Kor mykje is/rim før deice?

roger

Rakettforskar
Medlem
Kor mykje is/rim før deice?

I går så såg vinga på flyet frå OSL til TRD slik ut som i bildet under. Kor mykje/lite rim eller is kan det vere på vinga før deicing må gjennomførast?

Attachments

• 2016-12-14 15.59.03.jpg
    2016-12-14 15.59.03.jpg
    61.2 KB · Views: 1,002
Re: Kor mykje is/rim før deice?

I går så såg vinga på flyet frå OSL til TRD slik ut som i bildet under. Kor mykje/lite rim eller is kan det vere på vinga før deicing må gjennomførast?

Kan ikke svare på spørsmålet ditt, men hadde en flight med Norwegian for ikke så lenge siden der dem deicet når mengden var ca lik den på bildet.

I utgangspunktet skal vingen være ren. Men det er et unntak for området merket med svarte linjer på vingen som kan, innen gitte grenser, være dekket av rim. Dette gjelder 737NG, andre typer skal jeg ikke uttale meg om.

Mer info her: http://www.b737.org.uk/fuel.htm#Fuel_Temperature

I en annen tråd her ble det nevnt blank is som ikke ble oppdaget. Rim er vel lettere å se, med pels og mindre transparens. Gjør de (store) forskjellige ting med flyegenskapene?

I en annen tråd her ble det nevnt blank is som ikke ble oppdaget. Rim er vel lettere å se, med pels og mindre transparens. Gjør de (store) forskjellige ting med flyegenskapene?

I mitt tidligere liv som østblokkpilot måtte måtte man sette himmel og jord i bevegelse for å spyle bort alt annet enn ekstreme mengder med rim. Går helt fint å ta av med litt rim fant jeg ut da (men dette kan være veldig typeavhengig).Er glad jeg jobber et sted der dette ikke er tema lenger uansett.
Klaris var til og med russerne redde for. Sier vel sitt om hva som er verst. Den veier mer, og kødder mer med aerofoilen.

Klaris var til og med russerne redde for. Sier vel sitt om hva som er verst. Den veier mer, og kødder mer med aerofoilen.
Enig. I tillegg kommer jo problemstillingen "hva skjer hvis/når isen løsner". Det er jo spesielt et tema for fly med halemonterte motorer som for eksempel MD80. Gottrøra-affæren er jo et godt eksempel på det.

"Klarer flyet mitt fortsatt å holde seg i lufta etter at en av mine motorer har sluttet å virke under T/O"?

Det er nok bl.a. dette som ligger til grunn for vurderinger fra designorganisasjonenene rundt i verden for hvor mye is/rim du kan tillate.

Er forøvrig ikke i tvil om at en T/O med alle systemer intakt lar seg gjennomføre med store mengder is og/eller rim.

Det blir bevist hver dag rundt om i verden.

Så en tabell for en test utført av Boeing for mange år siden.
Gjaldt en 737, tror det var "classic" hvor de simulerte rim ved å lime på sandpapir på forkantene.
Over en visst areal medførte en så mye høyere stall speed at man med "single engine" ikke klarte å opprettholde minimum speed.

Back