Konflikt mellom Pakistan og India - konsekvenser

Trdfly

Moderator
Medlem
I mange år har det vært en pågående konflikt mellom Pakistan og India,
og nå ser det ut til å forverres enda mer. Pakistan stenger luftrommet for Indiske flyselskaper, tipper det kommer en likedan stenging for Pakistanske selskaper over India ogaå.

India har suspendert visum for alle pakistanere med umiddelbar virkning og bedt dem om å forlate landet innen tirsdag 29. april.

Pakistan stenger landets luftrom for alle flyginger fra indiske flyselskap
https://www.nrk.no/norge/india-beordrer-alle-pakistanere-ut-av-landet-1.17392380
 
Antar att en annan konsekvens är att flyg från Air India som kommer från eller till V Nordamerika blir tvingade att ta ett stop i CPH för att tanka upp så de kan klara omvägen. Just nu är det 6 plan uppe i luften som jag tror gör den turen.
 
Ser ut som dette skaper litt utfordinger for IndiGos ruter til Kaukasus og Sentralasia

https://www.aeroroutes.com/eng/250428-6ens25as2

IndiGo since last week filed service adjustments to Central Asia and The Caucasus region, due to recent development. The following routes are no longer available for reservations until 31OCT25 inclusive, India departure.

Delhi – Almaty Reservation closed since 26APR25
Delhi – Baku Reservation closed from 29APR25
Delhi – Tashkent Reservation closed since 27APR25
Delhi – Tbilisi Reservation closed from 29APR25
 
Virker og som det er mange av flyene til Air India som skal til USA som fueler i VIE.
 
Blir litt slalom når det er flere andre land på veien som også skal unngås.

https://www.flightradar24.com/blog/...around-pakistan-is-affecting-indian-airlines/

On 24 April, Pakistan closed its airspace to Indian aircraft, cutting off a key pathway for Indian airlines to reach destinations north and west of India. The inability to fly through Pakistan has impacted Air India’s long-haul flights to North America the most, requiring new routing and fuel stops for most flights.

Air-India-Westbound-Reroutes.jpg
 
Pris, røddigere handling, røddige flyplasser hvor selskapet har/får avtaler..?
Et eksempel uten spesiell relevans for dette, men for å illustrere hva pris kan ha å si: i fjor sommer, da DY leide inn 320er fra DAT, hadde de en avtale med SGH om bistand om småting skar seg. SGH fakturerte typisk ca 10k for jobber som tok et kvarters tid og krevde svært lite utstyr. Det var avtalt på forhånd, så da kan en tenke seg hva plutselig handling av triple sevens kan koste...
 
Et eksempel uten spesiell relevans for dette, men for å illustrere hva pris kan ha å si: i fjor sommer, da DY leide inn 320er fra DAT, hadde de en avtale med SGH om bistand om småting skar seg. SGH fakturerte typisk ca 10k for jobber som tok et kvarters tid og krevde svært lite utstyr. Det var avtalt på forhånd, så da kan en tenke seg hva plutselig handling av triple sevens kan koste...

Nå har vel Air India SGHA med handling på CPH og VIE fra før av,
så handling kontrakten tar jo for seg dette, men mulig de har inngått noen tillegg i avtalen ifbm med denne operasjonen.
 
En kjapp fuelstop er normalt en enkel affære. Du trenger trapper, strøm samt vann- og toalettservice. Hvis kjerra kommer i en periode hvor det allerede finnes 'nok' folk på jobb, behøver ikke selve bakkehandlingen å bli så dyr så lenge den kommer og går når den skal.

Men å droppe inn 'uanmeldt' kan fort bli dyrt.
 
Er det mer handling en fueling som skal til på disse mellomlandingene?

En kjapp fuelstop er normalt en enkel affære. Du trenger trapper, strøm samt vann- og toalettservice. Hvis kjerra kommer i en periode hvor det allerede finnes 'nok' folk på jobb, behøver ikke selve bakkehandlingen å bli så dyr så lenge den kommer og går når den skal.

Men å droppe inn 'uanmeldt' kan fort bli dyrt.

Nei, i utgangspunktet ikke behov utover det LN-MOW nevner.
Men pga omfanget av antall flyvninger dette gjelder og mulighetene for IRR, er det nok en slags backup-plan for hvis pax må av flyet og vente til f.eks neste dag eller ombookes.
 
Back
Top