Heldigvis sjeldent at fly må diverte pga turbulens . Uansett så er nok dette en påminnelse om bruk det setebeltet alltid når man sitter i setet
Det som meldes er at turbulensen skjedde ved Bengalbukten/ Andamhavet.Det mest interessante her er for meg meteorologisk analyse:
Hvordan oppstod turbulensen? Wind-shear? Towering cumulus/høyenergistorm?
Var det varslet?
Var det mulig å se på værradar?
SQ er et seriøst selskap med B777, hvorfor har de eventuelt gjort dårlige vurderinger, eller er dette et blaff av framtiden som vil gi mer ekstrem turbulens pga klimaendringer med mye energi i atmosfæren?
Ar dette på dagtid eller natt?
Etter å ha fløyet gjennom området med 777 ganske manger tviler jeg sterkt på at et crew fra et selskap som bør være kjent med forholdene ville fløyet rett igjennom en celle selv om de er embedded. Har opplevd en som brått dukket opp under oss uten at vi så den på værradaren først, men det var på natta og den var uansett først i ferd med å bygge seg opp. Men hvis de fløy mellom cellene kan det bli mye vertikal bevegelse der og.
A bit of additional analysis of this morning's @SingaporeAir
turbulence, thanks to Korea's GK-2A weather sat. A convective cell grew *very* rapidly near the flight track: Going from around 20,000ft to over 53,000ft in the ten minutes between satellite images.
Værdata tyder på at stormcellen kan ha bygget seg opp veldig raskt, og dermed vanskelig å oppdage på såpass kort varsel. Og slike systemer kan jo skape mye turbulens selv om man ikke flyr gjennom dem.
https://x.com/simon_sat/status/1792945153369333897
Ellers er jo dette ikke første gang noen stryker med i kraftig turbulens, og blir neppe heller siste.
Finner noen en kvalifisert meteorolog som kommenterer noe om hvor vanlig dette er å oppleve? Og da mener jeg ikke skrivebordspilo*kremt* værmeldere eller deltakere på youtubeuniversitet. Jeg har en avbrutt doktorgrad innen klimafysikkens verden, men anser ikke meg selv som kvalifisert til å analysere normaliteten av slike stormer som bærer preg av en varm og energifylt atmosfære med mye uro.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.