Kontrollsentral Sør til Sola

Replying to Topic 'Kontrollsentral Sør til Sola'

Jeg ble selv sagt opp for mindre enn en uke siden, og det var uten at jeg da hadde en ny jobb (svaret på hvem som er min nye arbeidsgiver kommer forresten idag). Jeg visste det kunne skje, likte det dårlig, men fortsatte å jobbe. Visst, som noen har sagt, det var kanskje ikke samme "schvung" i jobben, men jeg jobbet. Hadde min jobb vært viktig for at folk skulle overleve, så kan jeg garantere og love at jeg ville ha klart å skjerpe meg nok for å gjennomføre den jobben når jeg satt der.

Nå er jeg sagt opp, men sitter likevel her og prøver å hjelpe de flere hundre av våre pax som er rammet, selv om jeg faktisk bare kunne gitt blaffen å latt Servisair ta støyten når alle paxen dukker opp på Gardermoen til en flight som ikke går, og neste forbindelse med kapasitet er i neste uke. Men om jeg kan få noen til å rekke morgenflighten, som har endret avgangstid pga dette, istedet for den kansellerte AY656, så at de kommer seg hjem til Japan eller Kina, eller til legen eller til bryllupet eller til intervjuet for jobben de drømt om, ja, så gjør jeg det. Ikke noe "heltemessig" så klart, bare litt normal ansvarsfølelse.

Og når jeg ble sagt opp, så var det ikke at jeg sansynligvis må flytte om fire år, det var at du må finne ny jobb om en måned; lykke til! Det er et poeng flere gjort, og jeg synes det er et meget viktig poeng.

jeg lurer litt på hvordan pipa her inne hadde blitt om flygelederne hadde gått på jobb og der hadde skjedd en alvorlig hendelse (kollisjon i lufta, evt at et fly styrta i bakken). Og under granskninga kom det frem at flylederenes konsentrasjon hadde vært helt på topp som en følge av denne meldinga som kom i går..

og til dere andre som har blitt sagt opp evt fått beskjed om at dere må flytte om f.eks 4 år.. hadde dere ansvaret for å få tusenvis av mennesker trygt avgårde fra A til B?

Dette er teater.
Hilsen en som har mistet jobben tre ganger.

Re: Kontrollsentral Sør til Sola

Stortinget sa tirsdag enstemmig nei til flytting av 60 Avinor-ansatte fra Sola til Røyken.
Stortinget mener flytting vil være uakseptabelt i et sikkerhets- og beredskapsperspektiv, ikke minst på grunn av det nære samarbeidet med Hovedredningssentralen på Sola (HRS) og betydningen for helikopter- og skipstrafikk offshore.
Kontrollsentralen på Sola har spesialiserte flygeledere som kan bistå HRS under katastrofer: «Det er av avgjørende betydning at disse kan stille fysisk ved HRS-Sør-Norge på svært kort varsel», advarte HRS i et brev til Avinor.
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i...ortinget-knut-arild-hareide-advarer-mot-aa-gj

Gledelige nyheter. Nå blir det bare for styret i Avinor Flysikring å følge opp vedtaket.

Innebærer ikke det «bare» at Kontrollsentralen må få ny bygning/lokaler? Jeg forsto det slik at nåværende bygningsmasse ikke lengre holder mål?

Innebærer ikke det «bare» at Kontrollsentralen må få ny bygning/lokaler? Jeg forsto det slik at nåværende bygningsmasse ikke lengre holder mål?

Nåværende/fremtidig byggmasse for Avinor Sikring på Sola har jeg ikke så mye kjennskap til. Min kommentar baserer seg bare på at styret i Avinor Flysikring må bekrefte at vedtaket i Stortinget blir fulgt opp.

Back