Default Konkurransetråd: Hvilken flyplass (del 2)

Re: Konkurransetråd: Hvilken flyplass (del 2)

Da er spm: hvor er vi her?

Attachments

• hvilken flyplass1.jpg
    hvilken flyplass1.jpg
    43.2 KB · Views: 142
  • hvilken flyplass2.jpg
    hvilken flyplass2.jpg
    29.3 KB · Views: 136

Det begynte å bli dårlig med gjenstående alternativer etter at Glasgow og Edinburgh var tatt.

Jeg har lite på lager, men før jeg slipper oppgaven løs kan vi ta en litt smal nerding. Hvor er dette?

Attachments

• IMG_0964.jpeg
    IMG_0964.jpeg
    136 KB · Views: 124

Her tenker jeg at det er trappen i det gamle terminalbygget på Fornebu. Hvis det er riktig er oppgaven fri

Fornebu var originalt designet for å ta unna 1,8 millioner passasjerer i året. Det er samme antall som tre travle uker på Gardermoen…

Nuvel, oppgaven er fri!

Hvem av dere klarer denne?

Espen

Attachments

• Oppgave 3.jpg
    Oppgave 3.jpg
    132.9 KB · Views: 136

Hvem av dere klarer denne?

Espen

Hva er den gule og svarte boksen som står på 3 bein og det kommer rør med ledning inn i den.

attachment.php

Hva er den gule og svarte boksen som står på 3 bein og det kommer rør med ledning inn i den.

attachment.php

Det er lufthavnens visuelle glidebaneanlegg. PAPI - precision approach path indikator - i dette tilfellet. Anlegget består av fire lydenheter og er konstruert slik at når du ser to hvite lys og to røde, da vet du at du ligger på rett innflygingsvinkel. Er du litt for høyt ser du tre hvite lys og ett rødt lys. Er du mye høyere ser du fire hvite lys/lamper. Og tilsvarende hvis du ligger under korrekt innflygingsvinkel. Tre røde og en hvit hvis du ligger litt under. Fire røde hvis du ligger godt under. En enkel måte å sjekke om du er på riktig vinkel sett ift den kunngjorte innflygingsprosedyren som benyttes, når man er i den visuelle delen av innflygingsprosedyren, eller ved ren visuell innflyging.

Espen

Det er lufthavnens visuelle glidebaneanlegg. PAPI - precision approach path indikator - i dette tilfellet. Anlegget består av fire lydenheter og er konstruert slik at når du ser to hvite lys og to røde, da vet du at du ligger på rett innflygingsvinkel. Er du litt for høyt ser du tre hvite lys og ett rødt lys. Er du mye høyere ser du fire hvite lys/lamper. Og tilsvarende hvis du ligger under korrekt innflygingsvinkel. Tre røde og en hvit hvis du ligger litt under. Fire røde hvis du ligger godt under. En enkel måte å sjekke om du er på riktig vinkel sett ift den kunngjorte innflygingsprosedyren som benyttes, når man er i den visuelle delen av innflygingsprosedyren, eller ved ren visuell innflyging.

Espen

Tusen takk for info. Så dette er de boksene som lager de hvite og røde lysene.

Har alle flyplasser sånne gule og svarte bokser? Jeg regner med at OSL Gardermoen har det.

Back