Re: Korleis regne ut LDA (splittet)
Hei,
tråden ble splittet ut av en annen tråd da den ble veldig off-topic ift. den opprinnelige tråden..
En rullebane har flere ulike publiserte lengder:
LDA (Landing distance available): den tilgjengelig rullebane man har fra terskelen ved landing. (her har rullebanene ofte innskutt terskel (displaced threshold) av ulike grunner som gjøre at tilgjengelig rullebane kan være ulikt avhengig av hvilken vei man lander..
TORA (Takeoff run available): rullebane tilgjengelig for avgang
ASDA (accellerated stop distance): rullebane tilgjengelig dersom man må avbryte avgang (viktig ved beregning av hvilken fart man kan avbryte avgang og fremdeles klare å stoppe (V1))
TODA (Takeoff distance distance available): Det er vel TORA pluss clearway om jeg ikke husker helt feil er det den man bruker når man beregner avgangsdistanse til 35/50ft og en motor ute av drift fra V1 (turbin/stempelmotor)
Dette er tatt rett fra "husken" fra flyskolen for 11 år siden, kom gjerne med presiseringer..
Den "husken" skal du ikke klage på!

Blir fort litt teknisk, men kan jo legge litt mer kjøtt på beinet om neon skulle være spesielt interesserte...
LDA - Landing distance available er som sagt tilgjengelig distanse fra terskelen, som en skal passere i 50ft. Så den inkluderer et "flygende element". Hvor terskelen er definert, bestemmes av bl.a. hindringer under innflygingen.
ASDA - Accelerate stop distance er distansen er har tilgjengelig til å akselerere og stoppe igjen hvis det oppstår en feil under avgang. V1 er maksimum hastighet for å avbryte avgangen og fortsatt kunne stoppe innenfor ASDA. ASDA kan også inkludere en "stopway" i forlengelsen av rullebanen som er et område av gitte dimensjoner som kan bære flyets vekt men flyet kan få skader hvis det ender opp på stopway (f.eks. fra antenner etc.). Beregningen av ASDA forutsetter at en motor feiler (eller annet alvorlig problem) på mest kritisk tidspunkt (1 sekund før V1), er oppdaget på V1 og at "stopping action" blir startet 2 sekunder etter V1 mens flyet har fortsatt akselerasjonen i mellomtiden.
TODA - Take-off distance available er tilgjengelig distanse til 35ft (15ft våt bane) for fly med jetmotor. TODA kan inkludere en "clearway" som er et område av gitte dimensjoner i forlengelsen av rullebanen som er fritt for hindringer da take-off distance inneholder et "flygende element". Clearway kan også fungere som stopway hvis det tilfredsstiller kravene nevnt under ASDA og motsatt. TODA forutsetter at mest kritisk motor feiler på mest kritisk tidspunkt, altså V1.
Kort sagt kan en si at ved ASDA handler alt om å stoppe innenfor et visst område hvor flyet, som riktignok kan bli skadet, kan evakueres/tømmes enten via skliene eller trapper e.l. avhengig av situasjonen.
TODA er tilfellet hvor der ikke er nok plass igjen til å stoppe og dermed er eneste alternativ å ta problemet med seg opp i lufta. Her er motorstans det mest kritiske da det vil dramatisk endre flyets ytelser m.h.p. stigning og dermed terrengklaring.
V1 er dermed den "magiske" hastigheten som definerer skillet mellom "stop" eller "go". Så hvis avgangen avbrytes på V1 vil der være nok plass igjen til å stoppe flyet ved hjelp av bremsene uten at disse blir altfor varme (les tar fyr) eller hvis en motor feiler på V1 er det nok plass igjen for at flyet skal kunne klatre v.h.a. resterende motor(er) og gå klar av alle hindringer i utflygingen.