Kostbar SAS-tabbe

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
I dagens DN er det en helside om SAS sin tailstrike i Shanghai. Kostnad/tap 100 millioner kroner...
 
LN-RKF er ennå ikke i trafikk etter denne "tabben". 100 mill er vanvittig mye penger for en "tapsforretning" som Sas. Hvilke konsekvenser får det for pilotene ? Med den lønna de har så burde det være lov å anta at de kan å både lese og skrive ??:zzz
 
Med 3 mann foran der så er vel slikt utilgivelig ? selv om PVG vel er den stopover som er værst med tanke på ci/søvn/co tider.

Geir
 
Det kan vell tenkes at pilotene fikk feil vekter fra bakkemannskapet? Og i såfall er var det en "redcap error" i stede for pilot error.... Bare spekulasjon, selvfølgelig..
 
Uansett kostbart for SAS. Har SAS forsikret seg mot slike hendelser? Hvordan har SAS klart seg med en maskin mindre i flåten....hva har blitt forsaket av ruter?
 
Så spørs det jo selvsagt hva en slik forsikring koster også.....
...men vil tro at dette er noe alle selskaper har lyst å forsikre seg mot...
 
Har man forsikring så har vel "bonusen" blitt mindre etter en slik sak...
 
Dagens gode nyhet er at RKF kom tilbake fra reparasjon i Toulouse i går ettermidag. Den har allerede fløyet til PEK og er ventet tilbake i CPh kl 1815 LT.:up:
 
Originally posted by EB
Har man forsikring så har vel "bonusen" blitt mindre etter en slik sak...
Hehe...ja bonusen blir nok redusert ja.
Forsikringsselskapene går jo ikke akkurat med underskudd for tiden.....
 
Replying to Topic 'Kostbar SAS-tabbe'

SAS hemmeligstempler ikke rapporten om tailstrike i Shanghai
Jyllands-posten skriver i dag om SAS' tailstrike i Shanghai den 24. august, hvor en Airbus 340 i forbindelse med take-off stødte halen mod startbanen, og måtte returnere til Shanghai efter at have reduceret sin vægt ved at dumpe brændstof.
Årsagen til hændelsen var en indtastningsfejl, hvor flyets totale vægt blev opgivet uden brændstof, og der er dermed tale om en menneskelig fejl, hvilket også er blevet omtalt offentligt. Efter hændelsen blev der udarbejdet en intern rapport om forløbet, som er gennemgået for de kontrollerende luftfartsmyndigheder. Disse har ikke haft bemærkninger til hverken håndteringen af selve hændelsen eller den efterfølgende rapport med konklusioner.

Dagens artikel i Jyllands-posten handler primært om, at SAS vil "mørkelægge flyuheldet", at rapporten om hændelsen er "hemmeligstemplet" og at det er op til bestyrelsen at beslutte, hvor store dele af rapporten der skal offentliggøres. Men den udlægning stemmer ifølge den øverst ansvarlige for sikkerheden i SAS, Lars Mydland, ikke overens med virkeligheden.

- SAS har absolut ingen intentioner om at holde noget hemmeligt. Der står ikke noget i rapporten, som ikke tåler dagens lys. Vores bestyrelse har bedt om en gennemgang af rapporten, og det skal de naturligvis få - inden de kan læse om den i aviserne. Om en til to uger kan vi fremlægge indholdet i rapporten offentligt, til dem der måtte have interesse. Bortset fra navne er der ikke noget, der holdes tilbage. Vi er helt åbne omkring forløbet og de endelige konklusioner vi tager. Og det er desuden ikke et anliggende for bestyrelsen at bestemme graden af indsigt i hændelsen, den slags blander de sig ikke i, siger Lars Mydland, Accountable Manager i SAS.
 
Back
Top