Default Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Svaret er: Potez 840. En snedig liten 16-seters maskin med intet mindre enn fire turbopropmotorer («plenty av vifter»): https://www.airliners.net/photo/Untitled/Potez-840/1755839/L

Det ble bygget 8 prototyper og det var planlagt med serieproduksjon i Baldonnel, Irland. Fabrikken ble stengt i 1968 uten at et eneste eksemplar hadde blitt bygget. Flyet var det siste som ble konstruert av Potez (siste av sitt slag) før de måtte legge inn årene i 1967 på grunn av at de ikke klarte å skaffe kjøpere til 840.
 
Last edited:
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Prøver meg med denne raringen.
 

Attachments

  • 62005CCD-C060-4DD0-BD39-87E282E4E592.jpeg
    62005CCD-C060-4DD0-BD39-87E282E4E592.jpeg
    5 KB · Views: 195
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Forhåpentligvis et litt bedre bilde.
 

Attachments

  • 674591C6-5D7E-42C9-8D63-2C70959C4518.jpeg
    674591C6-5D7E-42C9-8D63-2C70959C4518.jpeg
    48.5 KB · Views: 170
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Den verdenskjente Pilatus Pelikan som det ble bygd hele ett eksemplar av. Flyet hadde en "fantastisk" karriere som endte i et krasj i 1948.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Litt OT. men fabrikken flyet ble bygget i ble brukt i James Bond filmen "Goldfinger"

Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Så tar vi en med rød nese
 

Attachments

  • IMG_2253.jpg
    IMG_2253.jpg
    113.3 KB · Views: 114
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Det er ikke en Uiver-replika, men det er en DC-2. Det finnes to DC-2 i Nederland.
 

Attachments

  • IMG_2237.jpg
    IMG_2237.jpg
    78.2 KB · Views: 112
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Nuvel. DC-2 der altså.
Hva er så dette:
 

Attachments

  • 4464B6E6-555B-4F4C-9583-1E31A0547EEC.jpg
    4464B6E6-555B-4F4C-9583-1E31A0547EEC.jpg
    60.6 KB · Views: 97
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Det stemmer, men svaret burde kanskje utbroderes: Det var en test av RB211-motoren. En veldig britisk type test. RB211 var designet for å henge under vingen, ikke sitte ute på siden. Dermed måtte alt av opphengsleamikk (doble fustasjopphengsforkoblinger..?) vris 90 grader. No sweat, britene hadde erfaring fra Trident der mye blir vridd 90 grader, så det funka greit. Helt til djevelskapen ble stuck i revers mens de fløy og truet med å vri mer enn bare seg selv i rett vinkel. Men, med full fres på de to andre motorene klarte gutta å berge dagen og hinket inn til nødlanding. Ikke overraskende hadde vridningskraften av revers på en side og full power på den andre vridd hele halen så mye at maskinen ble skrotet. (Testingen av RB211 fortsatte på mer vettug måte: Under vingen på en 747.)
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Iljushin Il-14 vil jeg si
 

Attachments

  • IL14.jpg
    IL14.jpg
    89.7 KB · Views: 82
Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Monokrom igjen
 

Attachments

  • IMGP1365.jpg
    IMGP1365.jpg
    47.9 KB · Views: 28
Back
Top