• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

KRS: Kort rullebane stopper cruiseanløp

Re: KRS: Kort rullebane stopper cruiseanløp

Plassen er såvidt jeg husker kategorisert som en C-flyplass, og f.eks en A-321 er i grenseland med limitations og performance, pga banens lengde.

Plassen er såvidt jeg husker kategorisert som en C-flyplass, og f.eks en A-321 er i grenseland med limitations og performance, pga banens lengde.

Den er kategori D såvidt jeg kan se ut av AIP. Er vel hindre i kombinasjon med banelengde som gjør den mindre attraktiv for større fly. Dette har banet vei for at FlyNonstop tørr å satse. DY med sine 738 har kraftige begrensninger, slik at de ikke vil være i stand til å fly lengre ruter sørover.

attachment.php

Var en rapport for en tid tilbake om rullebanen på KRS. Jeg finner ikke rapporten, men jeg har et utklipp fra den over. Vist jeg husker riktig så er MTOW som er gjengitt ved 0 grader og tørr bane. 24K rating på -700 og 26K rating på -800.

Så det er vel en begrensning på en -800 på 10-12 tonn....

Den er kategori D såvidt jeg kan se ut av AIP. Er vel hindre i kombinasjon med banelengde som gjør den mindre attraktiv for større fly. Dette har banet vei for at FlyNonstop tørr å satse. DY med sine 738 har kraftige begrensninger, slik at de ikke vil være i stand til å fly lengre ruter sørover.

Nå flyr jo charterselskapene med 738/A320 direkte (noen ganger med fuel stop) til Kanariøyene. Da bør DY kunne fly til f.eks Nice eller Barcelona med sine 738 uten problemer.

Nå flyr jo charterselskapene med 738/A320 direkte (noen ganger med fuel stop) til Kanariøyene. Da bør DY kunne fly til f.eks Nice eller Barcelona med sine 738 uten problemer.

De B738 som går fra KRS har som oftest 27K thrust. Noe Norwegian ikke har. Vist ikke går en del av charterene f.eks til Tyrkia i trekantflygninger. Som KRS-AES-AYT.

SAS bruker kun 737-700 mellom KRS og ALC med 24K rating. Husker i fjor sommer en gang så kom det en -700 med 22k rating, og da ble det satt igjen 30 kofferter på KRS.

Overhørte Air Europa på radioen for et par lørdager siden, da drøyde de lenge med å velge bane for avgang for de ville se om de kunne klare Kanariøyene uten tech-stop.

Før gikk jo også begge flightene til kanariøyene via Torp på veien sydover. Mye nettopp fordi rullebanen er for kort til å takle en stappfull 738 med tankene fulle.

kan man ikke bare bygge utover i sjøen her a ?
Eller ligger det noen begrensninger der?

kan man ikke bare bygge utover i sjøen her a ?
Eller ligger det noen begrensninger der?

Uten at jeg er ekspert på hverken innflyvningsprosedyrer eller topografi, så er vel problemene beslektet med dem på Langnes (TOS): obstacles i begge retninger (både 04 og 22) som gjør at man ved å forlenge rullebane og flytte terskel tilsvarende utover, kun vil oppnå enda brattere glidebane enn de ca 3,5° man har i dag. Å utvide utover i sjøen på fylling vil jo også medføre at Topdalselven må få et nytt utløp, i tillegg til at man da fyller ut i elvedeltaet som på sjøkartet ser ut til å bestå av løse muddermasser... Høres dyrt ut for å få opp/ned noen litt større maskiner eller noen maskiner med litt lav motorrating i ny og ne.

Synes å huske at det for 20 år? siden var snakk om en ny flyplass i Søgne. Hadde nok hvert bedre enn Lista og forsåvidt også Gullknapp.

Ifølge Avinor er det ikke behov for lengre rullebane. Her fra et leserinnlegg fra lufthavnsjef Thomas Langeland i 2009 hvor han tar et oppgjør med kritikken og "mytene" rundt Kjeviks utvikling:

”Man kan vurdere en kombinasjon av baneforlengelse i nord sammen med forslag til baneforlengelse i sør. Det vil gi en rullebane på omkring 2400 meter. Omkostningene, både de økonomiske og de miljø- og naturmessige, synes å bli så store i forhold til nytteeffekten, at det vil være riktig å anbefale å vurdere andre lokaliteter for en lufthavn av en slik størrelse.” I en slik sammenheng er konklusjonen riktig, men sett fra Avinors side er en rullebane på 2400 m ikke en aktuell problemstilling da dagens banelengder vil kunne dekke de behov landsdelen har for rute- og chartertrafikk til det europeiske kontinent langt inn i fremtiden.

http://m.nrk.no/artikkel.jsp?art_id=16838633

Back