Default Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Rutan Grizzly. Model 72 hvis det skal være helt nøyaktig. Han har hatt noen morsomme konsepter.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Da tar vi noe enkelt denne gangen, som sikkert har vært med før, men ny vinkel muligvis.
 

Attachments

  • IMG_20211210_145946.jpg
    IMG_20211210_145946.jpg
    12.3 KB · Views: 154
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Da har jeg en riktig luring på lur. Både inni og utenpå. Hva er dette?
 

Attachments

  • 38A486AF-9CFD-410E-8593-F2D4A517E74A.jpeg
    38A486AF-9CFD-410E-8593-F2D4A517E74A.jpeg
    372.5 KB · Views: 119
  • 6C40795C-A604-4870-9C84-42D8AE615CB0.jpeg
    6C40795C-A604-4870-9C84-42D8AE615CB0.jpeg
    427.4 KB · Views: 107
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Jeg synes det understellet minner mer om Boeing 307 (C-75).

Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Jeg tipper vi her ser en svensk sivil B-17 (Boeing, ikke Saab, selv om man kanskje kan si det var litt Saab likevel, i og med at de gjennomførte ombyggingen til sivile fly). Var vel et par av de som nødlandet i Sverige under krigen som gikk som passasjerfly i årene etter, hvis jeg ikke husker helt feil.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Alle har litt rett, men semmern har mest rett. 1944 vintage har feil fly men riktig selskap. Scooter 01 sier B307 Stratoliner, den ble basert på B17. Men semmern har mest rett, det er en SAAB-ombygd Boeing B-17. Helt korrekt navn er vel SAAB B-17 Felix.

Det landet «et par» B-17 i Sverige, ja. Den første nødlandet ved Årjäng 24. juli 1943 etter å ha bombet magnesiumfabrikken på Herøya. Det var etter å ha inspisert denne relativt uskadede B-17 at idéen om ombygging oppsto. Dette var rett etter at svenskene hadde mistet en DC-3, og de trengte flere fly raskt. Etter hvert som USAF økte bombetoktene østover i Tyskland ble det flere og flere B-17 som nødlandet i Sverige. Tilgangen på lett skadede B-17 som kunne repareres og ombygges økte raskt. Natten mellom 21. og 22. juni 1944 landet det 33(!) B-17 i Sverige. Bulltofta flyplass i Malmø begynte å se mer ut som en alliert bombeflybase enn en flyplass i det nøytrale Sverige. Svenskene fikk ordnet en deal med amerikanerne om at de fikk «låne» ni B-17 til krigen var slutt, deretter kunne prisen for et kjøp diskuteres. Det endte med at svenskene fikk alle ni vederlagsfritt.

Bonusspørsmål til de som måtte føle seg kallet, uavhengig av hva semmern legger ut etterpå: Hvorfor ble flyet kalt «Felix»?
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Stikkord: Felix Hardison

Jepp. Flyattaché ved den amerikanske ambassaden i Stockholm, oberst og tidligere B-17-flyger. Hovedmannen i forhandlingene om overtagelse og ombygging av B-17. Forøvrig en artig historie, anbefales for dem som er interessert i historie fra dengang da.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Hva er så dette? Litt for enkel, tror jeg kanskje.
 

Attachments

  • 0CB07C0C-DD45-4530-976E-1878458DB23E.jpeg
    0CB07C0C-DD45-4530-976E-1878458DB23E.jpeg
    20.6 KB · Views: 80
Back
Top