Kompensasjon for forsinket fly? - Del din erfaring

Selskap: Norwegian
Strekning: Tegel-OSL
Forsinkelse: Ca. 15 timer
Årsak: Dårlig planlegging (mangel på piloter sommeren 2017)
Ombooket til SAS.
Komp for utlegg til taxi til nytt hotell, hotellregning (dyrt, ZOO) middag, frokost, lunsj.
Fikk full EU-komp.
Saksbehandlingstid: vanvittig lang tid, månedsvis, over 6.
 
SAS ble kansellert fra Beijing til ARN og jeg fikk mail om at jeg skulle fly med Air China ett par timer etter at SAS skulle gått. Nå ble denne også kansellert og alle passasjerene ble sendt med buss til et hotell i ett lite stykke fra flyplassen. Full middag og overnatting og fellesbuss tilbake til flyplassen veldig tidlig på morgenen og avgang kl 0600 fra BJS til ARN.
Jeg sendte klage til SAS pga alt rotet og tullet med Air China og fikk 20000 EB poeng på konto kort tid etter at jeg kom hjem.
 
Selskap: LOT/SAS booket med Lifemiles
Strekning: WAW-LHR (LO) LHR-OSL (SK).
Forsinkelse: Cnl siste avgang LHR-OSL. Ble først ombooket til tidligere avgang, men mistet connection på LHR. Tilbud om fly til CPH, overnatte der og fly videre neste dag, eller fly neste dag direkte. Valgte det siste. Kom da frem 12 timer forsinket.
Hotell, transfer og meal påkostet av SAS.
Grunn: Ingen anesle.
Søkt kompensasjon: 250 EUR
Svartid: Under 24 timer. (Er Diamant)
Utfall: 250 EUR på konto 48 timer etter at flyet ble kanselert.

Utrolig imponert!
 
Selskap: Norwegian
Strekning: Stockholm-Oslo
Forsinkelse: Inställt flyg, förslag på ombokning med ankomst fyra timmar senare
Grunn: Flyget ställdes in 24 timmar innan avgång. "Operational reasons", tTroligen personal/flygbrist
Søkt kompensasjon: €250
Svartid: 2 månader
Utfall: Erhöll pen
 
Selskap: BA
Strekning: Stockholm-London Heathrow - Bilbao
Forsinkelse: ca 20 timmar
Grunn: Försenad avgång från Arlanda. Missade bytet. Fick övernattning och ombokning till nästa dag.
Søkt kompensasjon: €400 tror jag det var. Sökte via hjälpbyrå. (Första gången jag begärde detta (september 2016)
Svartid:ca en månad
Utfall:€400 - 30 % till firman....
 
Selskap: SAS
Strekning: ARN-CPH-NRT
Forsinkelse: 24 timer
Grunn: ARN-CPH var 1t 15m forsinket, og SAS valgte å ikke holde igjen flyet til NRT. Jeg har flere ganger tidligere sittet på flyet til NRT og ventet på forsinkede innkommende flyvninger fra OSL og/eller ARN, så mitt ansikt var ekstremt langt da jeg skjønte at de ikke ventet denne gangen. Ble booket om til samme flyvning neste dag, og fikk en natt på hotell i København.
Søkt kompensasjon: 3 timer etter ankomst NRT.
Svartid: 7 timer.
Utfall: Fikk valget mellom €600 eller 60.000 bonuspoeng. Valgte penger denne gangen. Jeg savner den tiden da man kunne velge €1200 i gavekort med SAS i stedet ;) Fikk også dekket utgifter til mat og drikke etter kvittering, i tillegg til at jeg fikk en måltidskupong på CPH.

Denne gangen ble jeg så irritert at jeg avbestilte min neste flyvning på samme rute med SK i betalt (av egen lomme) Business. Skal fly med SK igjen, men det kjennes riktig med en pause akkurat nå.
 
Back
Top