Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Det er en Hawker, vil jeg mene. Vingen og hjulene tyder på det. Cockpit og kanoner tyder på Tempest og ikke Typhoon.

Da tenker du vel på den veldig kjente Supermarine Spiteful som skulle overta etter Spitfire.

Det er en viss likhet mellom denne og den siste. Begge har kamuflasjemaling...

Attachments

• AH.jpg
    AH.jpg
    396.6 KB · Views: 170

La oss si så mye som at utgangspunktet er en Alouette III.

Kinkig oppgave. Bildet fikk meg til å tenke på et angrepshelikopter av typen MI-24 Hind, men klarte ikke å finne noen som lignet. Kikket bl.a. på Alouette III og mente at den kunne det i allefall ikke være. Men etter å ha fått hintet foreslår jeg at dette er Sør-Afrikanske Atlas XH-1 Alpha, som faktisk er bygget på en Alouette (!).

Det er helt riktig, Desk Pilot.

Dette var det første forsøket på kamphelikopter som etter hvert ble utviklet til Denel Rooivalk.

XH-1_Alpha.jpg

Denne er sikkert enkel, så da vil jeg også ha helt korrekt typebetegnelse før oppgaven godkjennes.

Attachments

• Bilde av fly.png
    Bilde av fly.png
    53.3 KB · Views: 111

Skal vi til en Max Holste-sak, kanskje? Det ligner veldig på en Embraer EMB 100 Bandeirante. Den var også betegnet YV-95. Dette var prototypen til EMB 110. Det morsomme er at flyet ble designet og fløy før Embraer ble grunnlagt som selskap.

Helt riktig LN-KOG. YC-95 eller EMB 100 Bandeirante (flaggbæreren) er betegnelsen, og Max Holste var en viktig mann i utviklingsfasen. Dette ble jo et populært fly, og ble blant annet brukt av et irsk oppstartselskap kalt Ryanair.

Last edited:

Og dette er en...

Attachments

• AH.jpg
    AH.jpg
    331.8 KB · Views: 33

Denne ble vel brukt av et «flyselskap» som behandlet passasjerene enda verre enn Ryanair. FMA IA58 Pucará?

Du har rett i at RAF testet dem ut :colgate:

Det er en FMA Pucara

Hva er så dette?

Attachments

• IMG_0494.jpeg
    IMG_0494.jpeg
    295.6 KB · Views: 36
Back