Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN

Jeg ble ikke umiddelbart overbevist. Nytt fly, ok crew (fra Spania) og samme mat som vanlig, men jeg tenker at SAS sitt fortrinn tross alt er en skandinavisk følelse og den var borte. Nå ble det litt sånn at man satt og sammenlignet enda tettere med BA og da er det klart for meg at BA vinner selv etter mange service kutt. Så i sum var dette ikke helt innertier og jeg lurer på om SAS faktisk kan miste noen kunder - men de sparer vel såpass på personalkost at det er greit.
 
Jeg ble ikke umiddelbart overbevist. Nytt fly, ok crew (fra Spania) og samme mat som vanlig, men jeg tenker at SAS sitt fortrinn tross alt er en skandinavisk følelse og den var borte. Nå ble det litt sånn at man satt og sammenlignet enda tettere med BA og da er det klart for meg at BA vinner selv etter mange service kutt. Så i sum var dette ikke helt innertier og jeg lurer på om SAS faktisk kan miste noen kunder - men de sparer vel såpass på personalkost at det er greit.

Ja, det enormt dyre personalet hos SAS står tross alt for hele 4% av selskapets kostnader, så her er det enorme besparelser å hente ;)

Det er bare trist med SAIL.
 
Det er vel noen myndighetskrav å oppgi hvem som flyr flygningen, derimot har DY ikke noen annen opplysning om hvem som opererer de ulike flygningene enn at det står under bookingprosessen of ved siden av døra, kanskje andre krav siden de flyr med forskjellige IATA-koder?

Norwegian har samme klistremerke ved fremre inngang som SAS, enten ‘Operated by Norwegian Air Norway’ (DY) eller ‘Operated by Norwegian Air International’ (D8) :)
 
Codeshare og wet-lease er tapt på massene. Har ikke tall på hvor mange som insisterer på at de skal fly f.eks. China Eastern, American Airlines, Qantas eller Malaysian fra OSL, og lurer på hvor innsjekk for de respektive selskapene ligger. Bak ligger en codeshare med f.eks. KLM, Emirates eller British Airways. Selv i dagene med egne SAS-selskaper i hvert land var det få, om noen, som faktisk forstod at SAS ikke alltid nødvendigvis var SAS. Mange fikk heller ikke med seg at det faktisk ikke var SAS i det hele tatt når de hadde fløyet en tur med Cimbers CRJ. Men dette er jo et forum med spesielt interesserte, så vi legger nok i større grad merke til slikt ;)
SBT said:
... og ikke noe crosscheck and report etc.
Kan det være at dette er en "737-greie"? Jeg ser at "toppen" av sklia festes i gulvet før avgang på 737, men får det for meg at jeg har sett et annet opplegg på A320. Noe som muligens fordrer en variasjon av prosedyrer for flytypen? Døren på A320-familien kommer jo "flatt" ut av rammen på samme måte som en del buss- og tog-dører, mens 737-døren begynner med å gå litt inn i flyet før den svinges ut mer som en vanlig husdør. Spørsmålet er vel bedre stillet i "teknisk", men any takers?
 
Mulig teknikaliteter som wet lease er en lost case på massene, men mon tro om ikke enda flere vil velge utelukkende etter pris når forskjellene i produkt blir færre. Jeg synes iallfall at opplevelsen ble «mehh» med svakere brand følelse og lojalitet. Jeg reiser stort sett i Europa og Norge med ca en tur til USA i året og er EBG. I år har jeg gjort et poeng ut av å velge SAS for å oppnå EBD, men jeg mangler fortsatt 11000 poeng på to måneder, men nå vet jeg ikke om jeg gidder eller om jeg velger BA på de to neste London turene i Plus/Business
 
Kan det være at dette er en "737-greie"? Jeg ser at "toppen" av sklia festes i gulvet før avgang på 737, men får det for meg at jeg har sett et annet opplegg på A320. Noe som muligens fordrer en variasjon av prosedyrer for flytypen? Døren på A320-familien kommer jo "flatt" ut av rammen på samme måte som en del buss- og tog-dører, mens 737-døren begynner med å gå litt inn i flyet før den svinges ut mer som en vanlig husdør. Spørsmålet er vel bedre stillet i "teknisk", men any takers?

For å svare på denne, selv om det er litt på siden av trådens emne, så er det en 737-greie ja. Jeg mener at tilsvarende callout i Airbus er «doors safe.»
 
Mulig teknikaliteter som wet lease er en lost case på massene, men mon tro om ikke enda flere vil velge utelukkende etter pris når forskjellene i produkt blir færre. Jeg synes iallfall at opplevelsen ble «mehh» med svakere brand følelse og lojalitet. Jeg reiser stort sett i Europa og Norge med ca en tur til USA i året og er EBG. I år har jeg gjort et poeng ut av å velge SAS for å oppnå EBD, men jeg mangler fortsatt 11000 poeng på to måneder, men nå vet jeg ikke om jeg gidder eller om jeg velger BA på de to neste London turene i Plus/Business

Dette er bare trist, og det er noe ledelsen i SAS ikke begriper. Dette taper man kunder på.
 
Fløy SAS Ireland fra London til Oslo i går i SAS Plus. Positivt og hyggelig kabinpersonalet med en litt røff britisk aksent, men som fortsatt har litt å gå på når det gjelder presisjonsnivå i servicen. Kapteinen ga meget god informasjon, langt mer tydelig og presist enn vanlig hos SAS. Føltes ikke helt som å fly SAS siden ingenting var på skandinavisk. De har ikke engang forhåndoppleste meldinger over høyttaleren på et skandinavisk språk. Ellers er jo A320neo fin å fly med - men fikk lite glede av mood lighting siden de skrudde av alt lys under halve flyvningen. Rundt 25 passasjerer i SAS Plus, kanskje 30-40 prosent belegg i Go. Konkurransen Oslo-London er hard - og med så lavt prisnivå på enkelte avganger og likevel ledige seter, er det nok en del overkapasitet.
 
Har selv hørt fra endel ikke-flyinteresserte som har fløyet med dem at de stort sett er mer fornøyd med dem, spesielt kabinbetjening enn vanlige SAS. Selv om de kun snakker engelsk. Så tyder jo litt negativt for den skandinaviske delen
 
For å svare på denne, selv om det er litt på siden av trådens emne, så er det en 737-greie ja. Jeg mener at tilsvarende callout i Airbus er «doors safe.»
Forskjellig fra flytype til flytype, samt varianter fra selskap til selskap.

På airbus hos BA er det "Doors to automatic" eller "Doors to manual", ofte så sier de også om det er "...prepare for gate arrival" eller "...bus arrival"
 
Ser at det utover i juni og juli er mange avganger fra Oslo til Heathrow som skal flys av Scandinavian Airlines. Noen som vet hvorfor ikke SAS Ireland flyr disse i sommer? Har SAS Ireland flyene for stor kapasitet?
 
Ser at det utover i juni og juli er mange avganger fra Oslo til Heathrow som skal flys av Scandinavian Airlines. Noen som vet hvorfor ikke SAS Ireland flyr disse i sommer? Har SAS Ireland flyene for stor kapasitet?



Det er vel en mix for å få kabalen til å gå opp. Det er jo heller ikke slik at alle flightene til LHR skal til SAS Ireland

Ser man på historikken den siste tiden er det flertall som opereres av SAS Ireland, men det er en god mix av vanlige SAS inni der, uten at det fra utsiden virker som det er noe bestemt system. Men noen av de fem avgangene virker ha en større andel vanlige SAS enn andre
 
Back
Top