...og ikke mist er "profiling" forferdelig upolitisk og sikkert voldsomt diskriminerende.![]()
"Profiling" gjort rett er vel og bra, men det krever folk av en helt annen utdanning enn vi har i dag, både her i steinrøysen og der borte.
Problemet med forsøk av "profiling" er at det ikke håndheves til å mene annet enn "de personalet har fordommer mot", og en del slike forsøk i USA så viser tallene sin klare tale sånn sett.
Det er så forsvinnende få tilfeller av problemer i forhold til antall reisende at det til syvende og sist ikke er mulig å koke det ned til noe statistisk signifikant å forholde seg til, og da blir en hver håndheving derfra og like kaotisk.
Enten det er "profiling" med det personalet man har i dag, eller om det er gjennomlysning av maskiner eller andre teknikker.
Det er knapt over 25 år siden første flykapringen her i steinrøysen (http://www.nrk.no/kanal/nrk_gull/1.7151485), og de eneste to tilfellene jeg kommer på sånn helt uten videre er Turkish Airline sin galning i fjor(?) sommer og Cato Air for noen år siden med øksen.
På de samme 25 årene har det reist godt over 100 millioner mennesker med norsk luftfart. Dette har da på 25 år berørt i overkant av 100 personer på 25 år. Det må da finnes bedre steder å anvende denne/disse tiden/energien/pengene.
-A