Kraftig turbulens for SQ321 LHR-SIN 20. mai: flere skadet og 1 omkommet

Cecilie

ScanFlyer Crusty
Medlem
Singapore Airlines skriver på sin Facebook-side at en person har omkommet og flere personer er skadet, etter at SQ321 LHR-SIN kom inn i et område med kraftig turbulens. Flyvningen divertet til Bangkok.

Heldigvis sjeldent at fly må diverte pga turbulens . Uansett så er nok dette en påminnelse om bruk det setebeltet alltid når man sitter i sete

Sent fra min SM-S911B via Tapatalk

Heldigvis sjeldent at fly må diverte pga turbulens . Uansett så er nok dette en påminnelse om bruk det setebeltet alltid når man sitter i setet

Ja, men det skyldes nok status på de ombord, og ikke flyet i seg selv. 30 skadet rapporteres det, så var sikkert lurt da gå til BKK.

Det mest interessante her er for meg meteorologisk analyse:
Hvordan oppstod turbulensen? Wind-shear? Towering cumulus/høyenergistorm?
Var det varslet?
Var det mulig å se på værradar?
SQ er et seriøst selskap med B777, hvorfor har de eventuelt gjort dårlige vurderinger, eller er dette et blaff av framtiden som vil gi mer ekstrem turbulens pga klimaendringer med mye energi i atmosfæren?

Det mest interessante her er for meg meteorologisk analyse:
Hvordan oppstod turbulensen? Wind-shear? Towering cumulus/høyenergistorm?
Var det varslet?
Var det mulig å se på værradar?
SQ er et seriøst selskap med B777, hvorfor har de eventuelt gjort dårlige vurderinger, eller er dette et blaff av framtiden som vil gi mer ekstrem turbulens pga klimaendringer med mye energi i atmosfæren?
Det som meldes er at turbulensen skjedde ved Bengalbukten/ Andamhavet.
Et område som er vist kjent for å være plaget av moderat turbulens.
Hvis avherald viser riktig satellittbilde/ værkart, så kan det se ut til at flyet var nær et værsystem med uvær, noe som ikke er unormalt på denne tiden av året.
Men regner med at flere av dine spørsmål blir besvart med tiden og etterforskningen.
I mellom tiden får vi bare be om at de 7 med kritisk hodeskader overlever!

https://avherald.com/h?article=518e5d47&opt=0

VG la ut en video: Her lander flyet, også viste de en 737-800 maskin som lander mens det aktuelle flyet som det gjelder var en 777-300.
Sendte mail til en av de som la det ut, nå er videoen borte :old:headbang

Når man ser på bildene som har kommet fra innsiden av flyet er ikke dette bare litt lett risting nei. Ser ut som det har gått rimelig hardt for seg og jeg er ikke overrasket over at det dessverre har skjedd såpass alvorlige skader på folk at det har gitt omkomne.

Turbulens er jo heller ikke uvanlig på disse breddegradene, mye væraktivitet der for å si det forsiktig og det er slettes ikke sikkert de var helt forberedt på det her, en del slike værsystem kan dannes på meget kort varsel og være veldig lokalt og ikke minst intense. Om man skal oversette det til norske forhold så kan det til tider sommerstid dukke opp kraftige tordenbyger på kort tid og nesten ut av intet. Ikke et ukjent fenomen på særlig Sør og Østlandet. På tropiske breddegrader som dette så er disse systemene gjerne av mye kraftigere lut enn her hjemme.
Det er nok ikke unaturlig å tenke at den har gått midt i kjernen av en celle med CB skyer med dertil høy aktivitet i dem.

Last edited:
Etter å ha fløyet gjennom området med 777 ganske manger tviler jeg sterkt på at et crew fra et selskap som bør være kjent med forholdene ville fløyet rett igjennom en celle selv om de er embedded. Har opplevd en som brått dukket opp under oss uten at vi så den på værradaren først, men det var på natta og den var uansett først i ferd med å bygge seg opp. Men hvis de fløy mellom cellene kan det bli mye vertikal bevegelse der og.

Etter å ha fløyet gjennom området med 777 ganske manger tviler jeg sterkt på at et crew fra et selskap som bør være kjent med forholdene ville fløyet rett igjennom en celle selv om de er embedded. Har opplevd en som brått dukket opp under oss uten at vi så den på værradaren først, men det var på natta og den var uansett først i ferd med å bygge seg opp. Men hvis de fløy mellom cellene kan det bli mye vertikal bevegelse der og.

Akkurat det jeg tenkte på. Virker rart at de skulle ta en slik avgjørelse, med tanke på både erfaring, moderne værvarsel og værmodeller, i tillegg til værradar.

Værdata tyder på at stormcellen kan ha bygget seg opp veldig raskt, og dermed vanskelig å oppdage på såpass kort varsel. Og slike systemer kan jo skape mye turbulens selv om man ikke flyr gjennom dem.

https://x.com/simon_sat/status/1792945153369333897

A bit of additional analysis of this morning's @SingaporeAir
turbulence, thanks to Korea's GK-2A weather sat. A convective cell grew *very* rapidly near the flight track: Going from around 20,000ft to over 53,000ft in the ten minutes between satellite images.

Ellers er jo dette ikke første gang noen stryker med i kraftig turbulens, og blir neppe heller siste.

Værdata tyder på at stormcellen kan ha bygget seg opp veldig raskt, og dermed vanskelig å oppdage på såpass kort varsel. Og slike systemer kan jo skape mye turbulens selv om man ikke flyr gjennom dem.

https://x.com/simon_sat/status/1792945153369333897

Ellers er jo dette ikke første gang noen stryker med i kraftig turbulens, og blir neppe heller siste.

3300 fot i minuttet, det er heftig climb rate for en sky. Ikke rart de kan "sprette opp" nedenfra og overraske flight crews. Er jo også mye vertikal aktivitet i luften utenfor skyene under sånne forhold, og da er det umulig å se på værradar.

Finner noen en kvalifisert meteorolog som kommenterer noe om hvor vanlig dette er å oppleve? Og da mener jeg ikke skrivebordspilo*kremt* værmeldere eller deltakere på youtubeuniversitet. Jeg har en avbrutt doktorgrad innen klimafysikkens verden, men anser ikke meg selv som kvalifisert til å analysere normaliteten av slike stormer som bærer preg av en varm og energifylt atmosfære med mye uro.

Finner noen en kvalifisert meteorolog som kommenterer noe om hvor vanlig dette er å oppleve? Og da mener jeg ikke skrivebordspilo*kremt* værmeldere eller deltakere på youtubeuniversitet. Jeg har en avbrutt doktorgrad innen klimafysikkens verden, men anser ikke meg selv som kvalifisert til å analysere normaliteten av slike stormer som bærer preg av en varm og energifylt atmosfære med mye uro.

Vet ikke hvor mange meteorologer som er her inne på Flyprat, men Avherald pleier å fange opp noen av de hendelsene der det er rapportert om skade på passasjerer eller crew. Jeg teller opp 6 hendelser med severe turbulence og injuries i 2024, og 18 i 2023. Da får du i hvert fall et anslag.

SAS-hendelsen på flyvningen fra Stavanger til Oslo i 2022 der fire ble skadet virker ikke å være nevnt, så det er nok noen mørketall i Avherald sitt arkiv.

https://www.dagbladet.no/nyheter/kabinansatt-alvorlig-skadd/79089686

Ellers er turbulens et daglig fenomen rundt på flyvninger om i verden, og man kan også oppleve severe turbulence uten at noen blir skadet. Det verste er kanskje CAT, clear air turbulence, som ikke viser igjen på noen værradar.

Hilsen en ikke-meterolog

Back