• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Hintene så langt er:
Jetfly - duh
titanium
rustfritt stål

For å glede meallurgene: 12 % krom innblandet...

Ellers er det produsert av et firma som en gang i tida het British and Colonial Aeroplane Company
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Så får jeg bare ønske god fredags kveld, det sies at de første 5 dagene etter helgen er de værste, noe som delvis bekreftes av noen av forumistene her på Flyprat, men heldigvis er det helg igjen....

Da er det vel på tide med et nytt mysteriefly, hva er nå dette?

sy19g5.jpg


Scooter01
 
Last edited:
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Vinkelen er litt vanskelig, men jeg vil går konkurrenten til Neptune, Martin P4M Mercator, som hadde en pussig motorkombinasjon - stempel og jet i samme nacelle.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Vinkelen er litt vanskelig, men jeg vil går konkurrenten til Neptune, Martin P4M Mercator, som hadde en pussig motorkombinasjon - stempel og jet i samme nacelle.

Det er helt riktig,det. -Jeg valgte et bilde fra denne vinkelen som viser jet-utblåsningsrøret i akterdelen av motornacellen.
Martin P4M Mercator ble bygd i bare noen få eksemplarer, noen sier 19, andre sier 21, og de ble hovedsaklig brukt til "hemmelige" ELINT oppdrag tidlig under det kalde krigen , mest fra baser i Japan og baser rundt Middelhavet -noen ble skutt ned.

2rrth8g.jpg


Tilbake til LN-KOG

Scooter01
 
Last edited:
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Fra en pussig sak til en annen
 

Attachments

  • Screenshot 2019-04-01 at 07.47.52.png
    Screenshot 2019-04-01 at 07.47.52.png
    199.6 KB · Views: 280
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Her var det stille, men som litt hjelp kan jeg vel si at dette er i alle fall ingen Piper.

Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Det har vært stille her i en lang stund -på tide med en ny oppgave.

Så vi begynner lett -med det mener jeg hele flyet:

15czkwp.jpg


Scooter01
 
Last edited:
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Oy -glemte nesten at det var på tide med et lite hint - flyet er Europeisk....

Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Siden vi er i Europa, der vi drar til Rotterdam og finner flyfabrikken til Frederick Koolhoven.
I 1936 ble den lille F.K.53 til.

3323wx5.jpg


Scooter01
 
Back
Top