Re: Krav på erstatning når flyet blir forsinket?
Egentlig synes det er en lidt omtumlet diskussion, dette med erstatning osv osv osv.
Det er belvet diskuteret så mange gang her . OG det virker på mig, som om alle tror
at flyselskaberne lyver.
Det er jo ikke for sjov at f.ex OS aflyser en flyvning fra OSL...Flyet skulle uden tvivl bruges til en anden flyvning fra VIE....og ALLE aflysning uanset hvad grunden er, koster selskabet mange penge. Der er mange udgifter ifm med en aflysning.
Så er der nogen der siger, at den skal trækkes igennem rets aperratet...JA gør det, men være parat til at betale for omkostningerne hvis du taber. Sådan er det i Danmark og sikker også andre steder..
Mange ser flyselskaber nærmest som en bank...lidt uregelmæssighed, og ups...nu skal vi have noget for pengene...mad og drikke, og nåja også gerne hotel ophold...Sker det samme hvis dit tog, bus eller lign. offentlig transport middel er forsinket ?? det tvivler jeg på..
Så er der dem der mener at flyselskaberne også er ansvarlig for busser som kører i tilslutning til fly...Det har jeg oplevet så sent som idag..og afvist en meget vred nordmand..
Tilbage er det faktum, at en teknisk forsinkelse/aflysning altså ikke er mulig at gardere sig imod....tænk på flyet som en bil...du kører en strækning ...står ud for at handle...kommer tilbage og kan ikke starte din bil...Hvorfor ??? jo en teknisk fejl, du ikke kunne vide om på forhånd...det er det samme med fly...fejl opstår...
Hilsen ole
Det er totalt feil å sammenlikne en privatbil med et kommersielt luftfartøy, eller buss og tog for den skyld. Ikke bare med bakgrunn i krav til teknisk operativitet, men hovedsaklig fordi EU-regelverket i dette tilfellet er utarbeidet med bakgrunn i en rekke ansvarsfraskrivelser fra flyselskaper opp gjennom ti-årene.
Jeg støtter trådstarter fullt og helt i å følge opp saken når han tilsynelatende virker usikker på om det er hold i redegjørelsen selskapet har gitt ham. Dersom du mener vi skal finne oss i denne typen hendelser og kalle dem småting, vil det ikke bli noen kjære mor den dagen du sitter timesvis og kanskje også dagesvis på en ukjent flyplass i et annet land, fordi transporttjenesten du har kjøpt av flyselskapet ikke kan leveres som avtalt. ...Gjerne også med et skrikende spedbarn på fanget, og hvor du samtidig må forskyve og avlyse fullstendige reiseplaner via mobiltelefon, planer som gjerne er avtalt mange måneder i forveien. Det er ikke bare, bare å spare opp flere tusen kroner, ta ut ferie, planlegge og bestille, for så å få en kald skulder fra en ansatt i et flyselskap som selv kan bade i verdensdekkende ID-billetter.
Jeg gir deg rett i at enkelte krav er urettmessig, men det er i alle tilfeller lov å spørre. Dessuten blir reiser fort slitsomme og brysomme, gjerne på grunn av små forsinkelser. Når det skjer må vi ha et fungerende lovverk som gjør at ansatte som sitter bak en kjent skranke, med hyggelige kolleger, en kaffetrakter, toalett, garderobe og kanskje også en lenestol, kan forstå våre situasjoner.
Det er en god grunn til at SAS kom svært mye bedre ut av askeskyen enn mange andre flyselskaper. Selskapet tolket lovverket i kundens favør og det ble et tegn på service som SAS tjente godt på tillittsmessig. Enkelte øvrige selskaper gikk på en hard smell med opprettelse av hatsider på internett, rettsaker og ikke minst mistet, (og mister), de kunder.