Originally posted by KennethGS
De må gjerne flagge ut for min del... Kan ikke se at det påvriker meg i noen grad.. ^_^
Originally posted by TOS
De må gjerne flagge ut for min del... Kan ikke se at det påvriker meg i noen grad.. ^_^
Du skal nok se at staten da går inn og kjøper hele sulamitten. Man kan jo ikke risikere at utlendinger stikker avgårde med norske arbebeidsplasser....:smile2
Originally posted by P.A. VIKING
Flyselskapet Norwegian truer med å flagge ut hvis ikke Norge innfører EUs nye regler for arbeidstid om bord i flyene.
NRK
Mener at jar-fcl subpart Q som onhandler dette ikke er 100% spikret ennå, men sitter med et utkast her som gir en god pekepin. Jeg understreker at det jeg her skriver er tolket og oversatt av meg selv, så det trenger nødvendigvis være helt korrekt.
Poengsystemet forsvinner. Max antal flight duty hours (FDP) er 13 timer. For hver sektor fra og med den tredje så trekkes 30 min fra max FDP, men max 2 timer.
Man kan planlegge med og extende FDP opp til en time. Kan kun extende to FDP i løpet av 7 dager.
Minimum hvile på overnattinger utenom hjemmebase er lik variheten på siste FDP eller minimum 10 timer.
Minimum hvile på hjemmebase er lik variheten på siste FDP eller minimum 12 timer.
Ved uforutsette hendelser kan kapteinen i samråd med crewet forlenge FDP med maksimum 2 timer. I slike tilfeller skal kapteinen sende rapport til selskapet. Blir FDP økt med mer enn en time eller en hvileperiode kortet inn med mer enn en time, så skal selskapet sende inn rapporten til CAA innen 28 dager.
Split duty skal i utgangspunktet holdes innenfor de 13 timene, men CAA kan godkjenne økt FDP i slike tilfeller.
Det står også mye annet, men trur jeg stopper der.
Må jo si at dette kan bli noe friskt.
Idag har vi jo som kjent poengsystemet som tillater programmering opp til 270 poeng i en arbeidsperiode. Om en jobber i 5 dager i det nye systemet så tillater det 60 FDP (timer på jobb) Omregnet til nåværende system så blir det 390 poeng! Det er ca 45% økning!!! Dette må da begynne å spise av marginene man har... 13 timer på jobb 5 dager i uka er etter min mening for mye. Det må da finnes mye forskning på at menneskets yteevne reduseres etter lange dager hvor en må være 110% på hugget hele tiden. Dette går på bekostning av flight safety slik jeg ser det og det er synd og si det, men dette kommer nok til å gå igjennom godt hjulpet av lobbyister og utspill fra ledere i flyselskaper. Slik som det er i alle bransjer så vil ikke dette bli forandret før det skjer ulykker som kan spores tilbake til at systemet tillater crew til å bli utkjørt. På den annen side så står det også i subpart Q at hver enkelt crewmedlem har plikt til å stoppe når en selv mener man er unfit for flight! Ikke alle som burde gjort det, gjør det, men det er bare min subjektive oppfatning. Det er lett å føle at man stikker kjepper i hjulene om man velger å gå av en flygning om man føler seg ikke 100% fit.
Originally posted by MD11
Originally posted by TOS
Du skal nok se at staten da går inn og kjøper hele sulamitten. Man kan jo ikke risikere at utlendinger stikker avgårde med norske arbebeidsplasser....:smile2
De flagger iellafall ikke ut til TRF, heldigvis![]()
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.