Kraftig nedgang for Molde

Og jeg har sagt det før, men sier det gladlig igjen - KSU er en flyplass med en heliport, og har dermed et visst antall helikopterbevegelser. MOL er en flyplass uten heliport, og har dermed ikke helikopterflygninger til vanlig. Men selv om det er en forskjell mellom disse to, så er det ingen grunn til at passasjerene helikoptertrafikken bringer med seg ikke skal regnes med i statistikken.

Det er nok flere grunner til at denne statistikken lages. At den skal brukes til en eller annen pissekonkurranse på et webforum er neppe en av dem.

Passasjertallene for helikoptertrafikken er ikke noen hemmelighet, så jeg skjønner ikke helt hva du klager over. De som utarbeider statistikken mener det er hensiktsmessig å skille helikopterpassasjerer fra flypassasjerer. Da gjøres det på den måten.

Hvorfor er det et problem?
 
Det er nok flere grunner til at denne statistikken lages. At den skal brukes til en eller annen pissekonkurranse på et webforum er neppe en av dem.

Passasjertallene for helikoptertrafikken er ikke noen hemmelighet, så jeg skjønner ikke helt hva du klager over. De som utarbeider statistikken mener det er hensiktsmessig å skille helikopterpassasjerer fra flypassasjerer. Da gjøres det på den måten.

Hvorfor er det et problem?

Det er ikke problem at helikopterpax og flypax ligger i egne kolonner i trafikkstatistikken til Avinor, bevares. Men det jeg reagerer på er at flere bruker heliporten som en slags "unskyldning" for å kunne si at det kun er på grunn av den KB går framover. Om KB har vekst en måned, så kan du være sikker på at du får en melding med f.eks. "Ja, men det er på grunn av helikoptertrafikken, og den teller ikke". Selvfølgelig teller helikoptertrafikken likefult som resten. Det skulle jo bare mangle.

Det å skille helipax og flypax er som å skille inland og utland - De viser forskjellige tall, men om du skal ha et helt bilde over trafikken på flyplassen over en viss periode, så slår du jo selvsagt de tre tallene sammen, i stedet for å utelate en av dem. Det er det med at noen mener Heliporten ikke skal være med å skape et bilde av trafiksituasjonen på KB jeg synes er dumt
 
Statistikkreglene er vel nasjonale/internasjonale, så det nytter neppe å skylde på hverandre?
 
Skylder ikke på noen. Det er bare det at helt til høre i Avinor-statistikken finnes det en kollonne merket "Total passasjertall", og her står det det totale antallet passasjerer som reiser over flyplassen i løpet av en måned/kvartal/år. Da mener i alle fall jeg at det er denne statistikken som skal føres som totalstatistikk for lufthavnen, uavhengig av helikoptertrafik :)
 
jaha, gjøre Molde til Møre og Romsdals hovedflyplass?
Hvor mange 737 er det plass til på Årø egentlig?
 
"(telles jo da som fire pax på en tur/retur)."

En oljearbeider som jobber offshore kommer med Fokker fra Bergen, han går av på KB, han forlater bagasjebåndet/bygningen og er nå uinteressant for SAS: 1 pax.

Så er han fuglene må vite hvor, i påvente av at hans helikopter skal fly ut til riggen. Det er dags for å komme seg til avgangshallen for helikoptertransporten, og plutselig er han interessant for CHC (et eget luftfartsselskap med egne billetter og greier): 1 pax.

Deretter går det 14 dager, kanskje mer, og jaggu kommer ikke denne offshorearbeideren til land igjen. Han går av helikopteret, inn i ankomsthallen, henter sin bag og går ut i verden. Han er ikke interessant for CHC lenger: 1 pax.

Etter en stund, noen timer, eller kanskje neste dag, skal han hjem til Bergen. Han må ha billett med SAS og han blir plutselig interessant for SAS igjen. Han går inn i avgangshallen og om bord i flyet "hem" når det er tid for det, og hvor merkelig det enn ser ut dette: 1 pax.

Jepp, jeg får også fire ganger, men fordi det er et og samme individ vi snakker om......, mener man her altså at denne stakkaren bare skal telle to ganger når han beviselig foretar 4 flygninger på helt forskjellige tidspunkt?????
(Eller var det ikke det du mente med "fire pax på en tur/retur" ? Hvordan du skal få fire pax av en person på en tur/retur-flygning ellers er for meg ubegripelig, hvis ikke du ser dobbelt da...).

(Jada, dere må bare ta det på tavla om dere mener det er noe jeg ikke forstår).

Ellers så ser det ut til at vår venn i Molde begynner å bli litt småsur og irritert fordi et ferdig Ormen-anlegg begynner å få innvirkning på tallene for Årø.

"Moldes veldig gode tider er over, men virker som folk ikke husker at SAS faktisk har trafikkert flyplassen i ganske mange år før det tåpelige Ormen-navnet var funnet opp"....

Skulle man tro gamle feider mellom MOL og KSU skulle jo de "veldig gode tidene" for Molde vare inn i evigheten, og man hørte ikke mye prat den gangen om at det var Ormen-arbeidere som pyntet på tallene.

Nei, dere må gjerne fortsette for min del, og husk at man ikke skal stole blindt på absolutt alle fugler som kvittrer i forskjellige ører rundt omkring;)
 
Last edited:
Er ikke en pax som kommer med fly og skal videre med helikopter en transferpax på lik linje med alle som flyr inn til OSL og f.eks videre fra OSL ut i Europa?
 
Jeg har et lite spørsmål jeg har lurt på en god stund nå, lell om det er sjangs for at dette vil starte en KSU vs MOL tråd:

har oppfattet det slik at mange mener helikopterpassasjerer på Kristiansund lufthavn ikke bør telles med når statistikken slippes. Jeg har gjentatte ganger spurt dette spørsmålet, men gjør det igjen - Hvorfor? hvorfor skal passasjerer som fraktes med helikopter komme i en eller annen statistikk sånn på siden av resten av passasjerene? Er ikke de som fraktes med helikoptre liksom ikke "fullverdige" pax bare fordi at farkosten drives av en rotor i stedet for propell/jet? (Det heter nemlig "passasjerstatstikk" og ikke "statistikk som utelukkende skal vise passasjertall fraktet over en viss flyplass med sivile luftfartøy uten LN-O** registrering")

En annen ting jeg lurer litt på er dette med chartere - Hvert eneste år, nesten uten untak får KSU og MOL de samme charterdestinasjonene, og har gjerne avgang til disse destinasjonene samme dag. Hvordan i all verden kan det være lønnsomt å drive med to sett klin like charterprogram fra to flyplasser som ligger en times kjøretur unna hverandre? Hvorfor i all verden skal det ikke være mulig og dele dette opp litt, slik at MOL får noen, og KSU får noen andre. (Og ja, jeg er klar over at KSU og MOL har forskjellige destinasjoner oppsatt for 2008, men med en destinasjon fra hver flyplass så skal det godtgjøres å få et likt sett nok en gang)

Dro vel denne litt OT nå, men jeg måtte bare få sagt det :rolleyes:

___

Grunnen til at helikopterpassasjerene skaper debatt er vel at de er et resultat av en politisk beslutning om at Kristiansund skal være base, og dermed danner de et "kunstig" trafikkgrunnlag for KSU, akkurat på samme måte som Ormen Lange-utbyggingen skapte et kunstig trafikkgrunnlag for MOL. Basen kunne f.eks vært lagt til Trondheim, noe som ville vært enklere i forhold til videre kommunikasjon, og det hadde sikkert vært gunstigere for oljeselskapene også, med tanke på nærhet til fagmiljø (bl.a NTNU) osv.

Den samme effekten opplever også f.eks Florø, som har mye oljetrafikk.

Men; når KSU har fått denne trafikken, så er det jo forsåvidt greit at man henviser til totaltallene. Men da må man samtidlig være klar over at de ikke er representative for det trafikkgrunnlaget som genereres av regionens egen befolkning. Statistikk kan brukes til så mangt, og i de aller fleste statistikker kan man finne et forhold som støtter "sin" sak...

Når det gjelder charter så synes også jeg dette er litt merkelig, da man med litt bedre samarbeid sikkert kunne fått et mye bredere tilbud. Vil tippe at det er to grunner for dette, for det første er "hatet" mellom byene så stort at ingen vil reise fra andre byen. Med bakgrunn i dette er det sikkert kun reiser til de bredeste destinasjonene som lønner seg.
 
___

Grunnen til at helikopterpassasjerene skaper debatt er vel at de er et resultat av en politisk beslutning om at Kristiansund skal være base, og dermed danner de et "kunstig" trafikkgrunnlag for KSU, akkurat på samme måte som Ormen Lange-utbyggingen skapte et kunstig trafikkgrunnlag for MOL. Basen kunne f.eks vært lagt til Trondheim, noe som ville vært enklere i forhold til videre kommunikasjon, og det hadde sikkert vært gunstigere for oljeselskapene også, med tanke på nærhet til fagmiljø (bl.a NTNU) osv.


Med det argumentet kan man jo hevde at Oslo har kunstig høy trafikk siden det er politisk bestemt at det skal være hovedstaden, og det samme gjelder Stavanger som det er politisk bestemt at skal være Olje-byen i Norge. For ikke å snakke om Bardufoss som ikke har mye annet enn Forsvaret å skryte av....etc, etc.:rolleyes:
 
Aktiv plassering av arbeidsplasser er jo et viktig og velbrukt distriktspolitisk virkemiddel i Norge. Alle vet jo at den reelle hovedstaden i Norge er Bergen :colgate:
 
Med det argumentet kan man jo hevde at Oslo har kunstig høy trafikk siden det er politisk bestemt at det skal være hovedstaden, og det samme gjelder Stavanger som det er politisk bestemt at skal være Olje-byen i Norge. For ikke å snakke om Bardufoss som ikke har mye annet enn Forsvaret å skryte av....etc, etc.

Akkurat og statistikken viser jo den faktiske trafikken over en lufthavn uavhengig av om noen synes den er "kunstig" .
 
Synes jeg ser for meg utbyggere og prosjektgrupper i.f.m. oppsett av nye avgangs- og ankomsthaller rundt omkring:

-"Næh...., vi setter opp et bygg som klarer 240.000 passasjerer på en god dag. Resten av passasjerene er jo bare helikopterpax og annet transferræl, så dem trenger vi ikke ta med i regnestykket".

Fatter ikke at det er folk her som i fullt alvor mener at man ikke skal se på totaltallene når det er snakk om f. eks. behovet for en flyplass.

Og så bare det å komme på å bruke argumenter som at alt som ligger i Kristiansund er på bakgrunn av politiske vedtak...., hærrejul......
Ligger ikke de fleste ting rund om i landet på bakgrunn av "politiske vedtak" da...?
Hvorfor ligger Årø der i dag da, er ikke det på bakgrunn av trassige lokalpolitiske vedtak i Molde-området? Hvorfor kom Ormen til Aukra..., var ikke det på bakgrunn av politiske vedtak...? Hvorfor ligger Tjeldbergodden-anlegget akkurat der det gjør...., kan det være politisk arbeid som ligger bak?
Hvorfor ligger NTNU i Trondheim, hvorfor har Sandnessjøen en forsyningsbase for offshorevirksomheten, hvorfor ble Røkkeløkka bygget, hvorfor ble Rica Seilet en realitet, hvorfor begynte i det heletatt Norge som nasjon å lete etter olje og gass????, hvorfor, hvorfor, hvorfor....?

Dere som hører hjemme rundt Molde og forguder Årø og trafikktallene der har ikke flere vettuge argumenter å komme med i "debatten", så nå må vel disse greiene ta slutt en gang?
Det argumentet der med "politiske vedtak" holder ikke vann i det hele tatt. Alt vi driver med er stort sett på bakgrunn av lobby og politiske vedtak, så det der kan dere la ligge i fremtiden.
 
Last edited:
Du er frisk og opplagt etter høyfjellsoppholdet ser jeg, klar til å ta en fight med molboene :nor ;)
 
Jo takk.
Fight og fight.... Argumentene som kommer over fjellet er jo hinsides enhver fornuft, men samtidig må det brukes energi på å prøve si NOE rundt dem. De kan jo ikke stå uimotsagt....., eller...., det er vel nettopp det de burde ha gjort. Så hadde de falt selv, på sin egen urimelighet.....
 
Jeg syntes det er teit at en passasjer som flyr T/R oslo en dag og neste dag T/R Bergen telles om 4 i statistikken på bare 2 dager.
 
Jeg syntes det er teit at en passasjer som flyr T/R oslo en dag og neste dag T/R Bergen telles om 4 i statistikken på bare 2 dager.

Den der må du ta på tavla....., iallefall for meg...:8:

(Jeg tar av fra KSU om morgenen og blir registrert som 1 pax. Så flyr jeg til BGO, hvor jeg for deres del blir ført i statistikken som 1 pax. Om kvelden samme dag, flyr jeg hjem igjen fra BGO. Skal jeg da altså IKKE registreres som 1 pax på BGO...? 1 spøkelse, kanskje?? Så lander jeg i KSU, går av flyet, gjennom ankomsthallen og ut i fri luft. Skal ikke registreres som 1 pax ankommet KB heller da...?
Hvis jeg forstår ditt argument riktig, må det samme gjelde dagen etter, når jeg flyr KSU-OSL tur/retur: nedover til OSL som betalende pax (1 reg. avg. på KB, 1 reg. ank. OSL)...., hjem igjen som usynlig spøkelse. På den måten unngår jeg jo å bli registrert 4 ganger på 2 dager).

Hvis jeg reiser fra KB er jeg 1 pax på min reise. Om jeg er borte i flere dager eller bare noen timer, som skulle være Avinors statistikkmakere uvesentlig, bør jeg jo kunne registreres som 1 pax (altså en faktisk bruker av terminalen via reise med fly/helikopter) når jeg kommer hjem igjen også...?????
 
Last edited:
jeg bare tulla.. jeg syns den argumentasjonen som brukes mot å registrere helikopterpassasjerer blir mildt sagt tullete, derfor mitt useriøse innlegg.
 
Back
Top