Korean med charter mellom Seoul - Oslo

LN-AØR

ScanFlyer Crusty
Til sommeren blir det direkte charterflyginger mellom Sør-Korea og Norge(...). Første avgang blir den 25. mai.
Det står ikke noe om antall flyvninger, flytider eller flytype. Noen som vet mer?

Hyggelig nyheter for OSL og kanskje er dette første skritt mot en fast rute?

Mer her: http://boarding.no/art.asp?id=53155

EDIT: Virker som det er snakk om fem flyvninger.
 
Last edited:
Re: Korean starter Seoul - Oslo (charter)

Det blir neppe A380 som Boarding illusterer saken med, OSL har vel uansett sine begrensinger der. Ut fra sete-konfig i KE's flåte vil jeg tro de kommer til å bruke enten A330-300 eller B777-300 til disse flyvningene.
 
Re: Korean starter Seoul - Oslo (charter)

Gledelig med mer widebody og IC ruter fra OSL.

Håper belegget på ruten blir bra, så det kan generere ruteflygninger på sikt.

Vil billetter selges via reisebyråer, eller via nett? Bør jo litt markedsføring til i Norge hvertfall, selv om hovedgrunnlaget er turister fra Sør-Korea.
 
Re: Korean starter Seoul - Oslo (charter)

Hvorfor OSL og ikke BGO (evt. TOS e.l.) slik som Japancharterene? Lite imponerende natur å se i flatbygdene for koreanere.
 
Re: Korean starter Seoul - Oslo (charter)

ICN-OSL låter långt för en A330-300.
Jag gissar att det blir A330-200 eller 777-200ER.
 
Re: Korean starter Seoul - Oslo (charter)

Snakket med en som handler KE Carge, han fortalte om en forespørsel av A330 mot slutten av Mai...
 
Re: Korean starter Seoul - Oslo (charter)

det utelukker i allefall 330-200. og rekkevidden for en 330-300 er vel i det lengste laget, så da kan det vel spøke for en 772..?
 
Re: Korean starter Seoul - Oslo (charter)

det utelukker i allefall 330-200. og rekkevidden for en 330-300 er vel i det lengste laget, så da kan det vel spøke for en 772..?

Rekkevidden for en A333 er vel i minste laget!
 
Re: Korean starter Seoul - Oslo (charter)

Rekkevidden for en A333 er vel i minste laget!

Det kommer litt an på hvilket 330-300 variant (årsmodell) KE år og hvilken rute de flyr. I rett linje er ICN-OSL kortere enn f.eks FRA-SEA hvor LH bruker 330-300

330-300 sin range er nok litt undervurdert av enkelte her inne
 
Re: Korean starter Seoul - Oslo (charter)

Håper at den blir til en fast rutefly snart. Jeg villle helt sikkert ha tatt en del turer med den..
 
Re: Korean starter Seoul - Oslo (charter)

Hentet fra reiselivsavisen:

"Flyet som tar turen direkte fra Seoul til Oslo har 252 seter. Åtte er i 1. klasse, 24 er i forretningsklassen mens resten er i økonomiklasse.

- Det er vel uvant å tilby to dyre klasser på en charterflygning?

- Ja, det er ikke sånn i Norge, men i Korea er det mange med mye penger og det er alltid de beste og dyreste plassene som selges først, sier Holte."

Nærmeste flytype som jeg kan mene passer med det oppsettet er B 777-200ER i config cosmo slites, med 248 plasser. 332 har for lite seter og 333 litt stor med 276 plasser.

http://www.koreanair.com/local/eu/gd/eng/au/of/au_of_03.jsp#3
 
Last edited:
Re: Korean starter Seoul - Oslo (charter)

På en ren charterflight utan cargo borde en A330-300 byggd på 2000-talet med 276 pax klara ICN-OSL non-stop.
Korean Air's 777-200ER ser coola ut :)
 
Re: Korean starter Seoul - Oslo (charter)

Hentet fra reiselivsavisen:

"Flyet som tar turen direkte fra Seoul til Oslo har 252 seter. Åtte er i 1. klasse, 24 er i forretningsklassen mens resten er i økonomiklasse.

- Det er vel uvant å tilby to dyre klasser på en charterflygning?

- Ja, det er ikke sånn i Norge, men i Korea er det mange med mye penger og det er alltid de beste og dyreste plassene som selges først, sier Holte."

Nærmeste flytype som jeg kan mene passer med det oppsettet er B 777-200ER i config cosmo slites, med 248 plasser. 332 har for lite seter og 333 litt stor med 276 plasser.

http://www.koreanair.com/local/eu/gd/eng/au/of/au_of_03.jsp#3

Det kan jo også være en A333 med noen blokkerte seter. At første klasse ikke blir solgt på charter er vel ganske naturlig?
 
Re: Korean starter Seoul - Oslo (charter)

Deres 330-300 har 252 seter i økonomi .. mulig de bare selger disse? Mulig det er noen tall her som er blitt 'lost in translation' ..

De bruker mye A333 på charter .. så en slik i Anchorage da jeg var der for noen års siden. Med pax only er ikke rekkevidden noe problem. Oppgraderer de til ruteflyvning vil jeg dog tro man setter inn 777 for å kunne utnytte lasteromskapasiteten bedre.
 
Re: Korean starter Seoul - Oslo (charter)

Hvorfor OSL og ikke BGO (evt. TOS e.l.) slik som Japancharterene? Lite imponerende natur å se i flatbygdene for koreanere.

Tromsø har ikke operativ godkjenning til å ta ned store maskiner. De kan få disp på enkeltflygninger. Det er kun 5ish flyplasser i kongeriket som kan ta i mot større fly, uten å måtte søke disp.

Men ja, hvorfor til Oslo?
 
Re: Korean starter Seoul - Oslo (charter)

Tromsø har ikke operativ godkjenning til å ta ned store maskiner. De kan få disp på enkeltflygninger. Det er kun 5ish flyplasser i kongeriket som kan ta i mot større fly, uten å måtte søke disp.

Som vi har diskutert her og her, så er Langnes problematisk på grunn av allerde 4 graders glidebane på både 01 og 19, samt ganske snau LDA på 19 (2003 meter). Dessverre for Tromsø sin del så er det vel lite trolig at det er mulig å skaffe finansiering til utbygging av rullebane med det første. Nå trenger vel A332 "bare" 1750 m LDA som standard, men det er vel noe med operativ godkjenning og ekstra sikkerhetsmarginer som setter begrensninger. I tillegg ligger jo ikke Evenes såååå langt unna, og kan jo tilby mange av de samme naturopplevelsene (om ikke enda bedre) - dog er jo ikke Harstad akkurat som Nordens Paris... :p

Men ja, hvorfor til Oslo?

Jeg aner ikke, men jeg kan jo tenke meg at de kanskje er interessert i å prøve Oslo med tanke på en eventuell fast rute i fremtiden?
 
Back
Top