Kontrollsentral Sør til Sola

Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Originally posted by LN-ATC
Jeg vet ikke i hvilken grad du har innsikt i CRM, menneskelige ytelser og begrensninger etc, men det finnes nok av hendelsesrapporter å lære av, som tilsier at folka der borte trenger en liten pause akkurat nå.

Viktig poeng! Hvis nå flygelederne hadde fortsatt sitt arbeid som normalt samtidig som de hadde tankene helt andre steder, og det hadde oppstått en "hendelse", da ville nok pipen fått en annen låt.

Det er bare noen få uker siden HSBL kom med en rapport etter en hendelse med WF hvor noe av konklusjoen av at styrmannen hadde mottatt oppsigelse og at han var påvirket av dette.

De flyselskaper som mener flygelederne opptrer barnslig nå tenker kanskje mer penger enn sikkerhet? ....

ATC - jeg har stor sympati for folk som opplever at deres arbeidsplass flyttes, legges ned etter skjæres ned. Jeg har selv vært offer for nedskjæringer, og fant meg noe annet å gjøre. Slik ER det faktisk i samfunnet, og det å lamme hele samfunnet ved å stenge luftrommet er rimelig dramatisk. Å skylde på at de ansatte ikke er i stand til å gjøre jobben sin skikkelig er - for å bruke et dansk ord - VRØVL! Dette er politikk, og det finnes andre måter å gjøre dette på.

Man klarer kanskje å overkomme et slik dårlig nyhet om man sitter på et kontor og skufler papirer, men som flygeleder har du faktisk et stort ansvar for andre folks sikkerhet. Jeg har full forståelse for flygelederne som trenger en pause.

Oavsett vad jag tycker om var kontrollcentralen ska ligga (jag tycker ingenting och jag vet inget om det) så har jag ett start förakt för de som använder sjukskrivning för strejk.
Är de missnöjda med hur arbetet ska förläggas i framtiden så kan de strejka, det finns regler kring hur strejk får genomföras. Struntar de i reglerna kan de genomföra en olaglig strejk med de eventuella konsekvenser det kan få (böter, avsked men oftast inget alls).
Däremot att utnyttja den allmänna sjukförsäkringen är skamligt och fegt!

Originally posted by CK
Å skylde på at de ansatte ikke er i stand til å gjøre jobben sin skikkelig er - for å bruke et dansk ord - VRØVL! Dette er politikk, og det finnes andre måter å gjøre dette på.

Det tar jeg som et tydelig "jeg har ingen greie på sånt"-svar på dette spørsmålet/utsagnet:

Originally posted by LN-ATC
Jeg vet ikke i hvilken grad du har innsikt i CRM, menneskelige ytelser og begrensninger etc, men det finnes nok av hendelsesrapporter å lære av, som tilsier at folka der borte trenger en liten pause akkurat nå.

Men ja, det er nok noe politikk i tillegg, det skal du ha.

CK, det blir litt for enkelt å si at dette er helt normalt i samfunnet. Mener du virkelig at man bare skal bite det i seg og tenke: "Ja, dette er jo helt normalt, så vi får bare fortsette å jobbe uten å tenke på det!".

Har man en vanlig kontorjobb og får en slik beskjed, så er kanskje den største konsekvensen at man jobber sakte fordi man tenker på helt andre ting og man gjør kanskje noen små feilvurderinger av den grunn (og som kan rettes opp igjen neste dag). Men sitter man og dirigerer fly, så nytter det ikke å følge sitt eget tempo og feilvurderinger er ikke tillatt. Flyene flyr ikke noe saktere, man må opprettholde samme tempo og man har fortsatt de samme krav til nøyaktighet og sikkerhet. Overser man en liten detalj fordi tankene er helt andre steder, kan konsekvensene være dramatiske og katastrofale.

Sikkert vanskelig å skjønne dersom man ikke har kjennskap til hvor liten tue som skal til for å velte et stort lass (CRM, MYB etc), men det er lov å sette seg inn i andres situasjon....

Originally posted by LN-BRK

Hver gang flygeledere setter igang aksjoner eller går til streik, så blir de kalt for barnslige, umoralske osv osv. Men når det er snakk om andre bransjer, så er det rett og rimelig at man streiker. Hvor er logikken?

Streik er noe ordentlig dritt som stort sett har mest konsekvenser for uskyldig 3. part. Så jeg er streikemotstander omtrent uansett hvem eller hva. Bare så det er sagt :p

Har sett litt på hva som flyselskappene skriver om alt dette.

Norwegian:
Lufttrafikken stengt ved Oslo Lufthavn, Gardermoen
27.09.2004

Alle ankomster og avganger med fly til Oslo Lufthavn, Gardermoen, Sandefjord lufthavn, Torp, Kristiansand Lufthavn, Kjevik og Fagernes lufthavn, Leirin er innstilt inntil videre.

Bakgrunnen er at de ansatte ved Avinors kontrollsentral i Røyken har lagt ned arbeidet. Arbeidsnedleggelsen har sammenheng med at de ansatte har blitt informert om ledelsens anbefaling til Styret om å legge Kontrollsentral Sør til Sola i 2008. Avinor kommer tilbake med nærmere informasjon om hvordan flytrafikken blir berørt så snart vi har mer informasjon.

Vi kommer tilbake med mer informasjon.

Widerøe:
All lufttrafikk over Sør-Norge midlertidig innstilt. Bakgrunnen er at de ansatte ved Avinors kontrollsentral i Røyken har lagt ned arbeidet. Arbeidsnedleggelsen har sammenheng med at de ansatte har blitt informert om ledelsens anbefaling til Styret om å legge Kontrollsentral Sør til Sola i 2008
For oppdatering, følg med på vår fly-irute tjeneste og i media. Vær snill å ikke ring oss om denne saken. Bruk chat eller epost.

SAS Braathens
Grunnet aksjon blant flygeledere er de fleste flyplasser i Norge stengt for flytrafikk pr 27.september 2004. Vi tillater følgende for våre passasjerer som er direkte berørt:

Passasjerer som er direkte berørt tillates booket om til annen flyavgang i nærmeste ledige klasse, helt opp til C om ikke annet er ledig.

Passasjerer som må reise i dag og ikke har behov for ombooking til annen dag/flight kan innvilges refusjon, unntatt servicefee.

Ta kontakt SAS Braathens på telefon 05400, eller ditt lokale reisebyrå.

Vi kommer tilbake med oppdatert informasjon fortløpende.

DAT
Luftrummet over Oslo er lukket
På grund af en fælles sygemelding blandt flyverledere som styrer luftrummet omkring Oslo, kan ingen flyselskaber desværre gennemføre flyvninger til og fra Oslo i øjeblikket. Vi vil løbende holde vores hjemmeside opdateret, når vi kender til flere oplysninger. Indtil videre går vores information på, at aktionen fortsætter til kl. 02.00 natten mellem mandag og tirsdag. Men dette er ikke bekræftet.

Coast Air

Sterling

Nordic Airlink

Ikke alle som er like flink til å informere. Flighttracking hos Sterling forteller faktisk at flyene skal gå....hmmm

politiske streiker er jo tillatt, og det er måten man kan protestere på - men da gjelder visse regler - å legge ned arbeidet og kalle det "sykdom" er for gjennomsiktig og som Jens var inne på, et misbruk av sykemeldingen.

Når det er sagt er det klart det er hardt for de som er rammet, og selv så jeg helst at vi fortsatte å bruke det flotte anlegget som er bygget i Røyken nettopp for å ta seg av flytrafikken. Om 18-24 måneder regner jeg med at flytrafikken er på gamle 2000-høyder igjen, og da vil jeg tro at kontrollsentralen i SVG er for liten. Da trengs det flere folk. Og, norske luftfartsmyndigheter har jo allerede problemer med å fylle stillingene (les Luftfartstilsynets flytting til BOO) så jeg er ikke optimistisk med tanke på å fylle de nødvendige stillingene i SVG.

Dette er IKKE en god beslutning fra De Høye Tårn i Avinor. Og regningen kommer - som vanlig - til å sendes flyselskapene!

Originally posted by CK
Dette er IKKE en god beslutning fra De Høye Tårn i Avinor. Og regningen kommer - som vanlig - til å sendes flyselskapene!
Som igjen sender den til de reisende.... Slik at det er du og jeg som ikke har ID-billetter som må betale.:D

Hvis det er så slemt at arbejde i anden del af landet - så sig jobbet op MED NORMALT VARSEL. En arbejdsgiver kan lede og fordele arbejdet (danske regler) - deri ligger også at kunne flytte arbejdspladsen. Arbejdsgiver foretager sig ikke noget ulovligt - derfor er der ikke belæg for at arbejdstager gør det.

Helt ærligt hvis ikke disse flyveledere oplever noget værre end dette i deres liv - hvad er så problemet.

Flyvelederne har jo vært klar over at innstillingen kunne medføre at kontrollsentralen måtte flytte, slik at man kunne vært forberedt på dette utfallet. At hele gjengen plutselig blir syk nå skaper ikke sympati.

Flyselskapene har gjennomgått tøffe nedskjæringer de siste årene, og det har vært få streiker som følge av det. Det er rett og rimelig at det også blir endringer i Avinor - i 2004 hører endringer til alle bedrifter, ja til og med statlige. Takk og pris for det.

Om flyveledergjengen vil gjøre situasjonen komplett - bør sympatistreik fra de andre kontrollsentralene komme i løpet av kvelden.

Så hadde du fått samme type beskjed som flygelederne har fått i dag, så hadde du med glede og iver jobbet helt normalt resten av arbeidsdagen? Det tviler jeg sterkt på....

Jeg har jobbet lenge nok i flybransjen til at jeg HAR opplevd triste nyheter på arbeidsplassen. Det hadde vært rimelig egoistisk av meg å sørge for fosinkelser og kanselleringer den gang.

Stikk fingeren i jorda! Dette drier seg ikke om at flygelederne ikke føler seg i form til å jobbe. Dette er en regelrett ulovlig aksjon. Naivt å kalle der noe annet.

Originally posted by CK
Når det er sagt er det klart det er hardt for de som er rammet, og selv så jeg helst at vi fortsatte å bruke det flotte anlegget som er bygget i Røyken nettopp for å ta seg av flytrafikken.
Vet ikke helt hva som er flott med anlegget der borte? Når det gjelder det tekniske så har Stavanger allerede mer moderne utstyr. Og de ansatte vil faktisk ut av fjellet grunnet miljø. Den saken skal plutselig ha blitt droppet da de forsto de kunne bli lagt ned...

Originally posted by CK
Om 18-24 måneder regner jeg med at flytrafikken er på gamle 2000-høyder igjen, og da vil jeg tro at kontrollsentralen i SVG er for liten.
Det er ikke snakk om noen hasteflytting til Sola med det første. Etter planen skal ikke den nye kontrollsentralen være etablert før i 2008, iflg pressemeldingen fra Avinor jeg linket til i innlegg #1. Når det gjelder fysisk rom så er det plently plass begge steder, og Stavanger øker sin bemanning med 5-10 (?) flygeledere de nærmeste 1-2 årene, så jeg trur ikke du skal frykte at kontrollsentralen her borte er/blir for liten, verken på den ene eller andre måten.

Alle hadde vært tjent med mer flytrafikk, (ikke Greenpeace & Co da, men dem driter vi i) så det håper vi skjer!

Har hun gjort jobben sin har hun informert flyselskapene på forhånd.

Uten å ta stilling, så hadde et sånt varsel ikke hatt noen effekt what so ever. Ingen kansellerer flighter på et så tynnt grunnlag som et sådant varsel ville ha vært.

Og der kom CNL på AY658 tikkende inn på SITA-printeren...

Barnslig aksjon i mine øyner. Forstår selvsagt at man er skuffet og at man kan bli forbannet, men å bare gå hjem......

Flygeledere har som mange andre yrkesgrupper et stort ansvar. Forstår at man kanskje ikke er i 100% form når en får vite at det er FORESLÅTT å flytte sentralen. Har oppfattet som det ikke er vedtatt ennå. Tenk om sykepleiere, leger, etc bare skulle gå hjem fordi det har vært foreslått å legge ned sengeposten......

Kom dere på jobb igjen! Dere rammer uskyldige. Flygeledere har fått en utdannelse fra Staten som har gitt dem BETALING for å utdanne seg, har ikke studielån og tjener forholdsvis bra (moderat sagt).

(EDIT) P.S.Vi andre dødelige for bare håpe at flygelederne ikke er ansat i en IA-bedrift (Inkluderende arbeidslivbedrift)....da kan man jo bruke egenmelding i 8 sammenhengende dager...mot vanligvis 3
:)

Originally posted by DY

Flygeledere har fått en utdannelse fra Staten som har gitt dem BETALING for å utdanne seg, har ikke studielån og tjener forholdsvis bra (moderat sagt).

Åja, selvfølgelig, og derfor har de ingen grunn til å klage på noenting! Da skjønner jeg også at hele greia er barnslig.

Originally posted by DY

Flygeledere har fått en utdannelse fra Staten som har gitt dem BETALING for å utdanne seg, har ikke studielån og tjener forholdsvis bra (moderat sagt).

Åja, selvfølgelig, og derfor har de ingen grunn til å klage på noenting! Da skjønner jeg også at hele greia er barnslig.

Ædabæda-kommentar fra LN-BRK. Selvsagt har man rett til å si fra og klage. Det vi diskuterer her er faktisk måte det KLAGES PÅ. At man har vært så heldig å få en god utdannelse betalt og fått en jobb som er givende og innteksgivende er jo flott. Og dette er jo ikke bestemt ennå, men er et FORSLAG. Synes at man har overreagert...men som tidligere sagt så har jeg forståelse for at en blir skuffa...noe sikkert mange andre i arbeidslivet kan skrive under på og som har vært nødt til å bytte jobb pga omorganiseringer. Om mna tror at det ikke kommer til å skje omorganiseringer i arbeidslivet er en blåøyd. Man kan vel trøste seg med at det forslås å flytte til Stavanger og ikke en øde plass. Stavanger har jo et godt miljø mtp luftfarten.

ikke en øde plass

BOO?

Fikk denne på e-mail nå, fra en eller annen avis tenker jeg:

Fortsatt flystans i Øst-Norge:
Ettermiddagskiftet tok egenmelding
Flystansen fortsetter utover ettermiddagen og
kvelden. Det er klart etter at også
ettermiddagskiftet ved Røyken Kontrollstasjon
har tatt egenmelding.

Ettermiddagskiftet ved Røyken Kontrollstasjon
skulle ha overtatt klokken 14.30. Det skjedde
ikke. Årsaken var at samtlige hadde valgt å ta
egenmelding, opplyser Erik Berg ved Røyken
Kontrollstasjon til NRK.

Berg sier videre at de ansatte ved Røyken
Kontrollstasjon ble utslått av meldingen om at
Avinor-ledelsen gikk inn for å legge
kontrollsentralen for Sør-Norge til Stavanger
Sola.

Det er rundt 200 ansatte - hvorav 110 er
flyveledere, som arbeider ved Røyken
Kontrollstasjon i Buskerud.

Jeg hører nå på P4 at de ansatte ikke jobber opperativt. Så de er der men gjør noe annet. Tillitsvalgt sier at hellet ikke kveldskiftet som akkurat har kommet på jobb vil gjøre noe. Dette høres ikke ut som folk som har en tung melding å bearbeide men som en aksjon. Også jeg har vært bort i meget vanskelige situasjoner både privat og på jobb men jeg har altid gjort det jeg kan for at ikke det skal gå ut over jobben min.
40.000 mennesker er berørt av dette sies det på radioen. Stakkars flyveledere? Vel.....

Og når skal de flyttes? Om 4 år!!!! Og denne prossesen har de vist om siden desember i fjor. Dette er ingen sjokkmelding!

Laurenz

Originally posted by DY
Og dette er jo ikke bestemt ennå, men er et FORSLAG.
Jeg skal ikke kverulere i hele dag altså :) ...du har rett i at det er et "forslag". Men det skal _litt_ til om ikke styret kommer til å vedta just det same. Om styret går en annen vei vil det være å vise mistillit til adm. dir. og bør vel normalt få konsekvenser for noen hoder. Så dette er ikke bare et tilfeldig forslag, sannsynlgivis er det den endelige avgjørelsen vi har fått servert i dag.

Back