Farmer
ScanFlyer Crusty
Konkurransetilsynet nøler med SAS bot
Ser ut til at KT sliter med denne såkalte "opplagte" saken. Det er nok ikke så lett for juristene deres å skjønne seg på luftfart ...
Nøler med SAS-bot
Konkurransetilsynet er to måneder etter skjema i behandlingen av rekordboten på 20 millioner kroner til SAS Braathens. Spørsmålet er om tilsynet gjør alvor av bøtetrusselen.
FLEMMING DAHL
Konkurransedirektør Knut Eggum Johansen (bildet) jobber på overtid i saken der han står steilt mot SAS Braathens-sjefen Petter Jansen.
SAS-SAKEN
Razzia. Saken om påstått prisdumping på ruten Oslo-Haugesund er, som andre mulige saker mot SAS Braathens, resultat av en razzia Konkurransetilsynet foretok i selskapets hovedkvarter i juni i fjor.
Overvåking. En skjerpet konkurranselov ble effektiv 1. mai i fjor. Omtrent samtidig lanserte SAS Braathens nye lavprisbilletter på innenlandsruter. Fra da av har selskapet vært gjenstand for intensivert overvåking fra Konkurransetilsynets side.
Dominerende. Fordi SAS Braathens er den dominerende aktør på innenlandsruter, har selskapet ikke lov til å selge tapsbringende billetter i den hensikt å kvitte seg med en rival. Coast Air trakk seg i fjor sommer fra ruten Oslo-Haugesund.
SAS Braathens venter utålmodig på Konkurransetilsynets konklusjon og holder fast ved tidligere uttalelser om at det vil slåss via rettsapparatet mot en eventuell bot. Nå melder spørsmålet seg om tilsynet holder fast ved trusselen om å bøtelegge flyselskapet for påstått ulovlig prisdumping på ruten Oslo-Haugesund, der lille Coast Air var SAS Braathens' konkurrent.
I januar sa konkurransedirektør Knut Eggum Johansen at han ventet å ha en beslutning klar ved påsketider. Nå sier han til Aftenposten:
- Denne saken tar noe mer tid enn jeg hadde håpet. Vi regner med å konkludere omkring månedsskiftet mai/juni.
Den mulige boten, formelt kalt et overtredelsesgebyr, ble varslet av tilsynet i desember. Varselet innebar at SAS Braathens fikk anledning til å fremlegge sitt syn på saken, slik at tilsynet kunne ta hensyn til det før det endelig bestemte seg for bot eller ikke. Argumentasjonen fra SAS Braathens kom i januar, i form av en bunke dokumenter.
SAS Braathens-sjefen Petter Jansen holdt samtidig en pressekonferanse der han redegjorde for motargumentasjonen og gjorde det klart at tilsynet etter hans mening hadde manglende forståelse for forholdene i luftfarten.
Flere mulige bøter.
Årsaken til at tilsynet nå bruker ekstra tid, er ifølge Eggum Johansen at det vil se saken i sammenheng med hvordan SAS Braathens har opptrådt på andre innenlandsruter, der Norwegian er konkurrent. Eggum Johansen viser til at tilsynet i november fikk inn data om hvordan SAS Braathens opptrådte på disse rutene i sommersesongen i fjor.
Eggum Johansen vil ikke si hvorvidt han føler at Konkurransetilsynet står sterkere eller svakere etter å ha satt seg inn i SAS Braathens' argumentasjon.
- Men vi mente jo at vi hadde en sterk sak da vi gikk ut med varselet, sier han.
Eggum Johansen fastslår at tilsynet kan ilegge bot som varslet, alternativt ilegge en mindre bot eller frafalle saken.
"Forferdelig lang tid".
Mens tilsynet arbeider videre, gir SAS Braathens uttrykk for utålmodighet.
- Vi synes dette tar forferdelig lang tid, sier selskapets talsmann Knut Løvstuhagen, og han tilføyer:
- Det er jo ikke tilfredsstillende å ha en slik sak hengende over seg
http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1015155.ece
Ser ut til at KT sliter med denne såkalte "opplagte" saken. Det er nok ikke så lett for juristene deres å skjønne seg på luftfart ...
Nøler med SAS-bot
Konkurransetilsynet er to måneder etter skjema i behandlingen av rekordboten på 20 millioner kroner til SAS Braathens. Spørsmålet er om tilsynet gjør alvor av bøtetrusselen.
FLEMMING DAHL
Konkurransedirektør Knut Eggum Johansen (bildet) jobber på overtid i saken der han står steilt mot SAS Braathens-sjefen Petter Jansen.
SAS-SAKEN
Razzia. Saken om påstått prisdumping på ruten Oslo-Haugesund er, som andre mulige saker mot SAS Braathens, resultat av en razzia Konkurransetilsynet foretok i selskapets hovedkvarter i juni i fjor.
Overvåking. En skjerpet konkurranselov ble effektiv 1. mai i fjor. Omtrent samtidig lanserte SAS Braathens nye lavprisbilletter på innenlandsruter. Fra da av har selskapet vært gjenstand for intensivert overvåking fra Konkurransetilsynets side.
Dominerende. Fordi SAS Braathens er den dominerende aktør på innenlandsruter, har selskapet ikke lov til å selge tapsbringende billetter i den hensikt å kvitte seg med en rival. Coast Air trakk seg i fjor sommer fra ruten Oslo-Haugesund.
SAS Braathens venter utålmodig på Konkurransetilsynets konklusjon og holder fast ved tidligere uttalelser om at det vil slåss via rettsapparatet mot en eventuell bot. Nå melder spørsmålet seg om tilsynet holder fast ved trusselen om å bøtelegge flyselskapet for påstått ulovlig prisdumping på ruten Oslo-Haugesund, der lille Coast Air var SAS Braathens' konkurrent.
I januar sa konkurransedirektør Knut Eggum Johansen at han ventet å ha en beslutning klar ved påsketider. Nå sier han til Aftenposten:
- Denne saken tar noe mer tid enn jeg hadde håpet. Vi regner med å konkludere omkring månedsskiftet mai/juni.
Den mulige boten, formelt kalt et overtredelsesgebyr, ble varslet av tilsynet i desember. Varselet innebar at SAS Braathens fikk anledning til å fremlegge sitt syn på saken, slik at tilsynet kunne ta hensyn til det før det endelig bestemte seg for bot eller ikke. Argumentasjonen fra SAS Braathens kom i januar, i form av en bunke dokumenter.
SAS Braathens-sjefen Petter Jansen holdt samtidig en pressekonferanse der han redegjorde for motargumentasjonen og gjorde det klart at tilsynet etter hans mening hadde manglende forståelse for forholdene i luftfarten.
Flere mulige bøter.
Årsaken til at tilsynet nå bruker ekstra tid, er ifølge Eggum Johansen at det vil se saken i sammenheng med hvordan SAS Braathens har opptrådt på andre innenlandsruter, der Norwegian er konkurrent. Eggum Johansen viser til at tilsynet i november fikk inn data om hvordan SAS Braathens opptrådte på disse rutene i sommersesongen i fjor.
Eggum Johansen vil ikke si hvorvidt han føler at Konkurransetilsynet står sterkere eller svakere etter å ha satt seg inn i SAS Braathens' argumentasjon.
- Men vi mente jo at vi hadde en sterk sak da vi gikk ut med varselet, sier han.
Eggum Johansen fastslår at tilsynet kan ilegge bot som varslet, alternativt ilegge en mindre bot eller frafalle saken.
"Forferdelig lang tid".
Mens tilsynet arbeider videre, gir SAS Braathens uttrykk for utålmodighet.
- Vi synes dette tar forferdelig lang tid, sier selskapets talsmann Knut Løvstuhagen, og han tilføyer:
- Det er jo ikke tilfredsstillende å ha en slik sak hengende over seg
http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1015155.ece