Konflikt mellom Qatar og Airbus om lakken på A350 - Airbus kansellerer A321neo ordre

Re: Airbus A350 - status og driftssetting

Ikke bare Qatar som har problemer, viser det seg. Problemet beskrives som kosmetisk, så mulig groundingen er litt overreaksjon .. Men det er jo ikke noe nytt fra den gjengen der.

https://www.reuters.com/business/ae...s-paint-flaw-goes-wider-than-gulf-2021-11-29/

Following those previously unreported problems, Airbus last year set up a "multi-functional task force," while studying new material for lightning protection in future A350 jets, two people familiar with the matter said.

Finnair, Cathay Pacific and Lufthansa confirmed some of their A350s had suffered what they described as cosmetic damage. Air Caraibes said it and sister airline French Bee had seen "no major paint problems," and especially none regarding safety. Air France said its own A350s had operated normally since it began flying them in 2021 and declined to comment on Air Caraibes. Etihad declined to comment.
 
Re: Airbus A350 - status og driftssetting

Og etter Airbus forrige uke tok frem den "juridiske verktøykassa" mot Qatar, svarer de nå med å ta Airbus til retten

https://www.aviation24.be/manufactu...r-disagreement-over-a350-surface-degradation/

In the face of the ongoing mischaracterisation of non-structural surface degradation on its fleet of A350 aircraft by one of its customers, it has become necessary for Airbus to seek an independent legal assessment as a way forward to resolve the dispute, which the two parties have been unable to settle during direct and open discussions.

https://www.aviation24.be/airlines/...o-high-court-in-london-over-a350-paint-issue/

Qatar Airways issues legal proceedings against Airbus in the technology and construction division of the High Court in London
 
Re: Airbus A320neo - statustråd

Det er rimelig spesielt at Airbus kansellerer bestillingen til Qatar for 321Neo.
Men så har forholdet mellom dem surnet til de grader over problemene med 21 350 som er satt på bakken på grunn av overflate lakk finish. Qatar hevder dette går ut over luftdyktigheten , mens Airbus hevder dette er kosmetikk. Qatar har tatt ut stevning i London i saken.
Det gikk mindre enn et døgn så svarte Airbus med kansellering av kontrakt.
De hevder Qatar sverter Airbus sitt rykte i markedet med sin fremstilling.
Vel , nå har jo Qatar et rykte på seg for å være kranglefanter.
Jeg er glad jeg ikke har dem som kunde.
Dette kan bli en interessant sak fremover med mindre de blir enige i "out of court settlement".
 
Re: Konflikt mellom Qatar og Airbus om lakken på A350

Jeg har faktisk litt sansen for folk som ber en kunde "dra til helvete" :p
 
Last edited:
Re: Konflikt mellom Qatar og Airbus om lakken på A350

Airbus kan vel ta seg råd til å la denne bestillingen seile, tross store summer. A321Neo har lang og god ordrebok og ingen direkte konkurrenter i markedet på mange områder, så kan være Al-Baker har overspilt sin hånd denne gang. Ikke ideelt for Qatar dette og man setter seg naturlig i en ytterligere vanskelig posisjon også når man kun har 1 annen leverandør å spille på i realiteten. Boeing har vel liten grunn til å strekke seg langt i 737MAX forhandlinger for å si det sånn.
 
Re: Konflikt mellom Qatar og Airbus om lakken på A350

Airbus kan vel ta seg råd til å la denne bestillingen seile, tross store summer. A321Neo har lang og god ordrebok og ingen direkte konkurrenter i markedet på mange områder, så kan være Al-Baker har overspilt sin hånd denne gang. Ikke ideelt for Qatar dette og man setter seg naturlig i en ytterligere vanskelig posisjon også når man kun har 1 annen leverandør å spille på i realiteten. Boeing har vel liten grunn til å strekke seg langt i 737MAX forhandlinger for å si det sånn.

Nå slang jo Al-Baker med døra til 737MAX-flyene de bestilte og Air Italy begynte å motta, da flytypen blei grounda. Noen som ser om Qatar Airways kansellerte ordren? Hvis jeg ikke husker feil holder han på å krangler med Boeing angående deres 787-9-fly også.(?)
Så nå sitter han der uten verken MAX/NEO … :D
 
Re: Konflikt mellom Qatar og Airbus om lakken på A350

Nå slang jo Al-Baker med døra til 737MAX-flyene de bestilte og Air Italy begynte å motta, da flytypen blei grounda. Noen som ser om Qatar Airways kansellerte ordren? Hvis jeg ikke husker feil holder han på å krangler med Boeing angående deres 787-9-fly også.(?)
Så nå sitter han der uten verken MAX/NEO … :D

Det var mye styr med introduksjonen av 787 også. Og det står fortsatt MAX'er på Boeing Field som var påtenkt Qatar/Air Italy ... Tok dette i november. Ser en hale nede i venstre billedkant ..

BFI01.jpg
 
Re: Konflikt mellom Qatar og Airbus om lakken på A350

Trengs nok litt ny lakk, om det er slik disse 350'ene til Qatar ser ut ifølge dem selv.. Video lagt ut igår på Qatar Airways YouTube-kanal

watch
 
Last edited:
Re: Konflikt mellom Qatar og Airbus om lakken på A350

Hvis man antar at Airbus her opptrer mer eller mindre rasjonelt (jeg er i blant litt mindre sikker på Qatar :drunk ) så betyr jo det at i følge deres interne regnestyker er mer lønnsomt for dem på sikt å her både kansellere en ordre på 50 A321neo, som jo uansett selger "seg selv", men også risikerer sitte med flere nybygde A350 maskiner uten kunde eller måtte ta en hit på eksisterende ordrebok her
 
Re: Konflikt mellom Qatar og Airbus om lakken på A350

De kan nok lett bygges om til fraktere hvis det er et problem. Like greit å få!igang sertifiseringsprosessen med en gang. 350 vil uansett bli populær som frakter.
 
Re: Konflikt mellom Qatar og Airbus om lakken på A350

Airbus benyttet seg tydeligvis av en klausul i kontrakten på A321neo maskinene som innebar at Airbus her mente at det var Qatar som hadde brutt kontrakten. Og Qatar har tydeligvis egentlig lyst flyene og/eller vil ha tilbake depositummet sitt

Uansett, dette kommer til å holde mange advokater opptatt fremover

https://leehamnews.com/2022/02/18/cross-defaults-led-to-airbus-cancellation-of-qatar-a321neo-order/

Qatar Airways was in default of its Airbus contracts, allowing the OEM to cancel the orders for two A350-1000s and 50 A321neos, say people familiar with how these things work.
 
Konflikt mellom Qatar og Airbus om lakken på A350

Airbus har i første omgang fått nei av retten til å kunne kansellere Qatars A321neo ordre. I det minste er de fortalt de må forsinke dette

https://www.ch-aviation.com/portal/...irbus-to-pause-cancellation-of-qatars-a321neo

A London High Court judge has ordered Airbus to delay any "practical effects" of its unilateral cancellation of Qatar Airways (QR, Doha Hamad Int'l) order for fifty A321-200neo pending further hearings scheduled for April 2022.
 
Re: Konflikt mellom Qatar og Airbus om lakken på A350

Ut fra Qatars video kan det se ut som om det er brukt feil type primer/grunning, slik at det kommer fuktighet inn under både primer og maling.
Det skal jo ikke se sånn ut, og jeg skjønner godt at Al-Baker reagerer.
 
Re: Konflikt mellom Qatar og Airbus om lakken på A350

Dette ser ikke bra ut for begge parter. Det kan bli tidenes bikkjeslagsmål i retten. Advokatstanden i London gnir seg i hendene. Det skal bli interessant å se utfallet her.
 
Back
Top