Korteste flytid EWR - OSL?

• Thread starter Thread starter SBT
  • Start date Start date

SBT

ScanFlyer Silver
Medlem
Sist SAS fløy direkte til Oslo (FBU), reiste jeg med en B767 på 6 timer, 37 min. Dette er vel ikke noen rekord, men hva er egentlig den raskeste tiden mellom EWR og OSL? Jeg har bestilt billett med den nye SK-ruten, så det skal bli interessant å se. Forresten, fløy jeg med AY HEL-BKK MD11 på 9 timer 03 min, og jeg kunne se på skjermen at vi av og til var oppe i en hastighet på over 1100km/h.

He, he, noen ganger synes jeg at NYC-Europa er for kort, f. eks rundt 6 timer..:lol: Endelig fjernet alt av matbrett etc og prøver å sove litt. Endelig sovnet , så blir man vekt av frokost !!:( Da ønske rjeg faktisk to timer lenger flight...

Sist SAS fløy direkte til Oslo (FBU), reiste jeg med en B767 på 6 timer, 37 min. Dette er vel ikke noen rekord, men hva er egentlig den raskeste tiden mellom EWR og OSL? Jeg har bestilt billett med den nye SK-ruten, så det skal bli interessant å se. Forresten, fløy jeg med AY HEL-BKK MD11 på 9 timer 03 min, og jeg kunne se på skjermen at vi av og til var oppe i en hastighet på over 1100km/h.

1100km/h, regner med at det var ground speed og at true airspeed var en del lavere. Så vind er den store faktoren her. Høyt i atmosfæren så er det wind highways som nesten alltid blåser samme vei, retningen skiftes ved 30 og 60 grader. 0-30 grader har du trade winds, 30-60 grader har du prevailing westerlies.

Raskeste jeg har fløyet den ruta er 7:05 OSL-EWR. Hadde derimot kun 6:10 EWR-OSL en gang. Da gikk det unna for å si det slik.
Men det har jo alltid med vind, jetstrømmer og routing å gjøre.

1100km/h, regner med at det var ground speed og at true airspeed var en del lavere. Så vind er den store faktoren her. Høyt i atmosfæren så er det wind highways som nesten alltid blåser samme vei, retningen skiftes ved 30 og 60 grader. 0-30 grader har du trade winds, 30-60 grader har du prevailing westerlies.

Dette er gresk for meg, antar at det er flight-deck språk. Jeg så på skjermen som viser flyets posisjon at det sto 1115 km/h, så jeg antar at det ikke er sann hastiget da, siden det er oppgitt til omtrent 875 km/h

Dette er gresk for meg, antar at det er flight-deck språk. Jeg så på skjermen som viser flyets posisjon at det sto 1115 km/h, så jeg antar at det ikke er sann hastiget da, siden det er oppgitt til omtrent 875 km/h

Den fart du såg (1115 km/h) är farten i förhållande till marken vilket är avgörande för hur lång tid det tar från A till B, i ditt fall 875 km/h + medvind 240 km/h = 1115 km/h.

1115km/h var ground-speed, alltså flygets hastighet mot marken, precis som du mäter hastighet när du kör bil.
Men farten mot luften var 875km/h, flyget "kör" i 875km/h (eller den hastigheten flyget har mot omgivande luft)
I detta fallet kan man då snabbt räkna ut att ni hade 1115km/h - 875km/h = 240 km/h medvind.
Medvinden knuffar flyget fortare frammåt därav den höga "ground speed"

Hoppas detta hjälpte

Langt lant baki hukommelsen mener jeg det ble satt rekord JFK-GEN og JFK-CPH dengang SAS floeye 747 paa begge rutene....hvor SK 902 (JFK-GEN) hadde en flytid rett under 5 timer og SK912 med 5:15....mener at var Gioertz som var Kaptein paa 902 - dette var under en dag med ekstreme og ideele vind forhold.

Langt lant baki hukommelsen mener jeg det ble satt rekord JFK-GEN og JFK-CPH dengang SAS floeye 747 paa begge rutene....hvor SK 902 (JFK-GEN) hadde en flytid rett under 5 timer og SK912 med 5:15....mener at var Gioertz som var Kaptein paa 902 - dette var under en dag med ekstreme og ideele vind forhold.

Dette blir "umulig" å slå, siden ingen av dagens SAS-fly er i nærheten av samme hastighet som en 747. Høres dessuten ut som dere hadde en utrolig medvind også.

På tidlig 1970 tall ble det satt nye rekord for sivile fly mellom JFK og det Europeiske fastland på en flight JFK-BGO med en DC-8-63.
Husker dessverre ikke tiden, men den finnes nok i Bergens Tidenes rikholdige arkiv.

Back