

/reklame
Kan anbefale stedet i signaturen, rimelig nært to av inngangsportene til Kruger og fantastisk beliggenhet på elvebanken. Ligger et par minutter utenfor Hoedspruit
/reklame av

Jeg syns nå at man burde ha to dager i parken om man skal kjøre på egenhånd, så får man sett litt forskjellige områder. Av steder å bo utenfor parken er Hazyview som kun ligger få minutters kjøring fra Phabeni gate. Hoedspruit er også up and coming, men ligger litt lenger nord. Mest dyreliv sør i parken, men også mest vegetasjon og andre folk, så det må veies opp, og der kommer Hoedspruit best ut, da det gir gode muligheter for utforsking av de mer nordlige delene av parken.

Ellers er det mange rest camps med gode overnattingsfasiliteter inne i parken, Olifants har fantastisk beliggenhet, mens Skukuza er på str med en liten by, og har både flyplass og 18-hulls golfbane.

Kan også anbefale Rhino Walking Safaris, fantastisk opplevelse med overnatting i "telt" og fotsafari.

Vil anbefale minst 2 dager i parken. Vet ikke hvilket budsjett du har, men skal man kun ha 2 overnattinger er det en opplevelse i seg selv å bo på MalaMala. Stive priser, men til gjengjeld er mat og drikke og gamedrives både på dagen og natta inkludert. En uforglemmelig opplevelse!

http://www.malamala.com/

Hei!
Skal en tur til Sør-Afrika nå i november. Har bl a bestilt flybilletter til MQP, og skal være fire netter i Krüger, nærmere bestemt i Satara Rest Camp.
Hvordan bør man komme seg fra MQP til selve parken og campen?

Ser at det anbefales leiebil, og både prismessig og tidsmessig virker dette klokt.
MEN hvor trygt er dette? Er det mye car jacking i det området? Blir man stoppet og ranet langs veien?
Og bør man leie firehjulstrekker eller holder det med en WV Polo?

Tenker kun å kjøre fra flyplassen til campen og tilbake, og der er det asfalt hele veien slik jeg har forstått det.

Leiebil er tingen, og er man ikke kjent i området kan det være greit å unngå å kjøre etter mørkets frembrudd. Trenger ingen spesiell bil for Kruger, både asfalterte og grusveier er laget for alle. For kortest kjøretid kjør inn Orpen gate, har du mer tid kjør inn Paul Kruger gate eller Phabeni for å kjøre gjennom mer av parken, bare sørg for å følge åpningstider. Kan komme med ner info om ønskelig.

Jøss, svar etter fem minutter fra akkurat den personen jeg hadde i tankene! Har sett din signatur/reklame, og tenkte dette måtte være eksperten! Tusen takk!

Da ble jeg litt beroliget. Satser på å leie en ordinær bil og kun kjøre i dagslys.

Lander i MQP 1235 og må være inne i parken senest 1830, så tror vi satser på å kjøre korteste vei via Orpen gate. Tilbaketuren har vi bedre tid på, så da er det mulig vi kjører via Paul Krüger.

Vet du forresten noe om Johannesburg?
Bør man ha bestilt transport til hotellet på forhånd, eller kan man enkelt ordne det når man lander på JNB?

Skal bo på Radisson Blu Sandton.

Ingen erfaring med Johannesburg egentlig, men sjekk nærheten til hotellet mtp Gautrain (flytog lignende) eventuelt om hotellet har noe shuttle, tror det er greiest.
Med de tidene ville jeg garantert valgt Orpen, tar fort 2 til 3 timer å kjøre dit, og inne i parken må man beregne at det er dyr og lignende som gjør at man ikke kan holde fartsgrensa hele tiden og til tider blir stille pga dyr i veien.
God tur, så spretter vi en Castle til for deg her nede.:beer:

Eg hadde eigentleg tenkt å fly til Nelspruit, og ikkje Hoedspruit, som er 1000.- dyrare.
Men det kan jo sjå ut som at dei mest ineressante lodgene befinn seg i området rundt Hoedspruit?

Bushriver Lodge som Henshaw reklamerer frå ser jo eigentleg veldig interessant ut, men spørsmålet er kva slags safarier det går an å arrangere derifrå? Eller endå bedre, nokon å anbefale?
Eg tenkjer 2-3 dagars safari, gjerne med overnattingar i parken.

Kjøre fra Nelspruit til Hoedspruit tar vel drøye 2t.
For safari inne i selve Kruger så anbefaler jeg Rhino Walking Safaris, bør bookes på forhånd. Ellers kan de nok hjelpe deg med å arrangere dagsturer eller med overnatting på rest camps i Kruger også, men usikker på hvordan tilgjengeligheten er på det på kort varsel. Utenom det så anbefales heller noen av de private reservatene uten gjerder til Kruger (om det å kjøre selv i Kruger ikke frister så mye), da de har radiokommunikasjon og gjerne lov til å kjøre utenfor veier for å komme nærmere/bedre til dyrelivet. Her har jeg ingen anbefalinger egentlig desverre.

Bruk kontaktinfoen på nettsiden så får du nok også svar, er det ikke tilfredsstillende/utfyllende nok så send meg en PM :)

Jeg har personlig ingen erfaring med self-drive i Kruger, men dette er noe jeg definitivt skal prøve neste gang jeg er der nede. Har vært der nede en gang, og før den turen hørtes det veldig scary ut å gjøre selfdrive. Nå etter å ha vært der nede en gang fremstår dette som noe man helt klart bør gjøre. Vi var på honeymoon, så vi kostet på oss en dyr bungalow i et av de private game lodgene vest i/ved Kruger. Vi var på Elephant Plains lodge og har bare varme ting å si om det stedet. Neste gang vil jeg nok blande self-drive i Kruger med noen få dager på en av disse lodgene der safari-turer morgen/ettermiddag samt bushwalks er inkludert i prisen (i tlllegg til alle måltider).
Før vi kom opp til Kruger kjørte vi deler av kystlinjen Cape Town til Durban/St Lucia (fløy mellom Port Elizabeth og Durban pga for lang strekning totalt sett). I St Lucia endte vi opp med å gjøre self-drive i reservatet rett nord for St Lucia. Fantastisk spennende å kjøre rundt slik. Et skikkelig adrenalinkick. Vi gikk også ut av bilen på enkelte parkeringsplasser der det var laget hideouts for å se på dyr. Var lagt opp med stier etc man skulle følge for å komme seg til hideouts. Sto store advarselskilt om leoparder/krokodiller/elefanter og diverse, men trass i dette er det utrolig hvor mye mer balansert man blir til dette når man vel er der i forhold til hva man tror under planlegging her i det kalde nord.

Back