Krevde 5000 kroner for å bytte kjønn på flybillett

Re: Krevde 5000 kroner for å bytte kjønn på flybillett

Har aldri vært med på at det har hatt noe å si...

Har bommet å reist som "dame" en gang uten at det skapte noe problemer

Dette har skjedd på min frue, mine barn og meg flere ganger, med forskjellige carriers, så dette kan da ikke være så 'fali'....

Uansett veldig rart Finnair snudde så lenge Australske myndigheter sa det var OK.

Slik jeg leser artikkelen tok ikke den reisende kontakt med Finnair før etter at hun hadde vært i kontakt med ambassaden.

600 er vel et rimelig normalt endringsgebyr, men at hun giddet skjønner jeg ikke. Det at man i det hele tatt fortsatt må legge inn om man en kvinne eller mann og i tillegg må legge inn om man er gift kvinne eller ei er vel en anakronisme av dimensjoner. Eller brukes kanskje beregnes vekten til kvinner og menn forskjellig når flyvekten skal beregnes.

5000 høres ut som et standardgebyr fra mange nettreisebyråer, de skal jo tjene penger må vite.

SAS Charter bruker ulik vekt for kvinner og menn (og barn). Mange charterselskaper har dette, men også noen ruteselskaper har jeg fått for meg. Det gir litt mer nøyaktig vektberegning og da som regel lavere totalvekt på passasjerne, og er kritisk på flyvninger som nærmer seg vektbegrensninger (som typiske high-density lengre charterflyvninger).

Det er riktig at vektene for menn og kvinner ofte beregnes forskjellig.

Typisk, 88KG menn og 74KG kvinner. Eller 84KG for alle "adult"

Dette gjør ikke enorme utslag, men er en del av den totale planleggingen. Så hvis man har en veldig full flight med mye vekt, så kan dette gjøre utslag.

S

SAS Charter bruker ulik vekt for kvinner og menn (og barn). Mange charterselskaper har dette, men også noen ruteselskaper har jeg fått for meg. Det gir litt mer nøyaktig vektberegning og da som regel lavere totalvekt på passasjerne, og er kritisk på flyvninger som nærmer seg vektbegrensninger (som typiske high-density lengre charterflyvninger).
Men dette kan jo overstyres greit ved check-in i de fleste systemer jeg kjenner?

Men dette kan jo overstyres greit ved check-in i de fleste systemer jeg kjenner?

Jeg vet ikke helt hva du sikter til her.

Men hvis du mener at man kan velge kjønn når du sjekker inn så gjelder det alle systemer, men nå har automat-innsjekk blitt vanlig. Enn så lenge er det ikke mulig til å endre det der (kunne hatt en knapp "Er du sikker på at du er kvinne/mann?" :colgate: )

Jeg mener bestemt KLMs kiosker faktisk spør om kjønn. Tidligere ble alle self service-check-in definerte som menn, noe man tok hensyn til i vektberegninger.

Mener å huske at jeg har hørt klaging på at Codeco ikke klarte å tolke MR/MRS ...

Economy Saver i Finnair betyr bare at "Changes not permitted. Name change is not permitted."

Det er bare fornavn, mellomnavn og etternavn som kan ikke endres, og jeg fant ingenting i Finnairs transportvilkar - eller i loven - som kunne vaere en juridisk grunn for å ta endringsgebyr eller for denied boarding pga fel kjønn angiven.

Man kan vel veksle kjønn dagen innen avreise.

EDIT:

Jag tittade pa Travellink:

"Att ändra namn efter bokning kostar från 600 kr upp till hela resans pris."

Bara namn.

Last edited:

i Altea skal man kunne bytte kjønn helt uten videre og tror ikke det skal være noen kostnad for det, har ikke vært bort i problemet i andre system eller selskap heller...

De fleste systemer 'oversetter' MR/MISS/MRS osv til riktig gender. Å endre kjønn betyr da at man må endre navnesegmentet, noe som i enkelte systemer ikke er mulig uten å kansellere bestillingen fullstendig og booke opp igjen ...

Vi snakker mye steinalderteknologi her, og det koster en formue å endre.

Jeg kom til skade for å bestille en billett gjennom reisebyrå der en av passasjerene har fått feil kjønn.

Turen er KRS-CPH (WF) CPH-OSL-KRS (SK).

Vil det by på noen problemer å reise uten å endre det?

Når reisebyrået ikke engang klarer svare på mail eller telefon så ser jeg ikke for meg at de vil ønske å hjelpe med endring heller. Ikke klarte de legge inn eurobonuskort heller.

Jeg kom til skade for å bestille en billett gjennom reisebyrå der en av passasjerene har fått feil kjønn.

Turen er KRS-CPH (WF) CPH-OSL-KRS (SK).

Vil det by på noen problemer å reise uten å endre det?

Når reisebyrået ikke engang klarer svare på mail eller telefon så ser jeg ikke for meg at de vil ønske å hjelpe med endring heller. Ikke klarte de legge inn eurobonuskort heller.

Ikke noe problem. Har selv klart og bomme på dette og reist som "dame" med SAS

KRS-CPH (WF) CPH-OSL-KRS (SK) vil være problemfritt, selv med feil kjønn registrert. Og om du alikevel skulle ønske å få det korrigert skal det (i utgangspunktet) være en enkel sak for dem som sitter bak skranken på innsjekk å korrigere akkurat den lille biten av informasjon i systemet... ;)

Last edited:
Back