Konverteringsprogram for 777-300ER og 777-200LR til til fraktere

Someone

Moderator
Medlem
777-300 konverteres til frakter

Så er dette programmet i gang. Førstemann ut er en ex-Emirates maskin.

0e69f97a168cfa04b5e6761f5c111391.plist
 
Re: Konverteringsprogram for 777-300ER til frakter

Tok meg frihet i å lage en sideview fra en 773ER konvertert, usikker på om de bare blanker ut vinduene eller ikke? Siden jeg ikke hadde WF-templaten min for hånden måtte det nesten bli det andre hjemlige selskapet som fikk æren av livery. Dessverre aner jeg ikke hvordan en SK cargo ville sett ut, og cargo-fonten fant jeg ikke utav, så da ble det en elendig copy paste med dertilhørende kvalitet.
kyPnbGn.jpg
 
Re: Konverteringsprogram for 777-300ER til frakter

Hvis dette er kvalitet du ikke er helt fornøyd med, så borger det bra for fremtidig jobbing. Synes den var knallfin! En pirkedetalj som muligens andre kan komme med mer info om: Jeg ser du har laget et «hakk» i den blå ringen rundt motoren, akkurat der A350’en til SAS har et tilsvarende brudd. På A350 med RR XWB-motorer er det en luke/insoeksjonspanel akkurat der som av en eller annen grunn ikke kan lakkeres. (Man ser det samme på Aeroflots nye A350 også, et «hakk» i stripa rundt motoren.) Men, er det samme problem på GE90-motorene også?
 
Re: Konverteringsprogram for 777-300ER til frakter

Hvis dette er kvalitet du ikke er helt fornøyd med, så borger det bra for fremtidig jobbing. Synes den var knallfin! En pirkedetalj som muligens andre kan komme med mer info om: Jeg ser du har laget et «hakk» i den blå ringen rundt motoren, akkurat der A350’en til SAS har et tilsvarende brudd. På A350 med RR XWB-motorer er det en luke/insoeksjonspanel akkurat der som av en eller annen grunn ikke kan lakkeres. (Man ser det samme på Aeroflots nye A350 også, et «hakk» i stripa rundt motoren.) Men, er det samme problem på GE90-motorene også?

Av det jeg har sett har GE90-115b et lokk der som i mange tilfeller har vært umalt, så jeg lot den være slik uten at jeg vet om den kan males eller ikke :) Vet blant annet VA har sine umalt med tilsvarende ringer på cowling.
 
Re: Konverteringsprogram for 777-300ER til frakter

GECAS melder at Kalitta bli launch operatør av typen, dog ser ut som det først blir klart i 2023

https://www.gecas.aero/kalitta-air-...-to-lease-three-777-300ersf-from-gecas-cargo/

GECAS Cargo announced an agreement with Kalitta Air for three 777-300ERSF aircraft. With this agreement, Kalitta will be the first operator of the new passenger-to-freighter type, adding to their already sizable all-cargo fleet when these aircraft deliver in 2023.
 
Re: Konverteringsprogram for 777-300ER til frakter

Er det kjent hvor de tre maskinene skal hentes fra?
 
Re: Konverteringsprogram for 777-300ER til frakter

Er det kjent hvor de tre maskinene skal hentes fra?

Aner ikke, men GECAS selv sitter jo på mange maskiner som etterhvert kommer av lease. Første maskinen som konverteres er jo en tidligere Emirates maskin, og antar det er den som skal til Kalitta, selv om jeg ikke har sett det bekreftet noe sted
 
Re: Konverteringsprogram for 777-300ER til frakter

Det går unna. De er et halvt år foran skjema, men nå har jo IAI god erfaring med konvertering.

The leasing company is currently working on the new aircraft prototype, which is around six months ahead of the planned schedule. This marks the project’s halfway point, and we could see the new freighter enter service before the planned launch. Rich Greener, SVP and Manager of GECAS Cargo, commented,

773-hangar-port-1000x469.jpg



https://simpleflying.com/gecas-777-...KYcnEDV3tPj7hv_sKrYfKo72rAwZA-m3aklfjSNJvGp5s
 
Re: Konverteringsprogram for 777-300ER til frakter

Men ennå har de ikke begynt på selve den fysiske jobben?

Og det hadde jo opprinnelig en enormt lang tidshorisont
 
Re: Konverteringsprogram for 777-300ER til frakter

Det planlegges også en konverteringlinje i Abu Dhabi, hvor israelerne skal samarbeide med de lokale der. Så er vel mye politikk inni bilder

https://www.flightglobal.com/aerosp...habi-777-300er-conversion-line/145204.article

Israel Aerospace Industries is to set up a landmark freighter conversion line for Boeing 777-300ERs in the United Arab Emirates, tightening the new diplomatic ties established between the two countries last year.
 
Re: Konverteringsprogram for 777-300ER til frakter

Kansas Modification Center/NIAR WERX har også lansert et konverteringsprogram for å lage 777-300ER til fraktere. Forskjellen på IAI Bedak og Mammoth sine programmer er at disse vil bygge cargodøren foran istedet for bak vingen. Planen er å sertifisere dette i løpet av 2024

https://leehamnews.com/2022/04/26/avweek-mro-event-kansas-mod-lands-first-777-300er-p2f-order/

Kansas Modification Center/NIAR WERX won an order for three conversions from Boeing 777-300ER passenger aircraft to freighters from Backbone Freighter Leasing, an affiliation of Dr. Peters Group, a European lessor. Backbone also optioned seven conversions.
 
Re: Konverteringsprogram for 777-300ER til frakter

Emirates vil konvertere 4 777-300ER til 777-300ERSF hos IAI. De har jo såpass mange i flåten, at det kanskje er vanskelig å finne kjøpere til alle (selv om mange er leaset)

https://twitter.com/leehamnews/status/1440414166368473089?s=21

De skal tydeligvis konvertere flere etterhvert og har nå bestilt totalt 10 slike jobber. Dog ikke noe tidsplan her ennå

https://www.ch-aviation.com/portal/news/116250-emirates-to-convert-more-of-its-own-b777-300ers

Emirates (EK, Dubai Int'l) has signed a commitment to convert six of its own B777-300(ER)s into freighters, increasing its total order for converted B777-300(ER)s to ten units.
 
Back
Top