Kongelig transport?

Joda jeg ser det. Bare litt dårlig dekning.

Tror nok de skrudde av transponderen, da turen fra SHJ til LGK ikke vistes samt at den heller ikke står som landet eller står på bakken ved LGK.
Noe den gjør som vi alle har sett bilder av.
 
Tror nok de skrudde av transponderen, da turen fra SHJ til LGK ikke vistes samt at den heller ikke står som landet eller står på bakken ved LGK.
Noe den gjør som vi alle har sett bilder av.

Turen vises den. Er bare dårlig dekning i store deler av området.
 
Da skjønner jeg ikke hvorfor andre fly som har landet ved LGK, vises i On Ground når de har landet men ikke RPJ....

Det må du nesten ta med FR24. Transponder og ADS-B var på hele veien. Forsvant utenfor dekning ca over Phuket, og derfor "vet" ikke FR24 at det har landet.

På vedlagte bilde ser man at den støtt og stadig har dekning. Men også en del hull. Dette er helt vanlig i det strøket der.
 

Attachments

  • Skjermbilde 2024-03-01 214311.png
    Skjermbilde 2024-03-01 214311.png
    536 KB · Views: 376
Da skjønner jeg ikke hvorfor andre fly som har landet ved LGK, vises i On Ground når de har landet men ikke RPJ....

Du har rett som du sier at det er noe rar dekning om en ser på avspillingen av reisen... Det er veldig av og på, i motsetning til andre fly som flyr over samme sted... Virker som en måte FR24 benytter som alternativ ikke er slått på på denne flighten.

En kan slå opp på SK973 så ser en at det er områder av traseen som er mørkere enn andre, samtidig som det ikke er rett og stiplet som uten dekning. Disse mørke traseene sammenfaller mye med områdene uten dekning på 737en
 

Attachments

  • Skjermbilde 2024-03-01 kl. 21.44.55.jpg
    Skjermbilde 2024-03-01 kl. 21.44.55.jpg
    102.2 KB · Views: 367
  • Skjermbilde 2024-03-01 kl. 21.52.16.jpg
    Skjermbilde 2024-03-01 kl. 21.52.16.jpg
    92.2 KB · Views: 362
Du har rett som du sier at det er noe rar dekning om en ser på avspillingen av reisen... Det er veldig av og på, i motsetning til andre fly som flyr over samme sted... Virker som en måte FR24 benytter som alternativ ikke er slått på på denne flighten.

En kan slå opp på SK973 så ser en at det er områder av traseen som er mørkere enn andre, samtidig som det ikke er rett og stiplet som uten dekning. Disse mørke traseene sammenfaller mye med områdene uten dekning på 737en

Hvis du ser på nesten hvilket som helst fly som akkurat har passert Bengalbukta eller Arabiahavet nå, så ser du at det er stiplet linje og dårlig dekning.
 
Kunne det måske tænkes at kong harald fragtes hjem i medivacen grundet han nok er død og dødsfaldet først offentliggøres ved landing og ankomst til slottet i Oslo?
 
Kunne det måske tænkes at kong harald fragtes hjem i medivacen grundet han nok er død og dødsfaldet først offentliggøres ved landing og ankomst til slottet i Oslo?

Nei. I så fall blir det et sabla rabalder siden Slottet publiserte dette tidligere i dag:
Hans Majestet Kongen er fortsatt i bedring. Kongen vil være på sykehuset i noen dager til for behandling og ro, før hjemreise.
 
Jeg ser at media gjør et poeng av at AC er tilkobla. Er det ikke så enkelt som at det er medisinsk utstyr i flyet, som krever at det ikke blir for varmt?
 
Det sto i en avis at hjemtransporten koster 2 mill. kr. Det er det samme som det kostet en bekjent for ambualnsefly fra en karibisk øy til Ft Lauderdale, og derfra med SAS til Norge på business klasse, og på SAS flyet hadde han selskap av en norsk lege som Europeiske forsikring hadde sendt dit ned.
Og det var inkl 5 dager på et sykehus i Ft Lauderdale.
Så om det stemmer at denne turen med Kongen koster 2 mill, så synes jeg ikke det var så mye.
 
Det sto i en avis at hjemtransporten koster 2 mill. kr. Det er det samme som det kostet en bekjent for ambualnsefly fra en karibisk øy til Ft Lauderdale, og derfra med SAS til Norge på business klasse, og på SAS flyet hadde han selskap av en norsk lege som Europeiske forsikring hadde sendt dit ned.
Og det var inkl 5 dager på et sykehus i Ft Lauderdale.
Så om det stemmer at denne turen med Kongen koster 2 mill, så synes jeg ikke det var så mye.

Kanskje 737-en kan framleies til forsikringsselskapene? :D
 
Jeg ser at media gjør et poeng av at AC er tilkobla. Er det ikke så enkelt som at det er medisinsk utstyr i flyet, som krever at det ikke blir for varmt?
Det, i tillegg til at det er helt vanlig prosedyre å koble A/C til et fly i den varmen, blir som en bakerovn uten. Jeg liker Kamhaug og podcasten, men det han uttalte angående dette var litt flaut å lese. Ingen dramatikk i dette, og selvfølgelig skal de jo snart fly hjem igjen.
 
Det kommer A320neo som Medevac, men det er en imponerende mengde papirarbeid som må på plass, så tar det tid.

Flyet i seg selv er opptatt i praksis store deler av året med å frakte skadde ukrainere fra Rzeszow til forskjellige Europeiske sykehus. Dog har det nå i vinter hatt en pause, uvisst hvorfor. Men skal (dessverre) etter planen i full drift til våren av.
Er vel nærliggende å tro det blir en av de eldste 320neone som blir omgjort? En av LNene kanskje. SAS må virkelig ta seg godt betalt for å gjøre om en neo til medevac, så eksepsjonelt god driftsøkonomi som den har.
 
Så om det stemmer at denne turen med Kongen koster 2 mill, så synes jeg ikke det var så mye.
Jeres konge er blevet en ældre herre og har haft et skrøbeligt helbred
i de senere år. Mon ikke at der er et medvac-fly klar, hver gang han er i
udlandet?
Hos Europæiske.dk skal man søge “ medicinsk forhåndstilsagn”, hvis man
har kendte, kroniske sygdomme eller har været i udredning/behandling
to måneder inden rejsen. Ellers dækker forsikringen ikke!
Jeg ved ikke, om Europeiske.no har en lignende procedure, men den gælder
i så fald næppe kongen og dronningen!
 
Last edited:
Hos Europæiske.dk skal man søge “ medicinsk forhåndstilsagn”, hvis man
har kendte, kroniske sygdomme eller har været i udredning/behandling
to måneder inden rejsen. Ellers dækker forsikringen ikke!
Jeg ved ikke, om Europeiske.no har en lignende procedure, men den gælder
i så fald næppe kongen og dronningen!
Europeiske i Norge har samme ordning. Jeg må alltid søke forhåndsgodkjenning av reiser utenlands. Det var litt av et styr første gangen husker jeg, men det går lettere nå som jeg har gjort det tidligere. Dog vil de bare godkjenne om jeg reiser på billett som kan avbestilles og innen for EØS og Storbritannia. Tror alle selskap i Norge har samme ordning mht til eksisterende sykdom og det er mange som har brent seg på dette. For Kongen løser nok dette seg. Forsvarsdepartementet betaler hjemreisen.
 
Ser at mange norske medier har reportere på stedet. NRK, TV2, VGTV og Dagbladet iallfall. Dette er nok et populært oppdrag.
 
Back
Top