Kontrollsentral Sør til Sola

LN-ATC

ScanFlyer Silver
Kontrollsentral Sør til Sola

Ledelsen i Avinor har i dag lagt fram sitt forslag til lokalisering av Kontrollsentral Sør.

Et styrevedtak skal foreligge 6. oktober.

All trafikk inn i Oslo AOR (luftrommet tilhørende Oslo Kontrollsentral) ble nokså umiddelbart stoppet. Luftfarten kan nok forvente forsinkelser i lang tid.

Avinor informerer her.

Edit: Her har vi et aktuelt NOTAM, som sier at ingen lufttrafikktjeneste vil bli utøvet i Oslo sitt område resten av dagen, unntatt er selvfølgelig ambulansetrafikk.
 
Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

og nå er hele luftrommet stengt so protest!
 
Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Dagbladet henger med: http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/09/27/409512.html
 
Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Here we go again!

Bare et lite spørsmål. Er ikke Røyken nylig åpnet av Kongen med pomp og prakt?
 
Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Avinor uttaler: "Sola er det økonomisk mest fordelaktige alternativet, mener administrasjonen i Avinor. Nærheten til offshoremiljøet og helikoptertrafikken har også bidratt til Solas fordel."

....så nærheten til vår hovedflyplass Gardermoen hadde ikke så stor betydning? Merkelig argument å flytte en kontrollsentral pga offshoremiljøet og helikoptertrafikk. Noen som kan forklare meg fordelen med den nærheten?
 
Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

oh my godess..

Er det noe vits å dra på spotting etter jobb idag tro ??
 
Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Flygelederne HADDE min store sympati og støtte, men å stenge hele luftrommet som betjenes av Røyken, det er PØBELoppførsel.
 
Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Originally posted by GF1
Flygelederne HADDE min store sympati og støtte, men å stenge hele luftrommet som betjenes av Røyken, det er PØBELoppførsel.
Såså, ro ned. Hadde du likt å befinne deg ombord i et fly som var under kontroll av en flygeleder som nettopp har fått vite at han må flytte hjem og familie fra Østlandet til Vestlandet? I don't think so.
 
Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Originally posted by LN-ATC


Originally posted by GF1
Flygelederne HADDE min store sympati og støtte, men å stenge hele luftrommet som betjenes av Røyken, det er PØBELoppførsel.
Såså, ro ned. Hadde du likt å befinne deg ombord i et fly som var under kontroll av en flygeleder som nettopp har fått vite at han må flytte hjem og familie fra Østlandet til Vestlandet? I don't think so.

Feigt å kalle det noe annet en en Politisk Streik, her får dere -0- sympati, kom dere tilbake på jobb.
Prøv heller å ramme de som tar besluttningene.

/Geir
 
Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

.og på osl.no står der: Dagens status: Trafikken ved Oslo Lufthavn går som normalt.
 
Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Originally posted by jens


.og på osl.no står der: Dagens status: Trafikken ved Oslo Lufthavn går som normalt.

Forsinkelser er kanskje normalt :sarc
 
Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Må innrømme at sympatien er liten her også....når ting blir gjort på denne måten.

De økonomiske konsekvensene er vel bra store
 
Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

En tillitsvalgt uttalte seg nettopp på radio og sa at svært få følte seg i form til å utføre arbeidet tilfredstillende i dag. For så vidt en greit forklaring, besluttningen innebærer jo en viss endring i livssituasjonen til flygelederene. Sikkert ikke like enkelt å være helt konsentrert om arbeidet da. Har selv fått slike nyheter der jeg jobbet tidligere (etter 11.09.2001) og det blir en spesiell arbeidssituasjon i timene etterpå.
 
Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Originally posted by LN-BRK


Avinor uttaler: "Sola er det økonomisk mest fordelaktige alternativet, mener administrasjonen i Avinor. Nærheten til offshoremiljøet og helikoptertrafikken har også bidratt til Solas fordel."

....så nærheten til vår hovedflyplass Gardermoen hadde ikke så stor betydning? Merkelig argument å flytte en kontrollsentral pga offshoremiljøet og helikoptertrafikk. Noen som kan forklare meg fordelen med den nærheten?

Tror neppe nærheten til ditt eller datt har spilt noen rolle her. Her er det nok the bottom line som helt og holdent har styrt beslutningen. Jeg må allikevel si at jeg er overrasket at Sola "vant", da jeg hadde trodd at lobbyistene på Røyken som tross alt sitter nærmere ledelsen i Wergelandsveien enn folka på Sola gjør hadde hatt bedre tilgang til Fr. Flesland.

I slike prosesser er det forøvrig alltid noen som "taper". Hadde Røyken blitt valgt hadde det vært flygelederne på Sola som hadde vært misfornøyde og flytrafikken på vestlandet og offshore som (potensielt) hadde vært lammet.
 
Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

At vi ikke tenkte på å slå av telenettene da noen tusen Telenor-kolleger ble sagt opp forrige året... :sarc

Men ikke skyt på LN-ATC, i alle fall - han er uskyldig! ;)
 
Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Dette er dramatisk, og vil IKKE gi sympati. La oss håpe de iallefall har vett nok til å pelle seg tilbake på jobb ASAP. Dette blir kaos. Heldigvis ventet de til 10:30 - når trafikken hadde roet seg noe etter morgenrushet.
 
Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

I alle lokaliseringssaker vil det være vinnere og tapere. Flygelederne i Røyken er faktisk ikke de eneste som har opplevd å miste jobben eller at arbeidsplassen blir flyttet. Å ramme uskyldige flypassasjerer på en slik måte er barnslig!
 
Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Originally posted by HaraldH


Originally posted by LN-BRK


Avinor uttaler: "Sola er det økonomisk mest fordelaktige alternativet, mener administrasjonen i Avinor. Nærheten til offshoremiljøet og helikoptertrafikken har også bidratt til Solas fordel."

....så nærheten til vår hovedflyplass Gardermoen hadde ikke så stor betydning? Merkelig argument å flytte en kontrollsentral pga offshoremiljøet og helikoptertrafikk. Noen som kan forklare meg fordelen med den nærheten?

Tror neppe nærheten til ditt eller datt har spilt noen rolle her. Her er det nok the bottom line som helt og holdent har styrt beslutningen. Jeg må allikevel si at jeg er overrasket at Sola "vant", da jeg hadde trodd at lobbyistene på Røyken som tross alt sitter nærmere ledelsen i Wergelandsveien enn folka på Sola gjør hadde hatt bedre tilgang til Fr. Flesland.

I slike prosesser er det forøvrig alltid noen som "taper". Hadde Røyken blitt valgt hadde det vært flygelederne på Sola som hadde vært misfornøyde og flytrafikken på vestlandet og offshore som (potensielt) hadde vært lammet.


Kanskje de tok det for gitt at dette ble lagt til Røyken.....
...noe a la P4 gjorde...de trodde jo at de skulle få forlenget konsesjonen i 10 år til, og leverte en visstnok dårlig gjennomarbeidet søknad.....

....bare en tanke.
 
Back
Top