Krav til flygeplan til enhver flygning.

Definer "får frem"

Om flygeleder/afis har teksten på sin flight progress strip, så nei. Det er tilgjengelig ved å hente opp icao planen via Flight Data Display. (Noe alle har i posisjonen, men er knotete å bruke, det er ett legacy system med røtter midt på 80 tallet.....)
 
Definer "får frem"

Om flygeleder/afis har teksten på sin flight progress strip, så nei. Det er tilgjengelig ved å hente opp icao planen via Flight Data Display. (Noe alle har i posisjonen, men er knotete å bruke, det er ett legacy system med røtter midt på 80 tallet.....)
Si at jeg kommer til en CTR og kaller opp uten å nevne noe spesielt, vil noen da ta frem planen og se punkt 18 eller er ikke det naturlig?
 
Det vil ikke være naturlig med mindre du har noe i ruta som tilsier å sjekke noe, f.eks dep/dest ZZZZ eller en STAY gruppe
 
Kremt. I praksis så sjekkes ikke felt 18 opp selv om det er STAY i ruten heller. I stedet spørres flygeren om intentions. ;)

Tid spart for flygelederen vil jeg anta.
 
Jeg har flydd fra ENGM i snart ett år, og har aldri opplevd det som noe problem at det er stilt krav til FPL.
 
Kravet om FPL er enda ikke innført på ENBR, men regnes med å være opp å gå til høsten.

Vi har fått mer føringer rundt dette, - og kan blant annet skrives LCL i "route"-boksen(eventuelt med informasjon om departure/entry point i CTR), og det hele er jo relativt kjapt gjort når man først har lagret de flyene man flyr mest inne på IPPC.
I dialogen med ATC på Flesland gies det utrykk for at de er svært fleksible, - så når det kommer blir det ikke noe problem i praksis - men personlig er jeg av to oppfatninger:
a) for min egen del - som i snitt skaper ca. 100 bevegelser hvert år på Flesland - blir det jo mer "hassle", men ikke noe avgjørende hindring - dog kanskje vil gjøre at jeg dropper de helt impulsive kveldsturene.
b) for de eldre som flyr på Flesland vil dette bli en avgjørende faktor og gjøre at de ikke vil gjennomføre de impulsive turene de vil ta, - som igjen vil føre til færre turer blant denne gruppen og på sikt gjøre at dem vil forsvinne tidligere ut av miljøet.
 
Kremt. I praksis så sjekkes ikke felt 18 opp selv om det er STAY i ruten heller. I stedet spørres flygeren om intentions. ;)

Tid spart for flygelederen vil jeg anta.

"STAY 1:00" Forteller oss ikke mye, annet enn at du vil holde på med ett eller annet i en time. Noen skriver også "approach-training for one hour", men det er fortsatt mange approacher å velge mellom, hva ligger i treningsprogrammet i dag?

Fly ILS? Eller en NDB? Eller kanskje trene på å fly holding-pattern, som noen også gjør. Touch-and-go eller low-approach på minima? Det er mangt å velge mellom, og vi flygeledere kan mye, men synske er de færreste av oss, vi må få vite hva du ønsker å gjøre "next".

Når du sjekker inn på TWR på (trenings-)approachen, si med en gang hva du vil etter denne approachen. En ny ILS, en NDB, LLZ no GP, landingsrunder eller hva? Det er lettere irriterende når vi hver gang må "dra" intentions ut av dere og mye ekstra R/T.

Og er ønsket et ny approach må TWR og APP koordinere og TWR må få en klarering til deg. Det foregår mye "bak kulissene" når dere flyr treningsapproacher.
 
Last edited:
"STAY 1:00" Forteller oss ikke mye, annet enn at du vil holde på med ett eller annet i en time. Noen skriver også "approach-training for one hour", men det er fortsatt mange approacher å velge mellom, hva ligger i treningsprogrammet i dag?

Fly ILS? Eller en NDB? Eller kanskje trene på å fly holding-pattern, som noen også gjør. Touch-and-go eller low-approach på minima? Det er mangt å velge mellom, og vi flygeledere kan mye, men synske er de færreste av oss, vi må få vite hva du ønsker å gjøre "next".

Når du sjekker inn på TWR på (trenings-)approachen, si med en gang hva du vil etter denne approachen. En ny ILS, en NDB, LLZ no GP, landingsrunder eller hva? Det er lettere irriterende når vi hver gang må "dra" intentions ut av dere og mye ekstra R/T.

Og er ønsket et ny approach må TWR og APP koordinere og TWR må få en klarering til deg. Det foregår mye "bak kulissene" når dere flyr treningsapproacher.

Interessant lesning. Jeg jobber på en viss flyskole på andre siden av fjorden, og er sikkert en av de som irriterer dere med approach training innimellom ;) Vil dere at vi skal spesifisere hva slags approaches vi skal trene på i felt 18 for å gjøre det lettere for dere, så skal jeg videreformidle det til resten :)
 
seilfly og de andre på 333 skvadronen er flinke til å si hva de vil :)

Jeg er nesten glad at man ikke alltid spesifiserer alt i felt 18, for satan så mye tekst det blir om man skal forklare en 2 timers IFR treningstur i detalj. :crowded
 
Back
Top