Kontrollsentral Sør til Sola

Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Originally posted by LN-BRK

Slik jeg skjønner flere av dere, så er det greit å aksjonere/streike dersom det ikke går utover andre folk? ...snakk om slagkraftig aksjon/streik i såfall.
NIX strejker er ikke i orden

Originally posted by Falcon

Originally posted by GF1

Hvorfor manner ikke Avinor seg opp og reiser rettsak for tjenesteforsømmelse mot alle som var på vakt i Røyken i morges?

Tja, de arme flygelederne har jo bare fulgt instruksen om å ikke jobbe når de ikke føler seg i stand til det...

Fint triks, dårlig smak.
Nul og niks - de har ikke nosser nok til at stå ved det de har gjort. De har lavet en ulovlig strejke - plain and simple. Men hvis en Avinor direktør bakker dem op - er der selvfølgelig frit lejde - så må det være Avinor der hænger på regningen for alle de forsinkede pax og deres omskostninger mm.

Originally posted by jens

Slik jeg skjønner flere av dere, så er det greit å aksjonere/streike dersom det ikke går utover andre folk? ...snakk om slagkraftig aksjon/streik i såfall.
NIX strejker er ikke i orden
Jo Jens.. En god del av befolkningen synes at det er i orden inkludert meg selv

Det er faktisk bare her på forumet noen nevner at flygelederne har gått til en ulovlig aksjon/streik. Selv ikke Avinor som er flygeledernes arbeidsgiver, sier dagens situasjon er ulovlig. Og jeg tror nok Avianor legger seg på en snill linje slik at de senere unngår for mye bråk, for det blir en hard kamp fremover.

Jens, du får ringe Avinor og gjøre dem oppmerksomme på at det hele er ulovlig :)

Jeg må si meg enig i Kenneth Svendsen (representant i samferdselskomiteen) sin fremstilling;

Han mener en gruppe som har flysikkerhet som oppgave må være såpass mentalt sterke at de ikke blir forbigående arbeidsuføre fordi de får melding om at arbeidsplassen skal flyttes om tre-fire år. (©NTB)

Mvh Martin

Avinor trår nok SVÆRT varsomt. Vi kan kalle en spade for det den er. Det er vel ingen som faktisk tror at ALLE flygelederne i Røyken PLUTSELIG ikke var i stand til å gjøre jobben sin? Dette ER en aksjon, og siden sykemelding brukes og ikke de vanlige spillereglene i arbeidslivet brukes ER det ulovlig. Men, Avinor vil nok forsøke å holde et godt forhandlingsklima, og kan ikke si annet enn de har sagt i dag. Hva de sier off-the-record er nok noe mer i retning av hva flertallet av dagens debattanter har fremmet.

Nej det er faktisk ikke kun mig der siger, det er en aktion: Se tidligere indlæg i denne tråd.

Hvis du tror på at de er "syge" så er du mere naiv en politiet tillader. Specielt hvis de allesammen pludselig er "raske" igen i morgen. Give me a break!

Originally posted by laurenz

Hver gang flygeledere setter igang aksjoner eller går til streik, så blir de kalt for barnslige, umoralske osv osv. Men når det er snakk om andre bransjer, så er det rett og rimelig at man streiker. Hvor er logikken?

Streik er noe ordentlig dritt som stort sett har mest konsekvenser for uskyldig 3. part. Så jeg er streikemotstander omtrent uansett hvem eller hva. Bare så det er sagt :p

Har sett litt på hva som flyselskappene skriver om alt dette.

Norwegian:
Lufttrafikken stengt ved Oslo Lufthavn, Gardermoen
27.09.2004

Alle ankomster og avganger med fly til Oslo Lufthavn, Gardermoen, Sandefjord lufthavn, Torp, Kristiansand Lufthavn, Kjevik og Fagernes lufthavn, Leirin er innstilt inntil videre.

Bakgrunnen er at de ansatte ved Avinors kontrollsentral i Røyken har lagt ned arbeidet. Arbeidsnedleggelsen har sammenheng med at de ansatte har blitt informert om ledelsens anbefaling til Styret om å legge Kontrollsentral Sør til Sola i 2008. Avinor kommer tilbake med nærmere informasjon om hvordan flytrafikken blir berørt så snart vi har mer informasjon.

Vi kommer tilbake med mer informasjon.

Widerøe:
All lufttrafikk over Sør-Norge midlertidig innstilt. Bakgrunnen er at de ansatte ved Avinors kontrollsentral i Røyken har lagt ned arbeidet. Arbeidsnedleggelsen har sammenheng med at de ansatte har blitt informert om ledelsens anbefaling til Styret om å legge Kontrollsentral Sør til Sola i 2008
For oppdatering, følg med på vår fly-irute tjeneste og i media. Vær snill å ikke ring oss om denne saken. Bruk chat eller epost.

Originally posted by jens
Nej det er faktisk ikke kun mig der siger, det er en aktion: Se tidligere indlæg i denne tråd.

Det er en aksjon, det er vi ganske enige om, men du sier aksjonen er ULOVLIG. Det er den ikke. Ikke engang Avinor har kalt aksjonen for ulovlig.

øhhhhhhhhhh aktioner/Strejker skal være varslede for at være lovlige. HAr du set noget varsel for denne aktion?

Det er faktisk bare her på forumet noen nevner at flygelederne har gått til en ulovlig aksjon/streik. Selv ikke Avinor som er flygeledernes arbeidsgiver, sier dagens situasjon er ulovlig. Og jeg tror nok Avianor legger seg på en snill linje slik at de senere unngår for mye bråk, for det blir en hard kamp fremover.

Er ikke det litt rart? Jens, du får ringe Avinor og gjøre dem oppmerksomme på at det hele er ulovlig :)

Hoppsann.

Det er selvsagt ikke "bare her på forumet noen nevner at flygelederne har gått til en ulovlig aksjon/streik". Du har sikkert fått med deg nyhetsdekningen av saken i ettermiddag og kveld. Og hvordan skal Avinor som part i denne saken kunne si at dette er en ulovlig aksjon, ref argumentasjonen som er fremført tidligere i denne tråden? Det er jo det som er selve "skjønnheten" ved konseptet.

Jeg synes i grunn litt synd på de av flygelederne som reelt sett tok dette så tungt at de ikke kunne sitte på plass...

Nei, aksjonen er ikke varslet, og hvis det er som du sier at den korrekt definisjonen av en aksjon er at den skal varsles på forhånd, så kan man vel kalle den ulovlig. Uansett, arbeidsgiveren Avinor har ikke uttalt noe om at de oppfatter dette som ulovlig, og som regel er det noen som skriker veldig høyt i pressen dersom man oppfatter en slik aksjon som ulovlig.

Men jeg tar ditt poeng Jens, selv om det bare er her på forumet man benytter ordet ulovlig...

Originally posted by Falcon
Du har sikkert fått med deg nyhetsdekningen av saken i ettermiddag og kveld. Og hvordan skal Avinor som part i denne saken kunne si at dette er en ulovlig aksjon, ref argumentasjonen som er fremført tidligere i denne tråden? Det er jo det som er selve "skjønnheten" ved konseptet.

Avinor er arbeidsgiver og kan fint si at en aksjon er ulovlig. Det har skjedd før, men som jeg og CK har nevnt tidligere, så trår nok Avinor veldig forsiktig i denne saken fordi det er fortsatt en lang vei å gå. Det beste man kan gjøre er å stryke den "stygge" katten med hårene for å møte mindre motstand senere i prosessen.

Originally posted by Tailtip

Jeg må si meg enig i Kenneth Svendsen (representant i samferdselskomiteen) sin fremstilling;

Han mener en gruppe som har flysikkerhet som oppgave må være såpass mentalt sterke at de ikke blir forbigående arbeidsuføre fordi de får melding om at arbeidsplassen skal flyttes om tre-fire år. (©NTB)

Mvh Martin

Samme tenkte jeg. Kanskje på tide at avinor strammer inn på opptakskravene, dersom flygelederene ikke klarer å legge bak seg ting som kanskje(?) skal skje om tre fire år.

Men det er vel som tidligere sagt en aksjon. Send regningen til avinor, så kan de heller kreve sine psykisk svake / sutrete ansatte senere.

Hei

her var det mye meninger , men uansett utfall så tror jeg ikke bodø og eventuelt
stavanger skal føle seg for trygge heller på sikt , ett kontrollsenter er sikkert mer
økonomisk , og hvorfor ikke flytte det til et lavkostland ??? vår fantastiske dataverden
krever jo ikke at folk sitter der det skjer.
Bt /british telecom har jo help sentre i india

(dette var ironisk)

sseas

Det er flere her på forumet som har følt dette på kroppen, noen flere ganger, og med mye kortere horisont enn fire år. Meg selv inkludert. Min horisont var mye kortere enn fire år. Vi snakker uker framfor måneder. Jeg er gift med en sjarmerende dame som måtte levere nøkkelen i beste amerikansk stil på et sted langt unna kontoret pga en hostile take-over (og vi boikotter Johnson & Johnson etter det--møkkafirma...

Derfor blir det noe uforståelig over det som skjer i Røyken. Det er fire år til det skjer noe. Statistisk sett har halvparten skilt seg og en del har gått av pensjon og, statistisk sett,har noen avgått for den ultimate aldersgrensen.

Det er selvsagt ingen god beskjed å få. I know. Been there, done that. Min horisont mot arbeidsløyse var noget kortere enn fire år.

Så til alle høyreekstreme som slenger rundt seg med usakligheter her: Man kan sympatisere med eller mot de menneskene ute i Røyken. Lovlig meldt konflikt eller walk-out eller streik. Jeg bryr meg ikke om det i det hele tatt. 40,000 mennesker har muligens fått sine ferieplaner endret/påvirket. Så har en og annen biznisse måtte utsette et møte. Tragisk.

Man sier det er 60 flygeledere som blir påvirket. Det stemmer ikke. Det er 60 familier som blir påvirket. Da kommer vi fort opp mot 250 personer. De fleste familier i Norge er dobbeltarbeidende (det gjelder forsåvidt heteroer som homoer). Derfor er ikke dette enkelt på noen måte. Det blir nok ikke lettere av sosialt press fra kolleger. Hadde jeg vært flygeleder vet jeg ikke hva jeg ville gjort. Vi har i ett år diskutert om vi skulle flytte fra Oslo eller ikke. Når man har familie, er et slik valg ganske stort i motsetning for enslige som kan hoppe på første fly til Barcelona... Jeg har vært der også. (Fysjogfysågammelhanerda :p). Alvorlig talt: De har det ikke lett og fordømmelser hjelper lite.

Originally posted by LN-KOG

Alvorlig talt: De har det ikke lett og fordømmelser hjelper lite.
Buuuhuuu hvor er det slemt. :sarc Ja, 60 familier bliver MÅSKE ramt en gang ud i fremtiden - som du selv skriver er 4 år langt væk - og meget kan ske. Men op mod 40000 - 40 tusinde - var ramt idag, ikke muligvis - de var ramt. Det betyder helt ærligt for mig mere, end hvad der måske skal ske om 4 år.

Hvis de vitterligt er så svagelige som det lyder til - skulle de måske overveje en early retirement!

Om man regner på den måten så ble nok mer enn 40 000 berørt. Man kan sikkert gange det tallet med 2, 3 eller 4, siden hver eneste passasjer som ikke kom frem uteble fra ett eller annet ( det være seg stemnemøte, bissnissmøte, ferie, bryllup, soning i fengsel, hotel c på tv eller bankran)

Det hele er litt komisk.

Avgjørelsen for hvor den samløede flykontrollen i Sør-Norge skulle ligge skal snart taes og det har lenge vært klar over at innstillingen skulle offentliggjøres i dag. Flygelederne har mao måtte tenke igjennom dette for lenge siden da dette ikke er et forslag som kom igår. I dagens riksaviser kunne en lese at avgjørelsen kommer idag (avisen ble trykket i natt) og der skriver man at uansett hva innstillingen sier så vil det mest sannsynlig bli problemer i lufttrafikken. Journalistene tok med andre ord høyde for at det ville bli vansker uansett utfall....flyselskaper og Avinor burde ha tenkt igjennom dette på forhånd. Hva tror dere hadde skjedd om Røyken ble valgt....depresjoner i Stavanger! Synes det er prisverdig at flygelederne er sitt ansvar bevisst og trekker seg fra å lede fly om de ikke er i stand til det. Men at ALLE plutselig ikke er i stand til å jobbe med fly-ledelse er vel litt overraskende. At disse som til daglig skal tåle enormt press, er plukket ut av psykologer etc ikke klarer å takle at man har kommet med en varslet innstillingen som sier at jobbene deres planlegges flyttet i løpet av 4 år er ganske utrolig. Greit nok at terskelen er lavere for å melde seg ikke skikket til å gjøre jobben sin.
Selvsagt kan ikke Avinor gå ut og si at dette er en aksjon, det ville jo være lite taktisk lurt av dem. I stedenfor viser de forståelse og har kanskje klart å få nok flygeledere mirakuløst friske nok til å komme på jobb i morra. Det er vel ingen her som regner med at trafikken kommer til å gå smooth i morra. Antar at Røyken bevisst vil klare å holde endel fly tilbake..."husk ikke press oss...vi kan bli syke igjen", slik at man ikke glemmer dette så alt for fort. Man skal jo igjennom forhandlinger om det blir kutt i antall stillinger...klarer man å gjøre evt kutt uten å si opp flygeledere...dette er selvsagt et høyt spill. Det vet både flygelederne og Avinor.

Selvsagt berører dette mer enn de 60 flygelederne på Røyken (trodde forresten det var over 100). Det gjelder selvsagt familiene deres også...på samme måte som de 40.000 som ikke fikk fly idag har familier etc som venter, at man ikke kommer til et møte er sikkert ikke det største problemet, mer sympati har jeg for dem som kanskje mister en begravelse, ikke rekker tidsnok til en operasjon på et sykehus, høstferiefolket med barnefamilier etc.

solidaritet er et fremmedord for mange på dette forum tror jeg

om noen blir rammet en dag , det er noe annet enn å få hele fremtiden forandret

hvor hadde vi vært idag hvis vi ikke noen ganger hadde sagt i fra , og ikke minst

hvordan vil vi få det i fremtiden.

har levd en stund

sseas

Dette handler ikke om solidaritet. Det handler om noen super-egoistiske flygeledere som gir blaffen i at titusenvis av MENNESKER blir utsatt for helt unødvendige plager og økonomiske tap for at de skal kunne markere seg overfor sin arbeidsgiver.

Før denne meningsløse aksjonen hadde jeg en PRO-flygeleder- og ANTI-Avinor-holdning til saken. Ja, jeg kunne til og med ha tenkt meg å stille opp i protestaksjoner med dem. Men etter at de har gjort dette, kan de seile sin egen sjø. Selvom jeg fortsatt er sterk motstander av den rasering av verdier som skjer i statlig sektor.

Hilsen en som har erfart å miste jobben både ved konkurs og ved omstilling hos arbeidsgiver.

Gunnar

Back