Avinor og Luftfartstilsynet planlegger å innføre krav om FPL til all flyging til og fra Flesland fra slutten av september av.
Jeg mener dette er svært hemmende for luftsporten, og vil uten tvil redusere antallet flygninger som blir utført og ikke minst heve terskelen for å ta en typisk impulsiv kveldstur.
For å få en oversikt over hvordan status er på dette andre steder, så har jeg noen spørsmål - og ønsker å få deres synspunkter, innspill og tilbakemeldinger:
- Hvilke flyplasser i Norge har krav til FPL for all flyging (ENGM, ENAN, ENBO og Finnmarksvidda generelt?)?
- Har de flyene som er fast stasjonert på plassen unntak fra kravet?
- Er det kun i gitte tidsrom det er krav til FPL, f. eks. peak hours o.l.?
- Hvordan påvirker dette aktiviteten til de lokale flygerne?
- Hvordan er kravet til dette i våre naboland, f. eks. Danmark og Sverige? Sett bort fra CPH og ARN såklart.
Håper på en del tilbakemeldinger her, - tirsdag er det møte på Flesland og jeg vil bygge opp argumenter mot å innføre dette, evt. kun i peak hours eller dispensasjon til fast stasjonerte fly.
Jeg mener dette er svært hemmende for luftsporten, og vil uten tvil redusere antallet flygninger som blir utført og ikke minst heve terskelen for å ta en typisk impulsiv kveldstur.
For å få en oversikt over hvordan status er på dette andre steder, så har jeg noen spørsmål - og ønsker å få deres synspunkter, innspill og tilbakemeldinger:
- Hvilke flyplasser i Norge har krav til FPL for all flyging (ENGM, ENAN, ENBO og Finnmarksvidda generelt?)?
- Har de flyene som er fast stasjonert på plassen unntak fra kravet?
- Er det kun i gitte tidsrom det er krav til FPL, f. eks. peak hours o.l.?
- Hvordan påvirker dette aktiviteten til de lokale flygerne?
- Hvordan er kravet til dette i våre naboland, f. eks. Danmark og Sverige? Sett bort fra CPH og ARN såklart.
Håper på en del tilbakemeldinger her, - tirsdag er det møte på Flesland og jeg vil bygge opp argumenter mot å innføre dette, evt. kun i peak hours eller dispensasjon til fast stasjonerte fly.